Gå til innhold

Netshop Oslo. Angrerett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Henter man er det ikke, er kjøp over disk fordi "handelsavtalen" blir ikke inngått før du drar kortet/betaler.

 

Postordre er det angrerett på.

8896941[/snapback]

 

Som det står vitterlig i loven så er det avgjørende hvordan avtalen ble til, og ikke hvordan betalingen skjedde.

 

Betaler man med kort er det helt klart at det er inngått en avtale gjennom internett, betaling vil være en indikasjon på gyldig inngått avtale.

 

Henter man pakken blir spørsmålet således om det er blitt inngått noen bindende avtale. Først og fremst gjennom tolking av de avtaler som foreligger mellom kunde og forhandler.

 

Gjennom kjøpsprosessen er det ikke, sist jeg sjekket, noe som gir noen indikasjon på at det ikke foreligger en bindende avtale. Snarere tvert i mot. I Netshop sine vilkår står det klart og tydelig:

 

1. "Vilkårene gjelder for alle salgstransaksjoner fullbyrdet fra Netshop’s nettbutikk, så lenge ikke andre forhold er avtalt."

 

2. Kundens plikter

"Den som er registrert som kunde hos Netshop, er ansvarlig for betaling av de ytelser Netshop, eller Netshops samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår"

 

Til sist vil jeg bare nevne at hvor kunden betaler og henter varen er klinkende likegyldig, det kan tjene som momenter i avtaletolkningen, og at det etter min mening foreligger en bindende avtale i det man bekrefter kjøpet på nettet.

Lenke til kommentar
Henter man er det ikke, er kjøp over disk fordi "handelsavtalen" blir ikke inngått før du drar kortet/betaler.

 

Postordre er det angrerett på.

8896941[/snapback]

 

Som det står vitterlig i loven så er det avgjørende hvordan avtalen ble til, og ikke hvordan betalingen skjedde.

 

Betaler man med kort er det helt klart at det er inngått en avtale gjennom internett, betaling vil være en indikasjon på gyldig inngått avtale.

 

Henter man pakken blir spørsmålet således om det er blitt inngått noen bindende avtale. Først og fremst gjennom tolking av de avtaler som foreligger mellom kunde og forhandler.

 

Gjennom kjøpsprosessen er det ikke, sist jeg sjekket, noe som gir noen indikasjon på at det ikke foreligger en bindende avtale. Snarere tvert i mot. I Netshop sine vilkår står det klart og tydelig:

 

1. "Vilkårene gjelder for alle salgstransaksjoner fullbyrdet fra Netshop’s nettbutikk, så lenge ikke andre forhold er avtalt."

 

2. Kundens plikter

"Den som er registrert som kunde hos Netshop, er ansvarlig for betaling av de ytelser Netshop, eller Netshops samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår"

 

Til sist vil jeg bare nevne at hvor kunden betaler og henter varen er klinkende likegyldig, det kan tjene som momenter i avtaletolkningen, og at det etter min mening foreligger en bindende avtale i det man bekrefter kjøpet på nettet.

8898199[/snapback]

 

Nå tror jeg no du missforsto det jeg mente... for det første så betaler man når man henter varen, betaling via internett (Visa eller lignende er vel ikke en mulighet).

 

Betaler man når man henter varen inngår man avtalen om kjøp når man drar kortet og betaler varen, man står fritt i å avbestille og ikke hente varen. Så man kan se på det som en "reservasjon" av vare. Når en butikk prøver å gi kunden et godt utvalg så syns jeg at man skal benytte seg av de mulighetene man har, man kan rett å slett ikke ha et gigantisk lager med varer til alle kunder, marginene er for små til slik praksis.

 

Betingelsene som Netshop Oslo har på sine sider gjelder vel tross alt fjernkjøp og ikke handel i butikk.

 

Om du ikke er fornøyd med det tilbudet de gir så kan du vel handle på nett? Syns slike butikker gjør en godt jobb med å tilby varer til en fornuftig pris med godt utvalg samt at man kan sitte hjemme å velge det man vil ha, i tillegg får man sett varen før man betaler/avbestiller.

 

Det er flere butikker som har samme praksis, som feks Mekonomen... fungerer utmerket, men man har ikke angrefrist fordi kjøpet/avtalen blir inngått når varen betales.

 

Varen eies tross alt av butikken frem til den er betalt, så ingen avtale er inngått før varen er solgt (og betalt).

Lenke til kommentar
Betaler man når man henter varen inngår man avtalen om kjøp når man drar kortet og betaler varen, man står fritt i å avbestille og ikke hente varen. Så man kan se på det som en "reservasjon" av vare.

Det er vel her spørsmålet ligger. Er det en kjøpsavtale eller ikke?

 

At man kan avbestille er ikke nødvendigvis noe argument mot at det foreligger en avtale, fordi man uansett i allminnelighet har anledning til å kansellere ikke fullbyrdede kjøpsavtaler.

 

Man må også se på angrerettens formål. Dette er vel blant annet at man ikke har samme mulighet til å inspisere varen ved postordre, som i butikk. Får man mulighet til å se på og prøve et demoeksemplar, eller selve varen, når man henter hos NetShop Oslo?

 

Alt i alt så er det mye som tyder på at man faktisk inngår avtalen om kjøp i det man bekrefter sin bestilling, ikke når man faktisk kommer og betaler.

 

Det uttales flere steder at man har angrerett når kjøpsavtalen er inngått på nett, uansett hvordan oppgjøret skjer. Dog er det vel så vidt jeg vet ikke avgjort i rettsystemet enda.

 

Om du ikke er fornøyd med det tilbudet de gir så kan du vel handle på nett? Syns slike butikker gjør en godt jobb med å tilby varer til en fornuftig pris med godt utvalg  samt at man kan sitte hjemme å velge det man vil ha, i tillegg får man sett varen før man betaler/avbestiller. Det er flere butikker som har samme praksis, som feks Mekonomen... fungerer utmerket, men man har ikke angrefrist fordi kjøpet/avtalen blir inngått når varen betales. Varen eies tross alt av butikken frem til den er betalt, så ingen avtale er inngått før varen er solgt (og betalt).

8901400[/snapback]

Dette blir bare subjektiv synsing..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Netshoposlo har sist jeg sjekket store bannere med "angrerett gjelder ikke ved henting her"...

9008262[/snapback]

Vel, det hjelper ikke all den tid angrerettloven er ufravikelig.

 

Det kunne faktisk vært greit med en rettsavgjørelse som slår fast at angrerett gjelder (eller gjelder ikke) i tilfeller som dette. Jeg er temmelig sikker på at den ville slått fast at man har angrerett.

Lenke til kommentar

Nå "bestiller" du ikke varene vist du skal hente dem hos Netshop Oslo men du reserverer dem.Du har da ikke angrerett.

 

http://netshoposlo.no/kundesenter/kundesenter.aspx

Henting:

Du kan reservere varer og hente disse hos oss. Om varen er på lager, er varene normalt klar for henting iløpet av 2 timer. Hentefrist er 1 uke. Er ikke varen hentet innen fristen, fjernes reservasjonen og varene legges tilbake på lager. Betaling kan foregå med kontanter eller vanlig bank-kort. Visa/MasterCard godtas ikke.

 

Netshop's vilkår som det er skrevet om lenger her oppe gjelder pakker som sendes med posten o.l og ikke den som "reserveres" for henting på Netshop Oslo.

 

Når Nesthop kaller det "reservering" så har du ikke angrerett,blir det samme som du ringer skobutikken og ber dem holde av et par sko det.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Når Nesthop kaller der "reservering" så har du ikke angrerett, blir det samme som du ringer skobutikken og ber dem holde av et par sko det.

9009969[/snapback]

Altså - hva man kaller det er irrelevant. Det er realitetene som er av interesse. Dette er en gråsone. Men jeg synes ikke sammenlikningen med skobutikk var spesielt god. Du får anledning til å prøve skoen i skobutikken før du betaler den. Får du pakke opp hardware hos NetShopOslo og prøve det? Er det ikke nettopp slike tilfeller - at man ikke får prøve tingen først - at angreretten er beregnet på? Selve formålet med loven?

Lenke til kommentar

Tipper du får prøve varen like mye som du får prøve feks. et HK,rammbrikke,Harddisk o.l på elkjøp butikk..

Du får se og ta på varen før du betaler..??

 

Nå har jeg aldri handlet på netshop Oslo men er vel noen her som kan si hvordan det fungerer?Om du bare får en brun eske med delene i.

 

Henting:

Du kan reservere varer og hente disse hos oss. Om varen er på lager, er varene normalt klar for henting iløpet av 2 timer. Hentefrist er 1 uke. Er ikke varen hentet innen fristen, fjernes reservasjonen og varene legges tilbake på lager. Betaling kan foregå med kontanter eller vanlig bank-kort. Visa/MasterCard godtas ikke.

Men hvordan du får dette til å bli en avtale mellom kjøper/selger lurer jeg på?

 

Du kan "bestille" varer til du blir grønn i tryne uten at du har inngått en avtale om at du MÅ hente/betale varene.

Altså ingen avtale inngått.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Når man bestiller varen på webb'en deres og spesifiserer "hente på hentelager og betale kontant". Har man da Angrefrist?

 

Hva hvis man får det tilsendt i posten? Har man da angrerett?

8896872[/snapback]

Mye snakk her, jeg vil bare komme med mine 2c.

 

Varer kjøpt i butikk har du ikke angrerett på. Varer kjøpt utenom fast utsalgssted har du 14 dagers angrerett på.

 

Om du bestiller på nett og henter/betaler i butikken blir det som om du skulle ringt og bestilt, men fremdeles kjøpt over disk.

 

Dersom du betaler på nett og betaling går i orden skulle så har du kjøpt varen over nett, utenom fast utsalgssted og har dermed angrerett, selv om du henter i butikk senere.

 

Blir en slags tolkningssak, men skulle mene dette var den klareste.

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
Når Nesthop kaller der "reservering" så har du ikke angrerett, blir det samme som du ringer skobutikken og ber dem holde av et par sko det.

9009969[/snapback]

Altså - hva man kaller det er irrelevant. Det er realitetene som er av interesse. Dette er en gråsone. Men jeg synes ikke sammenlikningen med skobutikk var spesielt god. Du får anledning til å prøve skoen i skobutikken før du betaler den. Får du pakke opp hardware hos NetShopOslo og prøve det? Er det ikke nettopp slike tilfeller - at man ikke får prøve tingen først - at angreretten er beregnet på? Selve formålet med loven?

9010146[/snapback]

Netshop Oslo tilbyr like gode muligheter, om ikke bedre, til å få undersøkt hardware enn butikker som Elkjøp, Expert, Siba etc. Hos disse er det jo ingen tvil om at du ikke har angrerett.

 

De kaller det reservering, og du har absolutt ingen plikt til å kjøpe, betale for og hente varen. Du har med andre ord ikke kjøpt den før du faktisk henter og betaler for den hos Netshop Oslo. Jeg vil si det taler for at du ikke har noen angrerett heller.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...