AlexK Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Har endelig bestemt meg for å kjøpe LCD-skjerm, men har problemer med å velge mellom Samsung 181T og 191T. En av grunnene til at jeg vurderer å kjøpe 181T, har vært at den har intern strømforsyning, slik at man slipper den eksterne adapteren. Dette er et poeng for meg både av praktiske og estetiske grunner (skrivebordet mitt er plassert slik at man vil se baksiden av skjermen). Men nå leste jeg nettopp det følgende her: Oh, and by the way! It seems that Samsung has updated the 191T design a bit; my 191T has an INTERNAL power supply and an on-off switch, just like 181T. Good thing, I really hate when I can't turn electrical things off. Kan noen av dere som har en 191T fortelle hvordan dette er på deres skjerm? En annen ting jeg også lurer på: Hvordan fungerer 1280*1024 på 19" LCD? Er litt redd for at det skal bli for stort, for store piksler kan vel føre til at f.eks. bokstaver ser litt "hakkete" ut? Lenke til kommentar
mbst Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Hvordan fungerer 1280*1024 på 19" LCD? Er litt redd for at det skal bli for stort, for store piksler kan vel føre til at f.eks. bokstaver ser litt "hakkete" ut? I Windows XP skulle ikke dette være noe problem. Det kommer med et alternativ til den vanlige font-smoothingen (utjevning av kanter på tekst), dette kalles ClearType og er utviklet spesielt med tanke på LCD-skjermer. Det fungerer veldig bra, og selv om pixlene selvsagt er de samme som ellers, gir det et bra estetisk løft. (Dette kan du forsåvidt også teste ut med din nåværende skjerm, dog blir det ikke like bra med CRT som med en LCD-skjerm. Display properties - Appearance - Effects) Har ikke LCD-skjerm selv, men en kamerat har en 18" ViewSonic LCD (1280x1024), denne er en ren nytelse skarphets- og kvalitetsmessig. Det eneste som er litt dumt med en slik skjerm er at den er bygd med sideforhold 5:4, noe som er litt dumt hvis man i et spill blir nødt til å spille i en 4:3-oppløsning. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 godt fornøyd med min 191T og strømforsyningen min ligger nede på gulvet da ledningen fra skjermen og til den er vel en ca 2 m lang +- litt. Denne er heller ikke så stor. 1280*1024 er jeg godt fornøyd med akkurat passe stort og godt med plass uansett. Skjermen er ca 48 cm diagonalt så større en vanlig 19" CRT (ca 45) Hadde eizo før og var litt skeptisk til å gå over til samsung, men ingen grunn til engstelse. Denne er ENORM i forhold til den jeg hadde før og dette var også hovedgrunnen til skiftingen. Litt tregere virker den i spill en det som eizo L365 var, men dette kan være litt innbilning fra min side. Spiller du mye så bør du kanskje vurdere den nye fra hitachi med bedre oppdateringsfrekvens. (Har den på psdata blant andre). Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 I Windows XP skulle ikke dette være noe problem. Det kommer med et alternativ til den vanlige font-smoothingen (utjevning av kanter på tekst), dette kalles ClearType og er utviklet spesielt med tanke på LCD-skjermer. Det fungerer veldig bra, og selv om pixlene selvsagt er de samme som ellers, gir det et bra estetisk løft. Jeg bruker Windows 2000, så ClearType er nok ikke aktuelt for meg. Det jeg lurer på er om forskjellen i pikselstørrelse mellom 18" og 19" vil gi seg merkbart negativt utslag i bildekvalitet. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 godt fornøyd med min 191T og strømforsyningen min ligger nede på gulvet da ledningen fra skjermen og til den er vel en ca 2 m lang +- litt.Denne er heller ikke så stor. Det var interessant. På det tredje bildet ovenfra på denne siden ser det ut som ledningen fra skjermen og til "boksen" er meget kort. Kan jo naturligvis tenkes at noe av ledningen er skjult på bildet, eller kanskje det er en annen type adapter som følger med på enheter solgt i Norge. Uansett blir jo problemet langt mindre hvis man kan plassere saken på gulvet, hvor den er ute av syne og det er mindre sannsynlig at man skubber borti den. 1280*1024 er jeg godt fornøyd med akkurat passe stort og godt med plass uansett. Skjermen er ca 48 cm diagonalt så større en vanlig 19" CRT (ca 45) 1280*1024 er nok sikkert godt leselig på 18" også, det tilsvarer jo aktiv bildeflate på en 19" CRT. Så jeg hadde nok blitt fornøyd med 181T. Men det er klart, det frister jo litt med større skjerm til samme pris. Litt tregere virker den i spill en det som eizo L365 var, men dette kan være litt innbilning fra min side. Spiller du mye så bør du kanskje vurdere den nye fra hitachi med bedre oppdateringsfrekvens. (Har den på psdata blant andre). Jeg spiller egentlig ganske lite. Om jeg har behov for å spille raske FPS-spill, så har jeg jo alltids min trofaste 17" CRT. Du merker ikke noe ghosting i vanlig Windows-bruk? Så det var en som nevnte at han kunne se tydelig etterslep på muspekeren når han beveget musen over skjermen i normal fart. Det hørtes ikke koselig ut. Det virker i det hele tatt litt pussig at de forskjellige testerne har så ulik oppfatning av responstid og ghosting. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Nei ingen ghosting som jeg klarer å legge merke til i windows. Musen har jeg så rask at jeg ikke følger den med øynene, men bare ser hvor den skal. Kan hende det er noe ghosting på den, men er så lenge siden jeg hadde crt så kan ikke huske hvordan det er der. Ikke noe jeg irriterer meg over i hvert fall. Har på skyggevikning og 3d effekt på pekeren så dette kan også virke inn noe. Tror nok at resten av ledningen ligger inni den plastsaken rett bak strømforsyningen. tror nok at du blir fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå