Gå til innhold

Komplett - utrolig lang leveringstid


Anbefalte innlegg

Jeg synes dette med å oppdatere ukenummeret i eksisterende informasjon datert 24.08.2007 er dårlig. Om en bestiller, venter 3 uker, finner denne informasjonen så ser det jo ut som om de helt siden august har gitt beskjed om at det er forsinkelser. Sannheten er jo at den hele tiden settes frem i tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det er flere som har etterlyst mer informasjon fra oss vedr. leveringssituasjonen også i dette forumet.

 

Først: Vi beklager sterkt situasjonen med til dels store forsinkelser på flere ordre. Dette har medført ulemper for våre kunder som vi dypt og inderlig beklager og som vi gjerne skulle unngått. Vi ønsker også å beklage vår feilvurdering i forhold til raskere, tydeligere og mer informasjon – også til dere i Hardware-forumet.

 

Bakgrunnen for at vi har lagt om logistikken er flere, men de viktigste er ønsker om og planer for:

 

• Økt kapasitet – Vi ville fått store utfordringer med å få levert ut alle varene til julesalget om ikke det ble gjort ”noe” i løpet av sommeren/høsten.

• Raskere levering – Komplett var tidligere kjent for å ha de raskeste leveringene i bransjen og dit ønsker vi å komme igjen. Det er et stort paradoks og beklagelig at vi har fått den motsatte effekten i første omgang.

• Bedre effektivitet – Jo mer effektive vi er, desto mer konkurransedyktig er vi i forhold til andre.

• Bedre arbeidsmiljø – For å sikre at de som jobber på lageret vårt ikke skal slite med plager i forhold til tunge løft/støv o.a., så var vi nødt til å forbedre arbeidsmiljøet i form av mer bruk av automatikk.

 

Dette var altså planen, men dessverre så har flere kunder opplevd forsinkede leveranser så langt. Dette skyldes både systemer, maskiner og menneskelige faktorer, men ansvaret er utelukkende vårt.

 

Fra forsinkelsene begynte har vi arbeidet for å komme oss à jour med de fleste virkemidler, blant annet å arbeide alle dager døgnet rundt, vi har ansatt/leiet inn så mange mennesker som overhodet mulig, våre leverandører har jobbet for å fikse feil i systemene/maskinene og vi har gradvis lært oss mer om hvordan de nye systemene/maskinene fungerer. Status pr. i dag er at vi har fått opp farten vesentlig fra begynnelsen og klarer nå å levere mer varer enn det som bestilles, men at det tar tid å få ut alle ordrene som ligger i systemet. Antall ordre som venter på behandling er halvert i løpet av de to siste ukene, men vi er allikevel ikke fornøyde før vi er fullstendig à jour.

 

Det er flere som lurer på hvorfor enkelte ordre blir levert svært tregt, mens andre kommer raskere gjennom systemet. Det kan være flere årsaker til dette, men de viktigste er:

 

• De nye maskinene/systemene har stort sett fungert mer eller mindre i hele perioden. Den største utfordringen har vært når varer som skal leveres samlet, har vært i flere forskjellige soner/maskiner på lageret. Den såkalte "sammenstillingen" på lageret hvor varer fra forskjellige soner/maskiner blir samlet, har fungert langt fra prikkfritt. Derfor har varer fra en sone/maskin gått raskere ut enn varer som ligger forskjellige steder. Det burde ikke være slik (og det fungerer langt bedre nå), men det har vært en stor utfordring underveis...

• Enkelte ordre har feilet i systemene og disse tar det tid å rydde opp, selv om vi forsøker å gjøre det underveis og så raskt som mulig. I antall så er dette en svært liten prosentandel av totalt antall leveranser, men det spiller jo ingen rolle for en kunde som venter på varene sine.

• Som hovedprinsipp så jobber vi etter dato (dvs den eldste ordren i systemet har høyest prioritet), men i perioder har ikke prioriteringene fungert. Eter hvert har vi og lært at det er logisk å ta med to like varer til to forskjellige ordre selv om ordredatoen er forskjellig. Høres banalt ut, men slik er det.

• Med nye maskiner og systemer, så blir det nye måter å jobbe på. Vi trodde vi var godt nok forberedt på forskjellene, men det var vi tydeligvis ikke. De siste ukene med de nye systemene har lært oss mye, slik at vi nå har mulighet til å arbeide adskillig raskere.

 

Når vil så situasjonen være "normal"? For det første så er tilliten til oss noe tynnslitt om dagen, slik at vi forstår dersom noen er skeptiske til nye løfter og estimater. Vi har sagt at systemet skal være i full drift ut over i uke 40 og det tror vi fremdeles. En del av de gamle ordrene vil vi måtte bruke noe mer tid på å levere ut, men da i form av noen dager - ikke uker. Dette er det vi tror akkurat i dag, men vi er ikke i en posisjon hvor vi kan forvente tillitt, det får vi bruke fremtiden til å bygge opp igjen. Det vi kan garantere er at vi tar problemene dønn seriøst og jobber maksimalt for å løse de.

 

I tillegg til å legge oss fullstendig flate i forhold til problemene som vi har påført kundene i form av sen levering, ønsker vi spesielt å be om unnskyldning for informasjonsstrategien som har vist seg som en fullstendig bommert:

 

Det er viktig å huske at vi hadde planlagt og lagt til rette for en endring som kundene ikke skulle merke i særlig grad (ja, det virker i ettertid vel optimistisk). Av den grunn hadde vi ikke forberedt oss eller kundene med nok informasjon om hva som skulle skje. Det var en tabbe. Når vi gradvis så at overgangen ble større enn forventet, så brukte vi alle ledige ressurser på å jobbe med plukking og pakking, ikke med informasjon. Det var også en tabbe. Etter hvert som leveringstiden ble lengre, var utfordringen at vi hele tiden forventet raskere bedring enn det vi fikk og vi ønsket ikke å gi informasjon som vi ikke kunne stå inne for. I dag ser vi at vi burde ha gitt den informasjonen som var mulig, selv om vi ikke var 100% sikre på innholdet. Vi har underveis forsøkt å kompensere ved å legge ut informasjon på forsiden av Komplett-butikkene, sendt en mail til de kunder som har forsinkede ordre og økt beregnet antall leveringsdager på ordrene. Vi burde for lenge siden ha vært aktive på dette forumet slik vi har gjort tidligere, men denne gangen gjorde vi en fullstendig feil vurdering.

 

Det er mennesker som jobber i Komplett også, som alle andre steder. Noen ganger gjør vi gode avgjørelser, noen ganger gjør vi dårlige. Denne gangen kan vi ikke gjøre annet enn å beklage.

 

Vi ønsker å forklare mer om systemene, forventningene og planene vi har med, samt mange andre ting, men det får vi ev. komme tilbake til. Akkurat nå ber vi om unnskyldning, jobber videre med å få levert ordrene som dere venter på og så kommer vi til å sørge for å bedre informasjonen fremover.

 

Med vennlig og beklagende hilsen

Komplett.no

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar Komplett. En post som dette i starten av ombygningen hadde sannsynligvis gjort mer nytte, men det er aldri for sent :)

 

Personlig så er jeg veldig interessert i å høre mer om hvordan de nye systemene deres vil fungere når de er operative, så jeg ser frem til å høre mer fra dere når dere kommer dere mer ajour med andre ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Veldig bra skrevet, det er slik informasjon vi burde ha fått fra starten av. Det er bare en liten detalj som skurrer litt, og det er uke 40, tidligere stod det uke 40 på hjemmesiden deres, men nå står det uke 44. Selv nevnte du uke 40, så informasjonen er fortsatt litt forvirrende.

Lenke til kommentar

Takk Komplett! Det var godt å se et svar på all kritikken som har kommet frem den siste tiden. Jeg håper for deres del og vår del at systemet dere streber med å få på beina kommer alle parter til gode.

 

Jeg må si det forbauser meg om hvor godt dere forklarer hendelsene. Jeg kan ikke si å ha sett noe lignende på lenge. Det å legge seg så flat og komme med slike konkrete opplysninger tror jeg ikke noen annen forretning har gjort, i allefall ikke i nyere tid.

 

Dere skal ha ros for komme med forklaringen, en dog sent, men den kom. Som jeg har sagt tidligere har jeg ikke hatt noen problemer med bestillinger som er gjort hos dere, men jeg har også bevisst unngått deres nettbutikk i denne periden. Det handler ikke om at jeg tror varene neppe kommer frem, men heller når. Jeg tror det er mange her som føler at det har vært en utrygghet å handle hos dere, men også har gjort det så mange ganger før og derfor håper at alt vil være i orden så fort som mulig.

 

Om jeg kan komme med et forslag:

De kunder som har ventet veldig lenge, eller som har fått særs dårlig behandling i form av informasjon og service, kunne det ikke være en idè å kjøre en kampanje av noe slag? Jeg mener det kunne være i deres beste interesse å kanskje kompansere for de belastninger som har vært med å gi de et tilbud. Det kan jo tenkes at et knalltilbud i form av en populær vare kan være med på å si "unnskyld, men her er en lite gave fra oss som plaster på såret".

 

For tilliten tror jeg dere får tilbake, men at det enkle ofte er det beste. Uansett om dette er ordlyden til Rema1000, så er den så ufattelig enkel og god.

 

Igjen, takk for informasjonen og jeg håper at alt nå er i orden for alle parter.

Lenke til kommentar
ex0n Postet i dag, 09:56

  Veldig bra skrevet, det er slik informasjon vi burde ha fått fra starten av. Det er bare en liten detalj som skurrer litt, og det er uke 40, tidligere stod det uke 40 på hjemmesiden deres, men nå står det uke 44. Selv nevnte du uke 40, så informasjonen er fortsatt litt forvirrende.

Hei, du har helt rett på alle punkter:

 

Slik informasjon burde dere fått mye tidligere. Det var en tabbe av oss.

Informasjonen på forsiden av Komplett,burde også vært oppdatert og vil bli det nå. Uke 44 som står der, ble skrevet for en tid siden. Heldigvis ser det ut som om vi kan klare å få opp farten litt raskere.

 

Vi oppdaterer Komplett.no nå.

Lenke til kommentar
TheScorp skrev i dag, 09:55 Post #1103 

Takk for utfyllende svar Komplett. En post som dette i starten av ombygningen hadde sannsynligvis gjort mer nytte, men det er aldri for sent

 

Personlig så er jeg veldig interessert i å høre mer om hvordan de nye systemene deres vil fungere når de er operative, så jeg ser frem til å høre mer fra dere når dere kommer dere mer ajour med andre ting. 

Vi har vurdert å legge ut noe mer informasjon, eks. bilder/video av hvordan ting fungerer, men synes det tok litt fokuset bort fra at vi faktisk har gjort noen tabber her og har liten grunn til å skryte. Hvis dere faktisk har lyst til å se dette, så kan vi absolutt legge ut noe mer informasjon.

Lenke til kommentar
andylove skrev i dag, 10:04 Post #1105 

 

..snipp...

Om jeg kan komme med et forslag:

De kunder som har ventet veldig lenge, eller som har fått særs dårlig behandling i form av informasjon og service, kunne det ikke være en idè å kjøre en kampanje av noe slag? Jeg mener det kunne være i deres beste interesse å kanskje kompansere for de belastninger som har vært med å gi de et tilbud. Det kan jo tenkes at et knalltilbud i form av en populær vare kan være med på å si "unnskyld, men her er en lite gave fra oss som plaster på såret".

...snipp...

For å svare kort: Ja, det skal vi absolutt vurdere. Vi er usikre på hva som den beste måten å gjøre dette på, tar gjerne i mot innspill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Seint med godt.

Meget bra dere ga en slik god forklaring Komplett. :thumbup:

Som du/dere selv skrev:

Dere var (og vil vel bli) en av de beste webshops mtp rask levering.

"Good luck with the Terminator4".

(Dere får nok temt den)

:D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Vi har vurdert å legge ut noe mer informasjon, eks. bilder/video av hvordan ting fungerer, men synes det tok litt fokuset bort fra at vi faktisk har gjort noen tabber her og har liten grunn til å skryte. Hvis dere faktisk har lyst til å se dette, så kan vi absolutt legge ut noe mer informasjon.

9585544[/snapback]

Dette var fornuftig. Det hadde vært provoserende å se en "skrytevideo" fra Komplett.no dersom man har ventet opptil flere uker på en enkel ordre. Likevel kunne det ha gått greit dersom den var vinklet litt ydmykt. Altså ved at man nevner at det har vært problemer med levering og at alt ikke er 100 % à jour.

Lenke til kommentar

Dette hjelper særdeles lite på mitt intrykk av komplett.no, etter deres idiotiske oppførsel når jeg blant annet skulle kanselere en ordre, men ble nektet det pga at den var frigjort for plukk, den hadde forresten stått til plukk i 1uke. Det skulle visstnok være umulig å få kanselert ordren. Etter en sint mail, fikk jeg likevell kanselert ordren, noe som var umulig når jeg spurte pent førstegang. Nei, komplett.no er ikke mitt førstevalg lengre. Føler ikke at en enkel unskyldning holder lengre.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært i kontakt med komplett.no via telefon og kan da med sikkerhet si til alle dere som er uvitende om det at eventuell mellomlegg på pris differanse fra varen er kjøpt til den blir sendt har du rett på.

 

Det vil si hvis du har kjøpt noe som er 300kr billigere når du mottar pakken så har du din fulle rett til og kreve mellomlegget for tort og svie. Så da prøver de ihvertfall og kompensere litt med tanke på den SINNSYKE ventetiden.

 

Mvh Dan

 

Edit: Selv om det egentlig bare skulle mangle at dette blir gjort.

9578690[/snapback]

 

Jeg fikk ett helt annet svar enn dette.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært i kontakt med komplett.no via telefon og kan da med sikkerhet si til alle dere som er uvitende om det at eventuell mellomlegg på pris differanse fra varen er kjøpt til den blir sendt har du rett på.

 

Det vil si hvis du har kjøpt noe som er 300kr billigere når du mottar pakken så har du din fulle rett til og kreve mellomlegget for tort og svie. Så da prøver de ihvertfall og kompensere litt med tanke på den SINNSYKE ventetiden.

 

Mvh Dan

 

Edit: Selv om det egentlig bare skulle mangle at dette blir gjort.

9578690[/snapback]

 

Jeg fikk ett helt annet svar enn dette.

9586425[/snapback]

 

Men du HAR rett til det, jeg satt i telefonen og spurte rett ut og fikk det svaret.

 

 

Edit: Komplett har alltid vært en pålitelig webshop før dette skjedde. Har brukt komplett de fleste gangene jeg har handlet data komponenter, mine kollegaer og venner bruker den også.

 

Kompensasjonen for ufattelig dårlig support, informasjon kan være en prisreduksjon syns jeg. Hadde ikke gjort noe med ett lite plaster på såret, hvor er mailen jeg skulle fått? hva med og gjøre det litt tydeligere for kunden at dere faktisk ligger så langt bak som dere gjør.

 

Men nok pepper, Komplett.no skal ha for og komme med en så god melding på forumet her. Den skulle bare kommet litt før. Jeg har fortsatt orderen min hos dere og tar den ikke bort, jeg kommer fortsatt til og bruke butikken deres for jeg vet dere er en kurrant butikk som ikke surrer til vanlig.

 

 

Med vennlig hilsen Dan

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar

Men du HAR rett til det, (...)

9587564[/snapback]

 

 

Tør jeg spørre hvor du finner denne retten?

 

Jeg er ikke klar over noe juridiske punkter som tilsier denne retten. Etter Kong Christian Den Femtis Norske Lov og avtaleloven skal en avtale oppfylles etter dens innhold. Har du blitt enig med selger å kjøpe en vare til x kroner er det akkurat det du skal betale. Du har ikke automatisk krav på mellomlegged dersom prisen blir redusert til y før varen er pakken på samme måte som selger ikke kan kreve mer penger hos deg dersom vareprisen øker til z etter bestillingstidspunkt. Hva som kanskje er god kundeservice er en helt annen ting.

 

Om du vil diskutere hva kunden faktisk har rett til ved forsinket levering må du gå i forbrukerkjøpslovens kapittel 5. Du har ikke automatisk noen rettigheter her dersom selger har gitt melding om at tingen er forsinket.

 

§ 22. Forespørsel

 

      Dersom selgeren spør om forbrukeren vil motta levering tross forsinkelsen eller underretter forbrukeren om at tingen vil bli levert innen en angitt tid, men forbrukeren ikke svarer innen rimelig tid etter at han eller hun har fått meldingen, kan forbrukeren ikke heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt.

 

Om du har fått redusert prisen med mellomlegget ved prisnedgang er dette kun en serviceytelse fra bedriftens side. Det er noe du bør være bevisst på å være takknemlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om du vil diskutere hva kunden faktisk har rett til ved forsinket levering må du gå i forbrukerkjøpslovens kapittel 5. Du har ikke automatisk noen rettigheter her dersom selger har gitt melding om at tingen er forsinket.
§ 22. Forespørsel

 

      Dersom selgeren spør om forbrukeren vil motta levering tross forsinkelsen eller underretter forbrukeren om at tingen vil bli levert innen en angitt tid, men forbrukeren ikke svarer innen rimelig tid etter at han eller hun har fått meldingen, kan forbrukeren ikke heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt.

 

Om du har fått redusert prisen med mellomlegget ved prisnedgang er dette kun en serviceytelse fra bedriftens side. Det er noe du bør være bevisst på å være takknemlig.

 

Problemet er jo at folk ikke har fått beskjed om forsinkelser før se selv etterlyser varene sine.

Lenke til kommentar

Men du HAR rett til det, (...)

9587564[/snapback]

 

 

Tør jeg spørre hvor du finner denne retten?

 

Jeg er ikke klar over noe juridiske punkter som tilsier denne retten. Etter Kong Christian Den Femtis Norske Lov og avtaleloven skal en avtale oppfylles etter dens innhold. Har du blitt enig med selger å kjøpe en vare til x kroner er det akkurat det du skal betale. Du har ikke automatisk krav på mellomlegged dersom prisen blir redusert til y før varen er pakken på samme måte som selger ikke kan kreve mer penger hos deg dersom vareprisen øker til z etter bestillingstidspunkt. Hva som kanskje er god kundeservice er en helt annen ting.

 

Om du vil diskutere hva kunden faktisk har rett til ved forsinket levering må du gå i forbrukerkjøpslovens kapittel 5. Du har ikke automatisk noen rettigheter her dersom selger har gitt melding om at tingen er forsinket.

 

§ 22. Forespørsel

 

      Dersom selgeren spør om forbrukeren vil motta levering tross forsinkelsen eller underretter forbrukeren om at tingen vil bli levert innen en angitt tid, men forbrukeren ikke svarer innen rimelig tid etter at han eller hun har fått meldingen, kan forbrukeren ikke heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt.

 

Om du har fått redusert prisen med mellomlegget ved prisnedgang er dette kun en serviceytelse fra bedriftens side. Det er noe du bør være bevisst på å være takknemlig.

9587689[/snapback]

 

 

Kundeservice på komplett sa at eventuellt mellomlegg hadde jeg krav til. jeg gidder ikke forholde meg til noe annet og har jeg fått beskjed om det av komplett så stemmer det sikkert.

 

Edit: og som han over her sier; Problemet er jo at folk ikke har fått beskjed om forsinkelsene de etterlyser varene sine selv og finner ut at det tar over en måned før de kommer.

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...