daniz Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Hei. Montert mitt Simons Sport Systems effektanlegg nå. Nå skal den da bruke mindre bensin, men må vel stille det inn? Nå bruker den så masse at den blir rå bare den står en time. Spm er: Hva gjør jeg for å stille ned bensinforbruket? På forgasser. Fortell! Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har noen fortalt deg at du reduserer bensinforbruk med effektannlegg? Altså.. vi snakker eksos ikke sant? Hvis dette var argumentet for å kjøpe effektannlegg så tror jeg du har blitt lurt. Det eneste argumentet for å montere ett såkalt effektannlegg er at det rett og slett ser bedre ut og kanskje bråker litt mer. Kommer sef. an på hvilken motor det er snakk om her, men på en vanlig motor uten turbo har effektannlegg svært lite for seg. Mulig man får en hest eller to ut av en typisk 1.8l 120HK. men det er overhodet ikke noe du vil merke. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 vis det er forgassermotor så må du finne skruen som stiller blandingsforholdet mellom luft og bensin. men som tidligere nevnt tvilsomt du fil få så mye mindre forbruk. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det hjelper ingenting å skur på skruen for tomgangsblanding, med mindre du står hele dagen på tomgang. Du kan GLEMME tomgangsblandingen med en gang du rører gasspedalen. Vel, om den er HELT ute av justering vil soting av plugger og brennkammre utgjøre litt. Det som utgjør noe er heller flotørnivået i forgasseren. Er det for høyt får motoren for mye bensin. Justering av flotørnivå er en jobb for merkeverksted. En annen ting som påvirker forbruket er tenninga. Er tenninga feil vil forbruke kunne øke. Om du vet hva du gjør kan du justere tenninga anderledes enn fabrikkdata. Det kan gi lavere forbruk og litt mer effekt, men om du ikke har GOD forståelse for hva som skjer bør du holde deg til fabrikkdata. Lenke til kommentar
2fast2furious Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Spm er: Hva gjør jeg for å stille ned bensinforbruket? På forgasser. Fortell! 8896201[/snapback] Redusere bensinforbruket: Kjør pent, vær lett på høyrefoten, kjør på høyt gear, bruk bremsepedalen fornuftig og ikke for ofte. brems med motor kjørestil har alt å si på forbruket. Jeg er ingen rakett i trafikken men hastigheten kan derimot være meget høy t tider men har ingen problem med å holde forbruket nede. har en god gammel audi som er glad i suppe, men den får jeg ned i under 0,5 på langkjøring.. derimot har den også vært over litern mange ganger når jeg har hatt det travelt og vært lite fornuftig.. kanskje ikke dette rådet var det du var ute etter, men det har iallefall spart meg mange tusen i løpet av ett år.. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hei. Kan De gå over tennings anlegget, sjekke coil, tennplugger, tennplugg kabler, rotor, fordeler, filter, falsk luft og ventiljustering. Kan være mange "lure" feil der. Kanskje coilen gir ut for lite høyspenning o.s.v Filteret kan være tett. Bensin filteret kan også være tett. Sjekk også for falsk luft, bruk startgass til å sjekke det med. Det hjelper også på om De foteller hvilken motor De har. Kanskje vi kan hjelpe Dem mer da. Vennlig Hilsen W_B PS: Selv har jeg brukt Bosch Super 4, tennplugger med 4 elektroder istedenfor en. Tennplugger tenner fortere der hvor det er mest bensin. (Lav Ohm) Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Selv har jeg vært borti sikkert 10 biler som har fått fusk med Bosch Super 4. (eneste rep var å bytte til NGK eller Motorcraft) Bruk ikke den dritten på en Ford i alle fall. Eneste bilen jeg vet som funka fint med Super 4 var min gamle trimma Escort RST. Den hadde Super 4 da jeg kjøpte den. De ble bytta ut til fordel for kaldere Motorcraft plugger da ladetrykket skulle økes enda mer. Endret 21. juni 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
scythe Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 vis det er forgassermotor så må du finne skruen som stiller blandingsforholdet mellom luft og bensin. men som tidligere nevnt tvilsomt du fil få så mye mindre forbruk. 8903856[/snapback] som jeg skulle sagt det selv Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Eller rett å slett skjekke om lambda sonden funger som den skal, jeg har hatt det problem at bilen brukte for mye drivstoff, den blået litt bak når jeg kjørte, skjekket det meste bortsett fra lambda sonden, den var da deffekt, etter bytte av denne funker bilen som den skal lars Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Har du sett mange forgassermotorer med lambdasonde/cat for det europeiske markedet? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Spm er: Hva gjør jeg for å stille ned bensinforbruket? På forgasser. Fortell! 8896201[/snapback] Redusere bensinforbruket: Kjør pent, vær lett på høyrefoten, kjør på høyt gear, bruk bremsepedalen fornuftig og ikke for ofte. brems med motor kjørestil har alt å si på forbruket. Jeg er ingen rakett i trafikken men hastigheten kan derimot være meget høy t tider men har ingen problem med å holde forbruket nede. har en god gammel audi som er glad i suppe, men den får jeg ned i under 0,5 på langkjøring.. derimot har den også vært over litern mange ganger når jeg har hatt det travelt og vært lite fornuftig.. kanskje ikke dette rådet var det du var ute etter, men det har iallefall spart meg mange tusen i løpet av ett år.. 8914528[/snapback] Noe av det du sier er vel sant. Men akkurat det jeg markerte. Hvor mye du bremser med pedal skal ikke ha noe med bensinforbruk og gjøre, så sant du ikke bremser så mye at du stopper og deretter med starte igjen- eller gi på mye. Bremse med motoren, da går jo gjerne turtallet litt opp da, og mer bensinforbruk. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Spm er: Hva gjør jeg for å stille ned bensinforbruket? På forgasser. Fortell! 8896201[/snapback] Redusere bensinforbruket: Kjør pent, vær lett på høyrefoten, kjør på høyt gear, bruk bremsepedalen fornuftig og ikke for ofte. brems med motor kjørestil har alt å si på forbruket. Jeg er ingen rakett i trafikken men hastigheten kan derimot være meget høy t tider men har ingen problem med å holde forbruket nede. har en god gammel audi som er glad i suppe, men den får jeg ned i under 0,5 på langkjøring.. derimot har den også vært over litern mange ganger når jeg har hatt det travelt og vært lite fornuftig.. kanskje ikke dette rådet var det du var ute etter, men det har iallefall spart meg mange tusen i løpet av ett år.. 8914528[/snapback] Noe av det du sier er vel sant. Men akkurat det jeg markerte. Hvor mye du bremser med pedal skal ikke ha noe med bensinforbruk og gjøre, så sant du ikke bremser så mye at du stopper og deretter med starte igjen- eller gi på mye. Bremse med motoren, da går jo gjerne turtallet litt opp da, og mer bensinforbruk. 8922954[/snapback] Når man bremser med motoren så komprimerer motoren og man bruker derfor null drivstoff. Gjelder ikke hvis man har automat da. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Spm er: Hva gjør jeg for å stille ned bensinforbruket? På forgasser. Fortell! 8896201[/snapback] Redusere bensinforbruket: Kjør pent, vær lett på høyrefoten, kjør på høyt gear, bruk bremsepedalen fornuftig og ikke for ofte. brems med motor kjørestil har alt å si på forbruket. Jeg er ingen rakett i trafikken men hastigheten kan derimot være meget høy t tider men har ingen problem med å holde forbruket nede. har en god gammel audi som er glad i suppe, men den får jeg ned i under 0,5 på langkjøring.. derimot har den også vært over litern mange ganger når jeg har hatt det travelt og vært lite fornuftig.. kanskje ikke dette rådet var det du var ute etter, men det har iallefall spart meg mange tusen i løpet av ett år.. 8914528[/snapback] Noe av det du sier er vel sant. Men akkurat det jeg markerte. Hvor mye du bremser med pedal skal ikke ha noe med bensinforbruk og gjøre, så sant du ikke bremser så mye at du stopper og deretter med starte igjen- eller gi på mye. Bremse med motoren, da går jo gjerne turtallet litt opp da, og mer bensinforbruk. 8922954[/snapback] Når man bremser med motoren så komprimerer motoren og man bruker derfor null drivstoff. Gjelder ikke hvis man har automat da. 8923197[/snapback] De fleste biler har "fuel-cut" som gjør forbruket til et minimum når motoren brukes til bremsing eller i nedoverbakker. Når du bruker bremsepedalen omformer du bevegelsesenergi til varme. Den bevegelsesenergien du hadde før bremsing ble skapt ved hjelp av bensin eller annet drivstoff, ergo, rykk og napp kjøring er lite lurt med tanke på forbruk. Planlegg kjøringen og kjør passivt så kan du spare relativt mye bensin. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Spm er: Hva gjør jeg for å stille ned bensinforbruket? På forgasser. Fortell! 8896201[/snapback] Redusere bensinforbruket: Kjør pent, vær lett på høyrefoten, kjør på høyt gear, bruk bremsepedalen fornuftig og ikke for ofte. brems med motor kjørestil har alt å si på forbruket. Jeg er ingen rakett i trafikken men hastigheten kan derimot være meget høy t tider men har ingen problem med å holde forbruket nede. har en god gammel audi som er glad i suppe, men den får jeg ned i under 0,5 på langkjøring.. derimot har den også vært over litern mange ganger når jeg har hatt det travelt og vært lite fornuftig.. kanskje ikke dette rådet var det du var ute etter, men det har iallefall spart meg mange tusen i løpet av ett år.. 8914528[/snapback] Noe av det du sier er vel sant. Men akkurat det jeg markerte. Hvor mye du bremser med pedal skal ikke ha noe med bensinforbruk og gjøre, så sant du ikke bremser så mye at du stopper og deretter med starte igjen- eller gi på mye. Bremse med motoren, da går jo gjerne turtallet litt opp da, og mer bensinforbruk. 8922954[/snapback] Når man bremser med motoren så komprimerer motoren og man bruker derfor null drivstoff. Gjelder ikke hvis man har automat da. 8923197[/snapback] De fleste biler har "fuel-cut" som gjør forbruket til et minimum når motoren brukes til bremsing eller i nedoverbakker. Når du bruker bremsepedalen omformer du bevegelsesenergi til varme. Den bevegelsesenergien du hadde før bremsing ble skapt ved hjelp av bensin eller annet drivstoff, ergo, rykk og napp kjøring er lite lurt med tanke på forbruk. Planlegg kjøringen og kjør passivt så kan du spare relativt mye bensin. 8924221[/snapback] Ok. Beklager, da lærte jeg noe nytt. Men du sier motoren komprimerer, hva komprimerer den da? Får den ikke noe bensin?- Kun luft? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 En motor med innsprøytning og noen få forgassermotorer kutter bensintilførselen når passpjeldposisjon 0 registreres, samtidig som turtallet er over 1400o/min+-. Da komprimeres kun ren luft og motoren bremser uten å bruke bensin. Som tidligere nevnt, den energien du bremser bort, må du "fylle på igjen" ved å gi gass. Kjører du slik at du slipper å bremse, har du latt vær å fylle på den energien du ellers ville bremsa bort og gassa tilbake igjen. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 En motor med innsprøytning og noen få forgassermotorer kutter bensintilførselen når passpjeldposisjon 0 registreres, samtidig som turtallet er over 1400o/min+-. Da komprimeres kun ren luft og motoren bremser uten å bruke bensin. Som tidligere nevnt, den energien du bremser bort, må du "fylle på igjen" ved å gi gass. Kjører du slik at du slipper å bremse, har du latt vær å fylle på den energien du ellers ville bremsa bort og gassa tilbake igjen. 8924808[/snapback] Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå