magnusalex Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Sitter og sammenligner 2 objektiver i "consumer class" til Canon 400D. Alternativ1: Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM Alternativ 2: Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM Hvem av disse ville vært det beste valget? Jeg er ute etter et allround objektiv som kan erstatte kit-objektivet, men det bør ikke vært veldig mye med zoom. 85 mm går helt fint.. Ser i forskjellige tester at begge har en svakhet på skarphet, og må blendes til F/8 før de blir skarpe. Er det noen som har noen erfaringer med noen av disse? Er de "dårlige" før man når F/8? Har dere evt. alternative objektiver i en prisklasse opp til 4-5000? På 17-85 mm er det i Juni også en Cash-back kampanje med 1.200 kr tilbake fra Canon. Det gjør at prisen på disse er ganske så like. Endret 19. juni 2007 av xenonnet Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 kjøp tamron 17-50mm f2.8. dette er eit vidkjent objektiv her på forumet og er mykje prisa for den gode skarpheita si, i tillegg for god lysstyrke. trur den koster 3800, - eller liknande. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Jeg har vurdert det også, og det er ingen tvil om at det er et greit objektiv. Jeg har aldri testet Tamron før, har kun holdt meg til Canon og Sigma, så jeg får vel ta meg en tur i butikken for å titte litt, og prøve litt... Men er det noen som har testet de to objektivene jeg nevner i første post? 17-50 er greit nok til det meste, men jeg har fra før et Sigma 70-300, og det hadde vært praktisk om allround-objektivet jeg nå skal kjøpe hadde overlappet brennevidden. Endret 19. juni 2007 av xenonnet Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Overlappende brennvidder er helt unødvendig. Glipet som kan oppstå mellom to zoomer utgjør stort sett to tre skritt frem eller tilbake. De fire gangene i livet du opplever at du ikke kan bevege deg et par skritt frem eller tilbake, kan du jo croppe bildet (marginalt) fra den videste zoomens lengste brennvidde. I løpet av mine 25 år bak kamera har jeg aldri opplevd dette, så jeg venter fremdeles på at en slik situasjon skal oppstå. Hvis man må betale ekstra for å få overlappende brennvidder, så kan man trygt si at det er en dårlig investering. Ta deg heller et godt måltid på Kampen Bistro for de kronene. Det er absolutt å anbefale. Alle tar nemlig bedre bilder på full mage.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå