Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg leter litt etter en programvare som kan reboote terminalservere hver dag, f.eks kl. 03.00. Har funnet mye greit i shutdown freeware, men problemet er at disse ikke takler at brukere sitter pålogget på serveren. Folk kan glemme å logge seg av, og vil derfor henge igjen på serveren.

Windows stopper derfor restartingen med denne meldingen:

"Outer people are logged on to this computer. Restarting Windows might cause them to loose data. Sure you want to continue restarting?"

Finnes det en programvare som rebooter servere og som samtidig ikke lar rebootingen stoppe pga nevnt melding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er virkelig det noen sak?

Jeg forespør bare om noen har et tips her. Jada, jeg vet det er kanskje i overkant, men alle som har jobbet med terminalservere med mange brukere vet at ting fort grumser seg opp. En enkel reboot hver natt er dermed en ganske så effektiv måte å kvitte seg med grums på.

Det er neppe nødvendig, men om jeg ønsker å løse det slik, så er vel det min sak.

Lenke til kommentar

Jeg forespør bare om noen har et tips her. Jada, jeg vet det er kanskje i overkant, men alle som har jobbet med terminalservere med mange brukere vet at ting fort grumser seg opp. En enkel reboot hver natt er dermed en ganske så effektiv måte å kvitte seg med grums på.

Det er neppe nødvendig, men om jeg ønsker å løse det slik, så er vel det min sak.

8898824[/snapback]

kan du ikke bare lage en batch-fil da?

lag en fil med navn (eks) reboot.bat

den kan inneholde linjen:

shutdown -r -f -t 5

("reboot" "force" "vente kun 5 sekunder")

så setter du opp denne i schedule og kjører filen som administrator.

Skal fungere bra dette!

edit: kan vel kjøre kommando direkte også vil jeg tro (schedule, men uten batch-fil)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Det store spørsmålet jeg sitter med er hvorfor i himlens navn han ønsker å reboote servreren hver natt. Årsaken til dette er sannynligvis det man ønsker å se på, ikke hvordan reboote serveren hver natt.

8898521[/snapback]

Dette er da helt vanlig i en mengde ulike sammenhenger, og spesielt på terminalserver. Årsaken heter antagelig Microsoft :)

RebootMe gjør jobben ordentlig på NT og 2000: http://installsite.org/pages/en/tt_related.htm

Jeg jobber heldigvis svært lite med Windows for tiden, men om du googler litt finner du sikkert noe tilsvarende for 2003. Eventuelt kan du prøve

shutdown -r -f -t 0

. Denne tar det meste men ikke alt.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Hvis du har Citrix, så kan du aktivere Reboot Schedule i CMC/PSC.

Hvis ikke, så kan du ta en kikk her: Citrix/TS utils

Her vil du finne mange kjekke utils for Citrix/TS

Har ikke testet de ut selv, men her finner du blant annet verktøyene TSLOGOFF og TSREBOOT.

Har vært borti andre script også, men fant de ikke igjen akkurat nå.

Skal legge ut mer info når jeg finner de igjen.

Lenke til kommentar

8898824[/snapback]

All den tid det finnes nok av (fyll inn det som passer) i IT-verden som gjør (eller vil gjøre) ting uten å tenke seg om, så tenkte jeg i mitt stille sinn at jeg skulle slenge inn en kommentar siden det spørsmålet som oftest betyr at noe helt annet er galt, du får virkelig ha meg unnskyldt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor timer du ikke bare ut brukerne som ikke har logget seg av da? Da blir de jo logget av om natten, enten de vil eller ikke, ergo trengs det ikke reboot. Det er svært sjeldent vi har behov for å reboote våre TS servere.

8960913[/snapback]

Da våger jeg meg til å tippe at dere har en veldig liten løsning med få brukere og/eller få applikasjoner.

Både .NET og java har det med å lekke betydelig mengder ressurser som Windows helt enkelt ikke klarer å rydde opp i. Og da har vi ikke en gang vært inne applikasjoner som kjører direkte.

De fleste foretrekker en kontrollert reboot om natten, fremfor mer tilfeldige problemer i arbeidstiden. Dermed er det vanlig å restarte terminalservere, så vel som java og .NET server-applikasjoner, èn eller flere ganger i døgnet. I praksis restarter man containerene på UNIX og Linux, mens Windows får en god reboot.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Det finnes mange enkle måter å gjøre dette på. Det de fleste pleier å gjøre er å disable logins, logge ut brukere, restarte server.

Alt dette skal være mulig å gjøre via enkle cmd-script som kan kjøre via scheduler i windows. Desverre begynner det å bli en stund siden jeg driftet Windows-servere så jeg husker ikke alle kommandoene. Tror det meste burde være greit å finne via google.

Lenke til kommentar

Der eg jobber har vi 14-15 terminalservere med et ca gjennomsnitt på 20-30 brukere pr server til dagen. At det forekommer grums er det ikke tvil om engang.

Og reboot på natten for å "rense" og være klar til neste dag er absolutt nødvendig, og en brukbar løsning. Eg vet ikke om det i det hele tatt er mulig, men det hadde jo vært fint å sluppet dette.

Men hvem er synderen? Joda, vi tenker ofte Microsoft, og de er kanskje den største synderen til akkurat dette, men langt i fra alene. Diverse debug-verktøy som vi kjører viser hvor mye dritt enkelte programmer faktisk legger igjen. Håpløst.

Bare husk på å informere brukere om dette. Og at dersom de lar programmer, dokumenter og annet ulagret data kjøre når de går i fra jobb så risikerer de å miste noe eller alt.

Og vi gjør det slik noen listet over. Bat-fil med shutdown + force optionen. Fungerer gull. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Og vi gjør det slik noen listet over. Bat-fil med shutdown + force optionen. Fungerer gull. Lykke til :)

8965206[/snapback]

Har dere opplevd korrupte profiler når dere forcer shutdown uten å garantere at brukeren er logget av skikkelig (gitt at dere bruker roaming profiles)? Husker vi hadde en del problemer med dette. Log-off startet, men ble aldri ferdig slik at profilen var "halvveis oppdatert" og bøget hardt.

Lenke til kommentar

Oki. Var noe sånt jeg mente å huske også. Vi ble så godt som helt kvitt problemet når vi logget av brukerne ~5 minutter før shutdown av server og disablet login slik at ingen skulle komme inn, hvis noen mot formodning skulle være våken kl. 04:00.

Lenke til kommentar

Ønsker å sette opp en Bat-fil som dere tipser om.

Har aldri satt opp et script eller "bat-fil" før, kan dere gi meg litt basic info om "hvor/hvordan" dere legger inn "teksten"?

lager dere dette i "notisblokk" eller?

(for å starte den på tid, den funksjon kjenner jeg godt)

Lenke til kommentar

Hei.

Her er et eksempel på et reboot script vi bruker på våre W2K TS servere:

@echo off

echo Disable new user logins to this machine

REM change logon /disable

REM Notify users that we are rebooting server

msg * Server vil bli restartet om 2 minutter. Vennligst logg ut og prov aa logge paa igjen om 10 minutter.

echo Pause script for 2 minutes to allow users to finish their work

sleep 120

REM Now stop the PRINT SPOOLER service and clean up print jobs

REM this will help to insure a successful reboot

net stop spooler

echo Give SPOOLER service 2 minutes to clean itself up and stop

sleep 120

del %windir%\system32\spool\printers\*.* /q

REM Now we can finally issue the reboot command

tsshutdn.exe /REBOOT /v

Om man velger å disable logon som en del av scriptet er en smakssak, men man må bare huske å enable logon igjen.

Ellers benyttes Sysinternal tools utilitien tsshutdn.exe for å få serveren til å restarte. Dette fungerer bra for oss. Vi har ca 100 brukere og restarter TS serverene en gang i uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...