perpyro Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg var til tannlegen i dag og fikk trukket ei visdomstann. Trekkingen gikk ukomplisert med tanna trukket i sin helhet. Nå har bedøvelsen begynt å gi seg så jeg har spedt på med paralgin forte for å døyve smertene i hullet, noe som fungerer fortreffelig. Så spørsmålet blir: Hvor lant tid tar det før det "normaliserer" seg i hullet der tanna satt? I løpet av mange år har jeg fått mange amalgamfyllinger i tennene og har av den grunn tatt en tur til lege for å finne ut blant annet hvor mye kvikksølv jeg består av. Kvikksølv er som kjent giftig og miljøskadelig og amlgamfyllinger består av 50% kvikksølv. http://nn.wikipedia.org/wiki/Amalgam[/url'> ']Amalgam er ei legering som består av 50% kvikksølv, samt sølv, tinn, kopar og sink. Dagens amalgam har vore brukt i tannfyllingar sidan 1895.Ettersom amalgam inneheld mykje kvikksølv, er det etter kvart mange som meiner at desse tannplombene kan ha negativ verknad på helsa. Når tannlegane skal fjerna amalgam frå tennene, må dette handterast som spesialavfall. Alternativ til amalgam er plomber av plast, porselen eller gull. I Russland er det vanleg å bruke gullplomber. På tross av dette stiller norges tannlegeforening seg bak undersøkelser som sier at kvikksølv i kroppen som følge av amalgamfyllinger ikke er farlig. http://www.forskning.no/Artikler/2003/desember/1072781409.38 ']En ny undersøkelse viser at pasienter som fikk fjernet alle amalgamfyllinger ikke var friskere enn andre pasientgrupper sju år etter at amalgamet ble fjernet. http://www.forskning.no/Artikler/2006/april/1145437811.24[/url] '] Et vendepunkt i amalgamskepsisen kom i desember 1993, da det velrenommerte amerikanske nyhetsprogrammmet 60 Minutes laget et oppslag om kroniske helseplager knyttet til amalgamfyllinger.TV-programmet er i ettertid blitt hardt kritisert, og mange har ment at det var ensidig og svartmalende. Diskusjonen fortsetter På den ene siden står Den norske tannlegeforening, som mener at amalgamfyllinger ikke er farlige. På den annen side står interessegrupper som Forbundet tenner og helse, som arbeider for oppmerksomhet om det de kaller "sykdommer relatert til kvikksølvforgiftning". Til sammenligning så var jeg og kona mi til tannlege i Samara i Russland i 2002. Der ristet de bare på hodet over hva norske tannleger bedriver. Der har de sluttet med amalgam for mange år siden. De benytter i stedenfor porselen og plast. Så betyr dette at kvikksølv i kroppen ikke er farlig alikavel, eller er disse undersøkelsene farget av tannlegestanden som vil demme opp for søksmål søksmål grunnet kvikksølvrelaterte problemer? Spesielt med tanke på at det ufarlige amalgamet i tennene må behandles som spesialavfall når man fjerner det. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg undersøkte den samme saken for en liten stund siden. Selv har jeg én amalgamfylling og er ikke noe som plager meg, da jeg er rimelig sikker på at den ikke gjør noe skade. kvikksølvet som er i amalgam løser seg i veldig liten grad opp i munnen og vil vare etter det jeg har forstått tilnærmet evig. Det er selvfølgelig mulig å reise inn til tannlegen og få fjærnet amalgamet, og er noe jeg selv kommer til å gjøre en gang når jeg har tid og penger. Egentlig fordi det er stygt og fordi jeg ikke liker tanken på kvikksølv. Igjen hvis jeg ikke tar helt feil, så vil kvikksølv som kommer inn i kroppen, vil aldri forlate systemet og dermed potensielt kan føre til mange bivirkninger. Det er ingen fare for amalgamforgiftning i seg selv, men det er ikke helt umulig å bli sensitiv til stoffet etter lengre eksponering. Likevel så føler jeg meg ganske trygg, fordi det tidligere og i disse dager har blitt utført undersøkelser av uavhengige parter, som ikke har kunne konkludere med så veldig mye, bare at de ikke finner noen sammenheng mellom amalgam og div. bivirkninger og nedsatt helse. Egentlig så er jeg skeptisk, men er skråsikker på at det ikke er noen akkutt fare for noe som helst. Merk at det teknisk sett ikke er kvikksølv i kroppen, da det bare ligger i tennene. Det blir nesten det samme som å være redd for strålingsforgifning når naboen fyrer opp grillkullet som egentlig er radioaktivt. Du har ikke lyst til å spise plomben. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Kvikksølvet finner desverre veien inn i blodomløpet vårt også. For mitt tilfelle dreier det seg om 13 fyllinger så jeg har desverre potensiale for kvikksølvrelaterte problemer. http://en.wikipedia.org/wiki/Amalgam[/url]']http://en.wikipedia.org/wiki/Amalgam]There is an ongoing discussion about the use of mercury in dentistry due to the toxic content of amalgams. Amalgam fillings have been shown to increase mercury blood levels. Even though mercury is considered to be a very potent neurotoxin, mercury fillings are still considered safe by most dentists.[1] Others, though, have quite a different take on mercury amalgam in dental fillings and contend that its safety is anything but certain. Says toxicologist Alan Stern, a contributor to a 2000 United States National Research Council report on mercury toxicity "It’s really unclear what’s going on with dental amalgams...It’s a snake pit". He also notes that "the issue is complicated by the potential for panic and lawsuits" [2]. IAOMT or the International Academy of Oral Medicine and Toxicology has put together a report which is, they say, "a review of the scientific evidence demonstrating significant exposure to mercury and resulting physiological harm from dental amalgam" [3]. See also Dental amalgam controversy. In response to growing studies and pressure to investigate the issue further the FDA held hearings September 6-7, 2006 on the safety of dental amalgam in children. Experts on both sides of the issue testified. The result was that the outside advisors the FDA had asked to review its prior reportsdeclaring amalgam to be safe rejected those findings [4] stating that further study is needed. Ser ikke ut som det kan fastslåes enda at amalgam er kelt sikkert eller ikke. Endret 19. juni 2007 av perpyro Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Det var jo nylig publisert en undersøkelse der majoriteten av testpersonene følte seg fysisk bedre etter fjerning av amalagam. Husker jeg som liten, rundt 10 år siden hadde en snill tannlege som spurte om jeg ville fjerne de amalgam-fyllingene jeg hadde og få nye hvite-fyllinger (uten at jeg vet hva de er laget av). Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Så bra at flere tenker over dette. Det at man ikke kan bli syk av amalgamfyllinger er rett og slett bulshit fra den norske stat. Resten av Europa, ja verden har sluttet med amalgam, og har innsett at dette er svært farlig å bruke. Det er fra gammelt av (17-1800 tallet) visst om at kvikksølv gjør en litt pussig (!) i hodet ved kontakt over lengre tid. Og det er som sagt her mulig for kvikksølvet i tennene å finne veien til blodomløpet, for så å "legge seg til ro" i organer, benbygging etc. Dette skjer dog ikke ved alle, men for de det skjer for er det nok helt forferdelig. Jeg hadde to fyllinger, og de fikk jeg fjernet når plastikk/porselen ble tilgjengelig. Selv er faren min syk av dette. Han har organisk kvikksølvforgiftning, og har hatt det i snart 30 år nå. Som kanskje flere vet er kvikksølv en halveringsgift (ved kvikksølv er det 32 år), så kanskje blir han bedre snart. Prøver har klart vist store mengder kvikksølv i blodet, dette på grunn av amalgam. Og fortsatt nekter staten Norge, er de redd for å betale tilbake for skadene de har påført folk ved å fortsette å godkjenne dette stoffet som de VET er så farlig? Familien min har brukt hundrede av tusener på medisin og behandling! Når skal vi få dette her anerkjent som en lidelse? Og slutte å bli sett på som en hypokonder. Fjern de med en gang, for fremtidens skyld Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg tok nok feil i mitt tidligere utsagn. Uansett hvis jeg hadde hatt 13 fyllinger med amalgam i tannrekken, så hadde jeg vært ganske så skeptisk. Jeg tenkte mer på at en enkelt fylling ikke var noen akkutt fare for helsen da de enda ikke har klart å avdekke med 100-prosent sannsynlighet at det er noen sammenheng mellom amalgam og nedsatt helse. Dette spesielt når enkelte har over 10 fyllinger, så burde de klare å bevise det. Her i Norge ville ikke tannlegene ha slitt med søksmål senere, fordi legeforeningene operer etter nåtidens norske standard. Litt vanskelig å forklare, men så lenge de følger reglene, så kan ikke amalgam føre til tilbakevirkende kraft på evt. søksmål. Det er i allefall slik det fungerer i den norske medisinverdenen. Det må tross alt ha vært gjort en feil for at de skal måtte utbetale erstatning. Jeg hadde vært veldig skeptisk til å få enda en amalgamfylling, og det ligger nok noe bak det at tannlegeverdenen ikke har lyst til å innrømme effekten av kvikksølvet pga. evt. søksmål. Alle som en kan gå til sivilt søksmål. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Det var jo nylig publisert en undersøkelse der majoriteten av testpersonene følte seg fysisk bedre etter fjerning av amalagam. 8898781[/snapback] Placebo-effekten, anyone? Det vil være vanskelig å gjennomføre en studie på bedring av livskvalitet ved fjerning av amalgam av flere grunner. For det første varierer det hva man anser som en stor endring. I tillegg er det et spørsmål om hvordan man skal gjennomføre denne undersøkelsen. Å fjerne fyllinger uten at virkningen er bevist er ikke helt i tråd med de etiske retningslinjene, dette fører jo til mer skade på tennene. Problemet med media, som skriker mye om dette, er at de bare ser på enkeltundersøkelser som konkluderer med "Ja, det var visst en liten forskjell her, ja...". Man må se mer helhetlig på dette før man konkluderer med noe. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Det burde jo ikke være noen tvil om at det lønnes seg i det lange løp å fjerne kilden til økt kvikksølvinnhold i blodet, om det er mulig å bevise bedring i helse eller ikke. Om jeg sier at kvikksølv er giftig og helseskadelig er det ingen som protesterer på det. Ikke når jeg sier at det er skadelig for miljøet heller. Det nektes heller ikke på at kvikksølv er skadelig for kroppen som all annen gift. Men i det øyeblikket kvikksølvet kommer inn i kroppen via amalgamfyllingene så stiller situasjonen seg plutselig helt annnerledes. Forstå det den som vil. Edit: Når det kommer til undersøkelse der folk er blitt bedre eller ikke av å fjerne amalgamfyllinger så er det jo nærmest umulig å påvise noen helsegevinster med det. Problemet ligger i at man ikke får med seg eventuell forværring i helsen hos pasienter som følge av at fyllingene hadde fått stå i fred når man fjerner dem. Skal man sammenligne pasienter som har fått fjernet fyllinger mot folk som lar de være så må også tallmaterialet være stort for at undersøkelsen skal være politelig. Noen har jernhelse og tåler et langt liv med både røyking og kvikksølv mens andre bukker tidlig under selv om de levde et sundt liv. Endret 20. juni 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Inverno Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 er så "heldig" at jeg aldri kommer til å få visdomstenner Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Har du tengt å dø umiddelbart? Når jeg var på din alder hadde jeg allerede fått alle visdomstennene. Lenke til kommentar
Inverno Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 går ut fra at det er meg du snakker til.. nei, har ikke store planer om å dø i nærmeste fremtid, men har bare ikke visdomstenner tillaget så jeg kommer aldri til å få dem..(moren min har heller ikke visdomstenner) mangler forøvrig også de to tennene ved siden av de øvre fremtennene også.. men noen år med streng, påbygging av tenner og gode tannleger gjør at det ikke synes så mye Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Nå har noen av testresultatene kommet på blodprøvene. Har kun gjennomgått tallene sammen med legen min så har de ikke skriftlig for hånden, men kvikksølvgehalten i blodet mitt er på tross av mine 13 amalgamfyllinger ganske så gjennomsnitlige, som i sin tur betyr at fyllingene mine er tette. Har i grunnen ikke lyst på nye timer i tannlegestolen så amalgamfyllingene får bli eksakt hvor de er. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Blodprøver kan veldig ofte være misvisende, og ikke gi riktig svar på mengde. Benprøve (eller noe sånt...) er visst det som gir best svar, og det er enklere enn blodprøve; et hårstrå. Fordi hvis du hadde hatt kvikksølv i kroppen, ville det lagt seg i indre organ og benvev. Hvorfor blodprøver kan være misvisende vet jeg ikke, kanskje det har noe med at kvikksølv er en "hvilende" gift, og er mer "aktiv" når du er aktiv, varmt ute osv. og at dette ikke intraff før/mens du tok prøven. Dunno Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Her ser det ut som jeg må sette meg dypere inn i temaet gitt. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 I Norge er det dog ikke så mye info å få er jeg redd. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Diagnosis Mercury poisoning is suspected from clinical signs and history of exposure to mercury contamination. Definitive diagnosis can be made by detection of high levels of mercury in the stomach contents, kidney, and/or liver. http://www.michigan.gov/dnr/0,1607,7-153-1...26953--,00.html Fant dette på en rask søk, kan spørre hos min far litt om dette med diagnose, hvis det er interesse. Han vet nok bedre Når det er sagt så fikk han også sagt at blodprøvene viste "vanlige mengder" (men faen da, hva er "vanlig mengde" av et giftig metall i blodet da?) men når benprøven kokm, viste den farlige mengder. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Hvor får man tatt benprøver, hørtes jo litt skummelt ut at blodprøven viser gjennomsnitlig nivå mens en benprøve viser farlig nivå? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 går ut fra at det er meg du snakker til.. Vet om hvertfall en person som fikk de etter fyllte 60 år, så alt er mulig, selv var ikke jeg så heldig. Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Hvor får man tatt benprøver, hørtes jo litt skummelt ut at blodprøven viser gjennomsnitlig nivå mens en benprøve viser farlig nivå? 8965689[/snapback] Ah, grunnen til at det som oftest ikke vises noe i blodet, er at kvikksølvspor forsvinner fort fra blod. Gift er bare i blodet en liten stund, før det setter seg i knokler og indre organ. Ergo blodprøven gir bare utslag hvis det er noe på "rundgang" i blodet akkurat da, noe som er veldig liten sjangse som du skjønner. (Som ved at hvis noen vil drepe deg med rottegift vises nok ikke giften seg i en vanlig blodprøve, men i en benprøve, fordi det legger seg i knoklene) Benprøve får du tatt på legekontor, men jeg anbefaler deg sterkt å gå til en alternativ helseklinikk. Legene tar vel prøvene, men de er ikke veldig velvillige hvis det gir noe utslag, for de finnes dette ikke og de slår direkte på /ignore hvis du nevner noe med kvikksølv og amalgam flere ganger enn en gang. Uansett så vet de hva de skal gjøre på en alt.helseklinikk, hvis det skulle være noe. Og de er ikke så trangsynte som legene, som nekter for at dette rett og slett ikke kan finnes Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå