recognice Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg ser at det finnes mange forskjellige objektiver der ute med forskjellige brennvidder. Er det noen kvalitetsforskjell på et objektiv uten justerbar brennvidde og et objektiv med f.eks 11x zoom? Som jeg ser det er det vel en fordel med mest mulig zoom? Men uvitende som jeg er, regner jeg med at det må være noe med et objektiv med fast brennvidde som er bedre. Og er det noe prisforskjell?(regner da med objektiver i samme prisklasse) Mvh Stig Lenke til kommentar
recognice Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 oj det innlegget her var vel på feil sted.. sorri! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg ser at det finnes mange forskjellige objektiver der ute med forskjellige brennvidder. Er det noen kvalitetsforskjell på et objektiv uten justerbar brennvidde og et objektiv med f.eks 11x zoom? Som jeg ser det er det vel en fordel med mest mulig zoom? Men uvitende som jeg er, regner jeg med at det må være noe med et objektiv med fast brennvidde som er bedre. Og er det noe prisforskjell?(regner da med objektiver i samme prisklasse) Ja, det er enorm forskjell, da zoom er et nokså komplisert optisk prinsipp å bygge inn, mens fastoptikk er enkelt (alt er relativt). Selv de beste proffzoomene, som Nikon 17-55 f/2.8 til 12000, kan ikke matche den billige 50mm f/1.8 til under 1000 på skarphet. Canon 70-200 f/4L IS er vel ganske tett på Canon 200mm f/2.8L, men ikke bedre. Så fordel med mest mulig zoom? Ja, hvis du er lat og ikke gidder å skifte objektiv, eller har dårlig tid, slik at du må variere utsnitt fortere enn du kan flytte deg til fots. Er det skarphet og optimale optiske egenskaper du er ute etter, er det fastoptikk som er tingen... Lenke til kommentar
recognice Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 ok, da har jeg forstått det, men finnes det noen mellomting? Hva er greiest? Kanskje litt kjedelig å drasse med seg 4-5 objektiv med fast brennvidde å? eller er kanskje ikke det nødvendig? Hvilken løsning er det folk flest velger? Takker for svar;) Stig Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 ok, da har jeg forstått det, men finnes det noen mellomting? Hva er greiest? Kanskje litt kjedelig å drasse med seg 4-5 objektiv med fast brennvidde å? eller er kanskje ikke det nødvendig? Hvilken løsning er det folk flest velger? De fleste velger vel et par-tre nokså godt dekkende zoomer, og supplerer med fastoptikk til det de trenger det mest til. Portretter f.eks. eller arkitektur, der optiske egenskaper ved objektivet er "kritisk"... Pris, brennvidder og kvalitet avhenger av lommebok og interesse. Det går jo en tråd for tiden med "Hvilke typer objektiver har du, til hvilke formål?", der får du et godt innblikk i hva folk har og bruker... Lenke til kommentar
recognice Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Ja så den tråden i går, stikker inn å kikker litt mer! Tusen takk for svar:) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Zoom er vel ganske mye mer fleksibelt også. Tar gjerne mindre plass, og det er jo alltid en fordel å kunne endre brennvidden. Selv foretrekker jeg det, selvom fastoptikk kanskje gir meg bedre optisk kvalitet til en billigere penge.. Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Zoom er uvurderlig til, tja hva skal vi kalle det, "spontan fotografering"?. Da tenker jeg på å fange uforusette øyeblikk, som f.eks ved candids på gaten, dyrefotografering, sport eller lignende, der man ikke alltid har tid eller mulighet til å forflytte seg til et passeende sted eller å bytte objektiv. Til "planlagt fotografering" som portrett, arkitektur eller stills, derimot, ville jeg foretrekke fast optikk. Begge deler bør altså finnes i objektivsamlingen. Litt off-topic kan jeg nevne at jeg faktisk har sett anbefalinger om at nybegynnere bør begynne med fast optikk. Grunnen til dette, er at med fast optikk er du tvunget til å forflytte deg for å få et passende utsnitt. Du vil dermed legge mer tanke inn i komposisjonen, og kanskje også være mer tilbøyelig til å betrakte et subjekt fra flere forskjellige vinkler. Med zoom er det lett å bli lat, å bare zoome inn til du har et passende utsnitt fra den mest åpenbare vinkelen og knipse av, og dermed kan man gå glipp av mange intressante blinkskudd... Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Før reknet jeg mitt 70-210 F4 objektiv til å vere genialt skarpt, og jeg elsket fargene det leverte og slikt. Nå har jeg skaffet meg noen gode fastobjektiver = zoomene ligger litt på hyllen. Altså, fastoptikk er ikke trygt å begynne med, man blir gira. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå