lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Jeg har et litt inviklet problem med pcen, jeg skal prøve å forklare best mulig og si hva jeg har prøvd gjort for å fikse det. Det begynte med at jeg skulle legge in hardisken (HD3) til en venn i min pc. Jeg hadde to hardisker fra før, en som sto på "cable select" (HD1) og en som sto på "slave" (HD2). Jeg har bare plass til to harddisker om gangen, så jeg måtte ta ut den ene for legge i HD3. Jeg viste ikke hvilken som var master da, så jeg bare trakk ut den enne av mine harddisker og koblet til HD3, jeg fikk opp feilen: Boot from cd: Boot from cd: Disk boot failure, insert system disk and press enter. Da tenkte jeg at jeg trakk ut master disken, så jeg trakk den ut igjen og koblet den andre i. Men jeg fikk den samme feilen. Jeg koblet da tilbake begge mine hardisker som de alltid har vært koblet til, å da får jeg også samme feilmelding. Jeg prøvde å ta HD1 på "master" i stedet for "cable select" men det hjalp ikke. Jeg bestemte meg til slutt at jeg bare formaterer, så jeg la i windows CDen, men etter jeg valgte instalere windows for å kunne formatere, sto det at han ikke kunne finne harddiskene. Da tok jeg ut HD2, så jeg hadde bare HD1 igjen og da funket formateringen og instalasjonen av window, men det sto at hardisken bare hadde 30gb når den egentlig har 120gb. (Jeg har funnet noen guider om hvordan jeg skal fikse den harddisken tilbake til 120gb ved hjelp av formatering og partisjonering, så det er ikke problemet mitt nå) Så jeg tenkte jeg fisker det senere, og ville koble HD2 tilbake, men viss jeg kobler HD2 inn får jeg feilmeldingen igjen ved oppstart. Da trodde jeg det måtte være noe feil med kablene eller hardisken, så jeg prøvde å koble HD1 med kablene som var i HD2, og hadde bare den harddisken i. Og det funket, men hvis jeg kobler HD2 igjen får jeg feilmeldingen. Jeg prøvde å legge i andre harddisker i stedet for HD2, men da kom feilmeldingen opp igjen. Så jeg konkluderer med at det ikke kommer fra harddiskene eller kablene. Og av en eller annen grunn greier ikke pcen min å starte opp med to harddisker på samme tid. Håper det var godt nokk forklart og at noen kan hjelpe =) Endret 19. juni 2007 av remi15 Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Glemte å si at i biosen har jeg disk C som første boot ikke cd-rom. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Hver gang når du kobler disker så vil bootrekkefølgen i BIOS forandre seg. Så da må du inn i BIOS og sette riktig disk. At CD-ROM ikke står først har ingenting å si. Det er normalt alltid å ha CD-ROM først uansett. Det er en annen meny i BIOS som velger rekkefølge blant diskene. Endret 19. juni 2007 av hårek Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Så jeg konkluderer med at det ikke kommer fra harddiskene eller kablene. Og av en eller annen grunn greier ikke pcen min å starte opp med to harddisker på samme tid. 8895830[/snapback] Sjekk - og dobbeltsjekk - at "jumper'ne" på begge diskene er korrekt satt. Hvis den ene er satt som Master, så må den andre være Slave. (Det vanlige er at du har Master disk som boot drive.) At en disk ser ut som om den er mindre enn den egentlig er, det kan skyldes feil jumper-setting. (Men det kan også skyldes OS-versjonen. SP1 fjernet vel en sånn kapasitets-begrensing i WinXP.) Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Ser du alle diskene i BIOS? Kanskje du bare har vert litt uheldig da du koblet om diskene så disk kabelen løsnet litt fra HK. Se etter at alle kabler sitter som de skal, og at de står rett vei (det er som regel ikke mulig og sette de feil vei siden det er et spor på kontakten, men vist dine kabler ikke har dette sporet skal den røde stripen være på den siden som det står pin 1 både på HK og disk). Edit: leif Endret 19. juni 2007 av Abbyss Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg har sjekket jumperene en del ganger, og har prøvd hoveddisken som master og cable select. I biosen har jeg føste boot disk C, andre disk D og tredje cdrom hvis jeg ikke tar feil, men har prøvd litt forkjellige rekkefølger her. Det er en kabel som er koblet til hovedkortet, med to utganger som jeg koblet til begge diskene, så hvis den ene disken funker, kan jeg ikke tro at den er dårlig koblet til hk, har sjekket det og da. Jeg tror han finner begge diskene i biosen, men som primary slave og secondary slave og ikke noe pirmary master, men skal sjekke det igjen for å være sikker. Takk for hjelpen, men noen andre ting som kan være årsaken. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Ah, du har 2 disker og 2 kabler ... - en disk koblet til hver kabel. I så fall skal du kunne sette begge diskene til Master. (Du skal vel også kunne bruke Cable Select på begge, men jeg har aldri blitt helt klok på de greiene der. SATA har løst mange problemer ...) Hvordan ser kablene dine ut? Jeg mener, kan du koble 2 disker til hver kabel, eller er det bare en IDE-kontakt til en disk på kabelen? Noen systemer vil/må ha Master-disken koblet til den kontakten som sitter lengst unna hovedkortet for å virke ordentlig. Og noen systemer vil ha bootdisken koblet som Primary Master for at det skal virke. BIOS'en din forteller deg at begge diskene dine er konfigurert som Slave, så da bør du sjekke igjen - og dobbeltsjekke - at bootdisken din har jumpere riktig plassert. Hint: Pass på at du holder disken riktig vei når du skal plassere jumpere "til høyre" eller "til venstre". (Holder du disken opp-ned blir alt motsatt ...) edit: Og alle disker er ikke like på dette området. Noen skal ha en jumper for å settes som Master, mens andre blir Master nå alle jumpere fjernes, osv. Noen skiller også på om disken står som eneste disk på den IDE-kabelen, eller om det også er en Slave tilkoblet. Endret 19. juni 2007 av nebrewfoz Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Det jeg mente var at det er bare 1 kabel, og den har to utganger som jeg kan koble til harddisker. Og jeg er ganske sikker jumperene er riktig plassert, kan alltid sjekke igjen=] Tror det er ATA disker hvis det sier noe... Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Det jeg mente var at det er bare 1 kabel, og den har to utganger som jeg kan koble til harddisker. Og jeg er ganske sikker jumperene er riktig plassert, kan alltid sjekke igjen=]Tror det er ATA disker hvis det sier noe... 8897010[/snapback] Ok. Da skal den disken med OS på settes til CS og disk 2 settes til SLAVE (normalt sett da..) Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 ok, glem det jeg sa nettopp, jeg sjekket jumperene igjen og nå ser jeg at jeg har sett feil vei, master disken var satt til begrenset til 30gb, det forklarer iafall det problemet:p Så nå har jeg satt den på master, når jeg starter opp nå er disken fortsatt 30gb (må vel kansje formatere for å fikse det?). Men pcen finner ikke den andre disken i "min datamaskin", skal sette masteren som cable select å se hva som skjer. Takk igjen ^^ Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 hmm.. har prøvd master disken som master og cable select og har den koblet til ytterst på kabelen, men hardsiken viser ikke i Min datamaskin. Prøvde legg til maskinvare i kontrol panel, der finner an den og sier den funker. I biosen står det nå at hoveddisken min er satt som primary master og den andre som ikke funket før som primary slave.. Noe jeg har glemt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Du må sjekke i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm At en disk skal stå på CS og en annen på Slave syntes jeg var en noe pussig løsning. Bruker man CS skal jo begge stå på CS. Men når du ser de som Master og Slave i BIOS så skal det jo fungere. Endret 19. juni 2007 av hårek Lenke til kommentar
Abbyss Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Du må sjekke i Diskbehandling. http://www.theeldergeek.com/disk_management.htm At en disk skal stå på CS og en annen på Slave syntes jeg var en noe pussig løsning. Bruker man CS skal jo begge stå på CS. Men når du ser de som Master og Slave i BIOS så skal det jo fungere. 8897951[/snapback] Har alltid virket med det oppsettet hos meg. Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Den linken hjalp meg til å få tilbake de 120gbene, takk=) Men den andre harddisken står det er "uleselig", hva kan jeg gjøre med det? Er formatering den eneste løsningen? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
lanz1 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 .. av en eller annen grunn kan jeg ikke endre tittelen=\ Jeg valgte rediger, endret tittelen og trykke oppdater post, men den er fortsatt den samme. Hvis en moderator leser dette, vær så snill å kall den for "uleselig harddisk". takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har alltid virket med det oppsettet hos meg. 8898082[/snapback] Men det trenger jo ikke bety at det er riktig. Det er mange muligheter for at ting tilfeldigvis virker når det er feil utført. Hvis du kobler den som er satt til CS inn på Master kontakten på en CS kabel så virker det, men bytter de plass så får du to Slaver. Og det vil garantert ikke virke. "Uleselig" var litt vag beskrivelse, men en formatering bør fikse det. Hvis du har behov for å redde filer så bør du forsøke f.eks GetDataBack. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå