Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabler av høy kvalitet


Anbefalte innlegg

Er gått drit lei av nettverkskabler av den vanelige grå plasttypen. Vet noen om steder som selger nettverkskabler med litt høyere kvalitet enn den "vanelige"?

 

Snakker om selve ledningen, hadde vert kult og få tak på ledninger av f.eks. samme kvalitet som Logitech G5 musa har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så mye annet å velge i enn grå kabel. CAT6e har litt bedre spesifikasjoner som kan gi Gigabit over større avstand enn CAT5e.

Bruker du 100Mbit vil du ikke merke forbedring med dyrere kabel. Dette er et område det ikke er vits i å bruke mye penger ;)

Skal du ha fancy farger på kabel så får du kjøpt patchekabel i alle regnbuens farger, men den er mykere enn installasjonskabelen og dermed ikke like hendig å feste langs lister mm.

Lenke til kommentar
Er gått drit lei av nettverkskabler av den vanelige grå plasttypen. Vet noen om steder som selger nettverkskabler med litt høyere kvalitet enn den "vanelige"?

 

Snakker om selve ledningen, hadde vert kult og få tak på ledninger av f.eks. samme kvalitet som Logitech G5 musa har.

8895462[/snapback]

 

Cat5 får du også i kvit...

Lenke til kommentar

Vel, du får Cat5 i alle farger du vil (vel, nesten. Bl.a. rød/gul/grønn/blå/lys grå/mørk grå/beige/hvit/svart).

 

Når det gjelder kvalitet, syntes jeg at "finishen" på CAT6-kabler er bedre. Mykere plast, bedre strekkavlastning på kontaktene, etc.

Lenke til kommentar

Dersom du er lei de vanlige grå nettverkskablene kan du jo kjøpe et sett av disse:

DENON AK-DL1 Kabel

(Hentet fra denne tråden)

 

De er vissnok laget slik at lyden blir best mulig når den sendes i en bestemt retning så det er ikke sikkert den fungerer på vanlig nettverksoppsett. Du finner sikkert andre kabler fra samme produsenten av like god kvalitet som passer til slike oppgaver, men jeg har ikke sjekket så jeg skal ikke garantere det.

 

 

Fiberkabler er også mye kulere enn vanlige nettverkskabler, men de krever jo litt ekstra utstyr også.

Lenke til kommentar
Dersom du er lei de vanlige grå nettverkskablene kan du jo kjøpe et sett av disse:

DENON AK-DL1 Kabel

(Hentet fra denne tråden)

 

De er vissnok laget slik at lyden blir best mulig når den sendes i en bestemt retning så det er ikke sikkert den fungerer på vanlig nettverksoppsett. Du finner sikkert andre kabler fra samme produsenten av like god kvalitet som passer til slike oppgaver, men jeg har ikke sjekket så jeg skal ikke garantere det.

 

 

Fiberkabler er også mye kulere enn vanlige nettverkskabler, men de krever jo litt ekstra utstyr også.

8900147[/snapback]

 

Nei nei nei!

 

Alvorlig talt! Det der må være verdens dyreste patchekabler! 4500,- for halvannen meter er... er... ubeskrivelig tåpelig. Hvis noen er så dumme at går på den svadaen hifiklubben serverer her, er de enten ikke tilregnelige eller så burde de vært umyndigjort!

 

Og en annen ting! En patchekabel er ikke "retningsbestemt", med mindre du tenker på å sette pluggen i på tvers...

 

 

Til rådstarter:

Hvordan definerer du kvalitet? Vil du ha kabel med god båndbredde, eller er det mer "look and feel" du tenker på?

Lenke til kommentar
Denne Denon-kabelen vil helt sikkert gi psykisk bedre lyd hos kjøperen.

I div Hifi-miljøer hører man forskjell på lyden på digitale overføringer alt etter

hvor dyr kablene er, skulle likt og sett hvordan man egentlig ser for seg dette.

8901838[/snapback]

 

Det samme gjelder HDMI-kabler......"Åååå JA! Den HDMI-kabelen til 2000kr gir mye bedre bilde enn den til 50kr" :p

 

Digitalt er digitalt. Enten virker det, eller så virker det ikke.

Lenke til kommentar
Til rådstarter:

Hvordan definerer du kvalitet? Vil du ha kabel med god båndbredde, eller er det mer "look and feel" du tenker på?

8900406[/snapback]

 

Begge deler, etter at jeg har lest en del her. Men først tenkte jeg egentlig bare på utseende, at de tåler en del og hva de er produsert av.

 

Takk for alle svar btw;)

Lenke til kommentar

Dette er da egentlig veldig enkelt. Enten er en kabel sertifisert til en standard, eller så er den ikke det. Er den sertifisert, er den bra nok. Den Denon- kabelen ville ikke jeg ha hatt inn i mitt nettverk, i hvert fall, kan ikke se noen sertifisering.

 

Angående lyd- har ikke sett en eneste blindtest der folk med Golden ears har klart å høre forskjell på kabler.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke så mye annet å velge i enn grå kabel.  CAT6e har litt bedre spesifikasjoner som kan gi Gigabit over større avstand enn CAT5e.

Bruker du 100Mbit vil du ikke merke forbedring med dyrere kabel.  Dette er et område det ikke er vits i å bruke mye penger ;)

Skal du ha fancy farger på kabel så får du kjøpt patchekabel i alle regnbuens farger, men den er mykere enn installasjonskabelen og dermed ikke like hendig å feste langs lister mm.

8899607[/snapback]

 

Kat5E standarden er godkjent for å klare 1gbit 90m + 10m patchesnor, akkurat som Kat6.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke så mye annet å velge i enn grå kabel.  CAT6e har litt bedre spesifikasjoner som kan gi Gigabit over større avstand enn CAT5e.

Bruker du 100Mbit vil du ikke merke forbedring med dyrere kabel.  Dette er et område det ikke er vits i å bruke mye penger ;)

Skal du ha fancy farger på kabel så får du kjøpt patchekabel i alle regnbuens farger, men den er mykere enn installasjonskabelen og dermed ikke like hendig å feste langs lister mm.

8899607[/snapback]

 

Kat5E standarden er godkjent for å klare 1gbit 90m + 10m patchesnor, akkurat som Kat6.

8937363[/snapback]

 

Hva menes med patchesnor...Særdeles interessant tema da jeg kjører en kabel på akkurat 100 meter men kan til nød kneble den ned til 90..: :thumbup:

 

Til trådstarter: Du kan kjøpe vanlig Kat5E skjermer på clasohlson til 700 kroner for 100 meter. Denne kabelen er markant stivere, om det er det du tenker på.

Lenke til kommentar

Stemmer det ståle sier. Men å kjøre 100m går helt fint, sikkert mer også. Standarden krever bare at kabelen skal klare det jeg nevnte tidligere, men den kan også klare mer. Eks, så klarer en skjermet Cat6 kontakt med en spesiell type kontakter 10mbit 90m + 10m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...