Gå til innhold

Når bruke Hvilket OS

Anbefalte innlegg

Windows har en hel del programvare som jeg synes ville gjort seg godt på Linux sin platform.

Fremst er musikkredigeringsverktøy som Cubase og bred støtte for lydkort som ville gjort meg mye for å gå over til linux på fulltid på desktopen. Gode FTP-klienter som FlashFXP er også noe jeg kunne ønske var på linux.

Ellers er det egentlig bare driverstøtte og en større spillutvikling til platformer jeg misunner Windows platformen for, ting jeg håper vil bedre seg etter hvert og som ikke er totalt avgjørende for min bruk av platformen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fremst er musikkredigeringsverktøy som Cubase og bred støtte for lydkort som ville gjort meg mye for å gå over til linux på fulltid på desktopen. Gode FTP-klienter som FlashFXP er også noe jeg kunne ønske var på linux.

Innenfor musikkproduksjon har nok både Mac og Windows er fortrinn pr idag, men mange av disse programmene er kommersielle og koster skjorta.

Til FTP fins et hav av programmer, både til konsoll og GUI. Den mest integrerte måten er å bruke fuse, evt. har også KDE en integrert kioslave for FTP (pluss mye annet), slik at kan bruke Konqueror eller andre KDE-programmer til å aksessere FTP-servere direkte. Hvis du isteden ønsker et selvstendig FTP-program ala. Cuteftp, kan du jo prøve gFTP eller FileZilla.

Lenke til kommentar
Jeg synes at det har blitt for mye "skitkasting" om windows, og at windows liksom aldri er bra nok.

Jeg er uenig, det har vært lite skittkasting. Derimot har linux vært veldig populært tema i det siste, og svært mange fordommer mot linux har kommet til syne, og mange av dem har gått ut på dato.

Når man velger OS så må man ALLTID se på hva behovet er. Spiller man mye spill som ikke finnes til linux så burde man selvsagt bruke windows/OS X.

Tja, OS X er vel ikke kjent som den største spillplattformen heller. Hvis vi noen gang skal komme ut av monopolet må folk begynne å bruke GNU/Linux plattformen til spill også. De verste gamerne må dessverre fortsatt akseptere at det er lock-in til MS.

Til servere så er det ganske blandet. Men det kommer selvsagt hva man trenger på serveren. Skal det være en webserver med feks kun apache, php og mysql så er jo linux uten grafiskgrensesnitt et bra valg.

Men skal man ha asp, vbs og sånt så må man nesten ha windows siden dette når jeg sist sjekket kun fantes til windows.

8895299[/snapback]

Isåfall anbefaler jeg deg å ligge langt unna løsningene. Hold deg heller til industristandarder, så vet du at din kompetanse vil bli etterspurt i årene som kommer.

Man bruker det OS som faktisk gjør jobben. Om det er Windows, MacOS, Linux eller Unix er totalt likegyldig.

Veldig få ting er likegyldig. Et velfungerende OS marked er selvfølgelig ikke likegyldig for noen som er genuint datainteresserte. Om man ikke forstår at det også angår en selv i årene som kommer er selvfølgelig en annen sak.

"skitkasting" kommer vanligvis fra nyfrelste.

8895426[/snapback]

I den grad det er skittkasting er nok antipatiene mot MS også til stede hos de "gammelfrelste".

Lenke til kommentar
Til servere så er det ganske blandet. Men det kommer selvsagt hva man trenger på serveren. Skal det være en webserver med feks kun apache, php og mysql så er jo linux uten grafiskgrensesnitt et bra valg.

Men skal man ha asp, vbs og sånt så må man nesten ha windows siden dette når jeg sist sjekket kun fantes til windows.

8895299[/snapback]

Isåfall anbefaler jeg deg å ligge langt unna løsningene. Hold deg heller til industristandarder, så vet du at din kompetanse vil bli etterspurt i årene som kommer.

8898654[/snapback]

Mener du at jeg skal ligge unna asp, vbs osv?

For hvis du mener det så er det allerede gjort fra første sekund :D

EDIT:

Leif

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Mener du at jeg skal ligge unna asp, cbs osv?

8898669[/snapback]

Det er i såfall bra :cool:

Selv MS har jo etterhvert fått øynene sine opp for programmeringsspråk som Python osv., for de skjønner vel at det fins frie språk som er litegrann bedre enn vb/vbscript o.l.

Velger man proprietær løsninger vil man alltid bli mer fastlåst, og det gjelder såklart ikke bare MS-løsninger, men også andre løsninger som ColdFusion osv.

Moralen er: velg fritt med mindre man har en meget god grunn til å velge noe annet (f.eks. at det ikke finnes noen frie løsninger som er brukandes til den aktuelle jobben)

Lenke til kommentar
Jeg synes at det har blitt for mye "skitkasting" om windows, og at windows liksom aldri er bra nok.

8895299[/snapback]

Jeg er vel muligens en av dem som ler litt når jeg ser en windows PC krasje. Ikke fordi jeg synes windows suger. Menfordi at windows brukere ofte er trangsynte id***** som ikke vil se at det finnes alternativer. Og med en gang ikke mitt system funker helt perfekt pga en driver ( og alle vet et GNU/Linux ikke har skyld i driver problemene med hw produsenter ) uansett, så tilater jeg meg og le tilbake når noe feiler demmes system. De må gjerne for min del sitte og slite med både det ene og det andre. Men grunen til at GNU/Linux ikke når toppen er jo ikke deres feil, det er ikke GNU/Linux sin feil at hw produsenter og spill produsenter ikke vil gi ut informasjon og bruke systemer som gjør at det blir vannskelig for oss og bruke det.

Når jeg skal anbefale noe, vil jeg alltid prøve og velge åpen kildekode fordi jeg liker hva det står for. Men er det noen som skal bruke pc en til spill, lyd og bilderedigering, så har vi vel ikke den dag i dag noe annet valg en og anbefale windows. En plass slår dem oss faktisk må jeg innrømme. Men vi kommer oss ;)

Lenke til kommentar
Mener du at jeg skal ligge unna asp, vbs osv?

8898669[/snapback]

Ja, det var akkurat det jeg mente. Kan godt hende både ASP og VBS fortsatt er der om ti år, men C, C++, PHP, Perl, Python, fortran, OpenGL osv. vil helt sikkert være der om ti år (hundre år også for den saks skyld) uavhengig av hvordan det går med MS, linux, Mac.

Lenke til kommentar
Har du prøvd FileZilla? Jeg syns den er omtrent så oversiktlig som et kan få blitt. I tillegg støtter den FTP over SSL/TLS :)

8897761[/snapback]

Ja Filezilla er en av de beste, om ikke den beste klienten jeg har prøvd til nå. Kunne tenkt meg en statisk kommandoboks i klienten da men, er litt slit å hele tiden bruke snarvei for å komme til kommandovinduet :)

Lenke til kommentar

Ja, beklager, blir noen utspringninger i samtalen her.

Men det er jo sant som du sier i første post, ideologi burde ikke være det som skal veie sterkest i valg av løsning for seg selv, og i mindre grad ved rådgivning overfor andre. Men noen tar heldigvis noen offer for "saken" og holder ekstra på Linux selv om det er noen ting den ikke gjør fullt så bra, og jobber med å støtte eller drive utvikling til platformen. Det er tross alt noe av det som har drevet prosjektet om det frie operativsystemet fremover.

Det er jo et mangfold av løsninger på Windows som Linux kan dra inspirasjon fra, men det er vel kanskje ikke løsningene en flykter fra om en bruker en annen platform.

Lenke til kommentar
Har ikke denne tråden havna litt uttafor topic nu?

8904325[/snapback]

Begynner nok å havne den veien ja :-)

Rart at ingen har nevnt ETT ENESTE ORD OM PRIS/KOSTNAD ennå??

Det er iallfall et viktig argument for min del at jeg "strever" med å gå over fullt og helt til Linux istedenfor Windows.

Windows er jo interessert i kun en ting: og det er at programvaren skal bli "gammel" etterhvert, slik at nye kjøp kommer! Usj!

Lenke til kommentar

Pris i Linux blir vel mer investert i form av tid hvis en ikke har erfaring fra før av. kompilering konfiguering osv. kan fort ta opp litt tid. Kanskje Windows har gjort det mer nybegynnervennlig på den måten, men en får på den andre siden bedre innsikt og kan lettere finne løsninger på egenhånd fra min erfaring ved bruk av Linux.

Windows Support her på jobben er så rutinestyrt uten innsyn at om det kommer en uventet melding som ikke er ført opp i permen så må det spesialister til :p

Lenke til kommentar
Windows har en hel del programvare som jeg synes ville gjort seg godt på Linux sin platform.

Fremst er musikkredigeringsverktøy som Cubase

Det finnes da mange alternativer, det vil forundre meg om du har gitt alle samme mulighet som cubase. Nå vet jo ikke jeg hva du er ute etter, og musikkredigering er ikke fremst hos meg, så jeg får ta ditt ord på det. Uansett har du et poeng, det er mange applikasjoner som kun utgis på MS plattformen, og ikke alle har fullgode alternativer (skjønt utstrakt manglende kunnskap om alternativene er vanlig, dette er et mindre problem enn de fleste vil ha det til).

og bred støtte for lydkort som ville gjort meg mye for å gå over til linux på fulltid på desktopen.

Joda, på tide noen legger litt press på hardware leverandørene. Nå blir jo mye støttet etter å ha vært en stund på markedet da, og mange som driver med lyd anser linux som en overlegen plattform, også profesjonelle. Hvis du googler litt er det mye god informasjon på temaet.

Gode FTP-klienter som FlashFXP er også noe jeg kunne ønske var på linux.

Denne er vel en bekreftelse på at linux har det aller meste du ønsker. Kommandolinja har du vel permanent fra et terminalvindu.

Lenke til kommentar

Innenfor musikkproduksjon har nok både Mac og Windows er fortrinn pr idag, men mange av disse programmene er kommersielle og koster skjorta.

Til FTP fins et hav av programmer, både til konsoll og GUI. Den mest integrerte måten er å bruke fuse, evt. har også KDE en integrert kioslave for FTP (pluss mye annet), slik at kan bruke Konqueror eller andre KDE-programmer til å aksessere FTP-servere direkte. Hvis du isteden ønsker et selvstendig FTP-program ala. Cuteftp, kan du jo prøve gFTP eller FileZilla.

8897529[/snapback]

Hei!

Skal ikke blande meg inn her men vil bare tipse om http://www.ubuntustudio.org/ for den som er ute etter "musikk" OS (distro) i Linux. Sikkert gammalt nytt men men .. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...