Gå til innhold

Knuse LED-lys på kabinett

Anbefalte innlegg

Mitt kabinett (se sig) har en masse blå lys og selv om mange sikker synes det er superkult og futuristisk, plager de meg til en viss grad. Det er særlig viftene det her er snakk om, de lyser opp hele rommet dersom jeg skal sove med PCen på nedlasting eller noe sånt.

Spørsmålet er om jeg har ødelegge dem (knuse dem var planen) uten at kabinettet som sådan kan ta skade av dette?

Har ikke akkurat gått elektrolinjen, som man forstår

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal i de fleste tilfeller virke å kappe over kabelen til led-ene i vifta. Det som kanskje kan skje, er at vifta da går for fort rundt og på den måten bråker med/blir ødelagt. Kan løses ved å kjøre vifta på fem volt og ikke tolv. Dette er ikke noe jeg har erfart selv, men har lest i en annen tråd her på forumet :)

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Sweet.. Vet du hvilke ledninger der er? Det er to grupper med ledninger til hver vifte, antar at den ene gruppen er strøm til rotasjon og den andre er til lys.

De to bundlene (du kan se dem på bildet ovenfor) er:

Sort, orange, gul

Sort, rød

Lenke til kommentar
Sweet.. Vet du hvilke ledninger der er? Det er to grupper med ledninger til hver vifte, antar at den ene gruppen er strøm til rotasjon og den andre er til lys.

De to bundlene (du kan se dem på bildet ovenfor) er:

Sort, orange, gul

Sort, rød

8897642[/snapback]

Som regel så er da fargekodene slik

Sort = Jord

Rød = L1 / strøm

Gul = Turtall

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Så det er antakeligvis den røde ledningen i den bundelen med to jeg kan kutte? Vil jo da anta at de tre går til viften mens de to andre går til lyset?

Til deg ovenfor: Det lyser bare blått, kan ikke bytte til andre farger

Lenke til kommentar

Nei nei nei, du må ikke kutte den røde ledningen! Den gir strøm til vifta og ledene. Som tidligere sagt:

Rød - strøm

Gul - turtallssignal

Svart - jord

Du må rote inne i selve vifta for å drepe ledene. De er enten koblet i serie med, eller parallelt med motoren. Er det seriekobla må du fjerne ledene men sørke for at det allikevel blir kontakt (bytte ut LED med en bit ledning), er det parallelkobla holder det å lodde løs LEDene.

Viftekabelen som går til hovedkortet behøver du ikke gjøre noe med.

EDIT: nei forresten. Sa du at det er to kabler for samme vifte hvor den ene er rød, gul, svart og den andre er rød, svart? da kan det hende at den sistnevnte er til LEDene. Det høres imidlertid veldig rart ut for meg. LEDs trekker lite strøm og kan bruke samme kabel som motoren.

EDIT på nytt: går de to kablene til forskjellige kontakter eller er det rød og svart ledning fra 3-pins som forgrenes? Hvis det er to plugger, hva slags typer er det? Den eneste grunnen til to plugger som jeg kan tenke meg er at LEDene lyse like sterkt med viftestyring (som medfører lavere spenning til vifta)

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...