flopflop Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Mitt kabinett (se sig) har en masse blå lys og selv om mange sikker synes det er superkult og futuristisk, plager de meg til en viss grad. Det er særlig viftene det her er snakk om, de lyser opp hele rommet dersom jeg skal sove med PCen på nedlasting eller noe sånt. Spørsmålet er om jeg har ødelegge dem (knuse dem var planen) uten at kabinettet som sådan kan ta skade av dette? Har ikke akkurat gått elektrolinjen, som man forstår Endret 19. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Du kan bytte viftene eller kutte ledningene til leds'a i viften. Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Du kan bytte viftene eller kutte ledningene til leds'a i viften. 8895296[/snapback] Ah, kutte ledninger. Elektrikeren i meg tenkte ikke på det. Lenke til kommentar
nets Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 som regel så har jeg sett at ledsa her vert festa "rundt" vifta med en slags strikk / teip. Hvordan er dine festa? I verste fall så er de seriekoblet med viftemotoren, og da blir det mer knotete. Bilder ! Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Here goes Endret 19. juni 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Det er tre lys på hver vifte. Det går små wire som jeg antar fører strøm fra midten og ut til hvert lys. Det er to sett med ledninger som går fra kabinettet og inn til viften, (sort, orange gul) og (sort, rød) Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Det skal i de fleste tilfeller virke å kappe over kabelen til led-ene i vifta. Det som kanskje kan skje, er at vifta da går for fort rundt og på den måten bråker med/blir ødelagt. Kan løses ved å kjøre vifta på fem volt og ikke tolv. Dette er ikke noe jeg har erfart selv, men har lest i en annen tråd her på forumet Goscinny Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Kapp den ENE ledningen til hvert led-lys, så skulle du være i havn Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Sweet.. Vet du hvilke ledninger der er? Det er to grupper med ledninger til hver vifte, antar at den ene gruppen er strøm til rotasjon og den andre er til lys. De to bundlene (du kan se dem på bildet ovenfor) er: Sort, orange, gul Sort, rød Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Husker jeg hadde en blå led vifte som jeg kutta ledsa på, dagen etter så døde vifta. Lenke til kommentar
nets Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Sweet.. Vet du hvilke ledninger der er? Det er to grupper med ledninger til hver vifte, antar at den ene gruppen er strøm til rotasjon og den andre er til lys. De to bundlene (du kan se dem på bildet ovenfor) er: Sort, orange, gul Sort, rød 8897642[/snapback] Som regel så er da fargekodene slik Sort = Jord Rød = L1 / strøm Gul = Turtall Endret 19. juni 2007 av Nets Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 leds som kan lyse i forskjellige fager har 3 ledere (tror jeg) Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Så det er antakeligvis den røde ledningen i den bundelen med to jeg kan kutte? Vil jo da anta at de tre går til viften mens de to andre går til lyset? Til deg ovenfor: Det lyser bare blått, kan ikke bytte til andre farger Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Nei nei nei, du må ikke kutte den røde ledningen! Den gir strøm til vifta og ledene. Som tidligere sagt: Rød - strøm Gul - turtallssignal Svart - jord Du må rote inne i selve vifta for å drepe ledene. De er enten koblet i serie med, eller parallelt med motoren. Er det seriekobla må du fjerne ledene men sørke for at det allikevel blir kontakt (bytte ut LED med en bit ledning), er det parallelkobla holder det å lodde løs LEDene. Viftekabelen som går til hovedkortet behøver du ikke gjøre noe med. EDIT: nei forresten. Sa du at det er to kabler for samme vifte hvor den ene er rød, gul, svart og den andre er rød, svart? da kan det hende at den sistnevnte er til LEDene. Det høres imidlertid veldig rart ut for meg. LEDs trekker lite strøm og kan bruke samme kabel som motoren. EDIT på nytt: går de to kablene til forskjellige kontakter eller er det rød og svart ledning fra 3-pins som forgrenes? Hvis det er to plugger, hva slags typer er det? Den eneste grunnen til to plugger som jeg kan tenke meg er at LEDene lyse like sterkt med viftestyring (som medfører lavere spenning til vifta) Endret 19. juni 2007 av G.G. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Kutt den svarte ledningen på alle lysene. Går det til h.... kan du sende regningen til meg :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå