Gå til innhold

Økonomi utdannelse i utlandet

MagnusW

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta en økonomi utdannelse etter vgs og har i første rekke tenkt på siv øk ved NHH, men jeg kunne egentlig tenke meg å ta utdannelse et annet sted i verden.

Er det da noen her som vet om anerkjente universiteter hvor jeg kan studere økonomi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Europeiske anerkjente skoler: http://rankings.ft.com/rankings/ebs

Internasjonalt, riktignok MBA, men du kan være sikker på at masteren også er habil: http://rankings.ft.com/rankings/mba/rankings.html

Et annet godt alternativ er å gå 3 år på NHH for å ta master i utlandet ved en anerkjent skole. Om du av praktiske årsaker skulle finne ut at du ikke vil være utenlands så lenge så kan du alltids ta to semestre utveksling ved NHH.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Jeg skal ta en økonomi utdannelse etter vgs og har i første rekke tenkt på siv øk ved NHH, men jeg kunne egentlig tenke meg å ta utdannelse et annet sted i verden.

Er det da noen her som vet om anerkjente universiteter hvor jeg kan studere økonomi?

8895090[/snapback]

Et viktig spørsmål du må stille deg selv er om du ønsker å jobbe i Norge eller i utlandet etter endt utdannelse. Dersom du ønsker å jobbe i Norge så er det uhyre viktig at du velger en skole som er kjent i Norge. Det spiller ingen rolle om skolen er prestisjetung i hjemlandet, for dersom den ikke er kjent i Norge blir du glatt forbigått av kullene fra BI og NHH. En annen ting du må tenke på er at mange utenlandske skoler koster veldig mye, og dersom du skal jobbe i Norge så vil det ofte være sånn at lønnen du får ikke står i samsvar med investeringen i skolepenger (ofte mange hundre tusen) fra f.eks. kjente amerikanske universiteter.

Jeg vet om mange som dro til utlandet rett etter vgs, men som etter bachelor var lei og ville tilbake til Norge for å ta masteren. Det er i mine øyne noe bortkastet, slik at jeg kanskje ville anbefale å ta bacheloren i Norge og så ta master/MBA i utlandet. Det igjen medfører at du må vurdere hvorvidt du skal ta en MBA (som er helt forferdelig dyr) eller en "european master" som amerikanerne kaller det, og som tilsvarer våre mastergrader her hjemme.

Noen kjente universiteter:

Harvard, Wharton, Yale, INSEAD, LSE

Lenke til kommentar
Hvor mye penger er det snakk om for å gå på London Business School, Wharton eller Harvard da?

8895866[/snapback]

MBA'en på Wharton koster ca 300.000 per år i skolepenger, mens bacheloren koster ca 200.000 per år. Jeg vil tro det er noe av det samme på Harvard men litt mindre på LSE. Det er rimelig sjokkerende summer det er snakk om, men så er også startlønnen betydelig høyere i USA enn i Norge.

Lenke til kommentar
MBA krever jo 2-3 års arbeidserfaring (finnes noen få useriøse unntak).

Europeisk master har jeg ikke hørt om...man har Master of Science, Master of Arts og Master of Management. Kanskje noen fler. Disse har like betegnelser over hele verden.

8896927[/snapback]

"European masters" er bare en betegnelse, det er Master of Science det er snakk om.

Lenke til kommentar
MBA krever jo 2-3 års arbeidserfaring (finnes noen få useriøse unntak).

Europeisk master har jeg ikke hørt om...man har Master of Science, Master of Arts og Master of Management. Kanskje noen fler. Disse har like betegnelser over hele verden.

8896927[/snapback]

"European masters" er bare en betegnelse, det er Master of Science det er snakk om.

8897057[/snapback]

Hehe, okei :) Ikke helt selvsagt

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk men du er rimelig på bærtur. Kjenner mange folk med over 5.5 i snitt som ikke har kommet inn på disse nevnte skoler. De bruker ikke rent karakter system som i norge. Ting du har gjort utenfor skolen, intervju og opptaksprøver teller nesten mer.

Du må ikke regne med å bli tatt imot med åpne armer bare fordi du mener du har bra karakterer fra vidregående i Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...