Gå til innhold

Scanning av svart/hvitt-bilder

Anbefalte innlegg

Jeg har sommerjobb på et museum og arbeider for tiden med å scanne en del svart/hvitt-bilder, og lurer derfor på noen ting vedrørende scanne-praksisen her.

Per i dag scanner jeg bildene i 16-bit gråskala. All korrigering av bilder i scanne-programvaren er slått av slik at jeg kan gjøre justeringene selv i Photoshop. Jeg legger på skarphet ved å duplisere bilde-layeret og legge på unsharp-mask. Dette for å kunne bevare det originale bildet slik det var. Videre justerer jeg farger i layers i et eget adjustment layer.

Det jeg lurer på er hvor nødvending det er å scanne bildene i 16-bit, da det medfører at bildene tar betydelig større plass. Videre lurer jeg på hva dere eventuelt måtte mene om å legge på skarphet i eget layer, da dette mer enn dobler bildestørrelsen i og med at jeg dupliserer selve bildelayeret.

Alt i alt vil et rektangulært bilde med 3000 bildepunkter langs den lengste siden, oppta ca 35 megabyte lagret i tif-format. Til smmenligning vil det ta mindre enn 7 megabyte hvis jeg lagrer det i 8-bit og uten skarphet i eget layer. Noen tanker?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Oppskarping er egentlig en ødeleggendes prosess.

Nesten et must å ha det på bilder som skal på internett eller "fremkalles", men er litt usikker på om det lurt å bruke det på bilder som skal arkiveres

16 bits scanning -> justering av Levels/Curves -> konverter til 8 bit

Lagre som jpg tror jeg ikke er farlig. Beste jpg kvalitet er veldig nærme tiff/bmp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...