Reticent Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg har sommerjobb på et museum og arbeider for tiden med å scanne en del svart/hvitt-bilder, og lurer derfor på noen ting vedrørende scanne-praksisen her. Per i dag scanner jeg bildene i 16-bit gråskala. All korrigering av bilder i scanne-programvaren er slått av slik at jeg kan gjøre justeringene selv i Photoshop. Jeg legger på skarphet ved å duplisere bilde-layeret og legge på unsharp-mask. Dette for å kunne bevare det originale bildet slik det var. Videre justerer jeg farger i layers i et eget adjustment layer. Det jeg lurer på er hvor nødvending det er å scanne bildene i 16-bit, da det medfører at bildene tar betydelig større plass. Videre lurer jeg på hva dere eventuelt måtte mene om å legge på skarphet i eget layer, da dette mer enn dobler bildestørrelsen i og med at jeg dupliserer selve bildelayeret. Alt i alt vil et rektangulært bilde med 3000 bildepunkter langs den lengste siden, oppta ca 35 megabyte lagret i tif-format. Til smmenligning vil det ta mindre enn 7 megabyte hvis jeg lagrer det i 8-bit og uten skarphet i eget layer. Noen tanker? Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Blir kvaliteten bedre ved 16 bit scanning? Får du utnyttet fargedybden ved utskrift? Hvis ikke, så kan du vel scanne i 8 bit, og lagre to versjoner, én ubehandlet og én korrigert, med (nesten) samme navn! Du sparer mye plass! Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Oppskarping er egentlig en ødeleggendes prosess. Nesten et must å ha det på bilder som skal på internett eller "fremkalles", men er litt usikker på om det lurt å bruke det på bilder som skal arkiveres 16 bits scanning -> justering av Levels/Curves -> konverter til 8 bit Lagre som jpg tror jeg ikke er farlig. Beste jpg kvalitet er veldig nærme tiff/bmp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå