Gå til innhold

Installere Linux uten CD-ROM

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc som jeg ønsker å få lagt inn Linux (Ubuntu, Debian, DSL, etc.) på, men jeg har et lite problem. Den interne CD-ROMen i maskina er defekt!

Jeg har en ekstern CD-ROM via USB som jeg kan benytte, men som ikke er så lett å bruke. D.v.s. jeg har en bootdiskett i DOS som gir meg tilgang til CD-ROMen, men får ikke bootet fra denne, da bærbaren er av den eldre sorten (PIII).

Jeg lastet ned Debian i går, men ISO-fila der er laget i et annet format, slik at jeg får ikke startet install.bat på den. Ubuntu har en start.exe, men denne virker kun under Windows, noe jeg ikke har.

Så spørsmålet må bli: Hvordan installerer jeg Linux på denne maskinen?

Kan vel legge til at det ikke ble noe lettere av at jeg ikke hadde noe diskettstasjon lengre i mitt hjem.. :w00t: (men det er ordnet nå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt med den guiden i går, uten å lykkes helt.. Fikk startet loadlin, men den feilet etterhvert. Det var siste Ubuntu jeg prøvde med da, i tilfelle det hadde noe å si...

Finnes det ikke noen gode guider som booter fra floppy/ies og benytter nettverket da?

Lenke til kommentar

trur du skal kunne endre distro når du først har installert en.

Hvis jeg ikke tar feil så kan du finne en distro som kan installeres via usb og dermed endre distro etterpå. Men er ikke helt sikker på om det går idet heletatt

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...