Gå til innhold

[Løst] Selger nekter å betale frakt


Anbefalte innlegg

Update:

Denne saken er nå løst, og da til min fordel - men kom gjerne med tilbakemeldinger til sakens utfall :)

---

 

Hei alle sammen.

 

Den 22. mai i år vant jeg budrunden på en Amiga 500+ gjennom QXL. Selger hadde på forhånd opplyst om at maskinen var pent brukt og at alt skulle fungere som det skulle.

 

Når jeg mottok produktet 4 dager senere, viste det seg at maskinen ikke fungerte i det hele tatt. På det meste klarte jeg å lese en diskett i nærmere 10 sekunder før jeg fikk en feilmelding om at disketten var uleselig. Det medfølgte også en ekstern diskettstasjon, som heller ikke virket. Jeg testet nærmere 100 disketter på begge diskettstasjonene for å være sikker på at det var de som var defekte, og ikke diskettene.

 

Jeg klagte til selgeren dagen etterpå, og fikk svar tilbake hvor han ikke kunne tro at maskinen ikke fungerte. Han påstod at maskinen virket som den skulle når han testet den 3 uker før han sendte den til meg.

 

Det endte opp med at jeg returnerte maskinen til selgeren, og forlangte å få dekket alle utgiftene jeg hadde hatt i saken siden varen hadde en mangel allerede fra tidspunktet jeg mottok den.

 

Når selgeren mottok produktet igjen, sendte han mail til meg om at han heller ikke fikk maskinen til å fungere, men at han ikke hadde noen ambisjoner om å refundere mer enn beløpet jeg betalte for selve maskinen. Med andre ord, så nektet han å betale frakten pålydende 300 kroner.

 

Jeg sendte da en ny mail tilbake til selgeren hvor jeg forklarte at han etter kjøpsloven §19 og §40 er pålagt å betale for alle utgiftene da jeg som kjøper ikke skulle ha noen økonomiske utlegg for et produkt som var defekt når jeg mottok det.

 

Per dags dato har jeg fått refundert beløpet for maskinen, men jeg har ikke hørt noe mer fra selgeren.

 

Og nå til spørsmålet mitt.

 

Tar jeg helt feil når det gjelder kjøpsloven, eller er selgeren pålagt å betale for denne?

 

På forhånd, takk.

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som angitt i Auksjonsreglene, må selger dekke kostnad hvis varen blir ødelagt under frakt. Selger bør derfor forsikre alle gjenstander selger sender, slik at selger får dekning om dette skulle inntreffe. Så fort selger har fått gjenstanden tilbake fra kjøper må selger gi han pengene tilbake. Kjøper har rett til å belaste selger for returporto.

 

Husk å informere QXL om at salget ikke ble gjennomført ved å klikke knappen Avbryt handelen under Kontakt kjøperne -siden. QXL vil dermed fjerne salgsprovisjonen for denne gjenstanden.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Det er nettopp det jeg prøver å overbevise selgeren om. Han er derimot svært lite medgjørlig, og nekter derfor å betale.

 

Hvis det går så langt som at jeg må klage inn saken for forbrukerrådet, hva er da sjansen for at jeg får medhold i saken?

Lenke til kommentar

Hvis selger er privatperson (slik det høres ut til) gjelder ikke kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven). Dette går jo uansett i mot qxl sine regler, men jeg vet ikke hvor juridisk bindende de er (mulig du må engasjere qxl i privat rettsak = dyrt).

Lenke til kommentar

Uansett hva du har krav på eller ikke så tror jeg faktisk at jeg ville vært fornøyd med at selger faktisk gikk med på å ta maskinen i reur og betale tilbake det du betalte for maskinen. Disse 300 kronene ville jeg ansett som tapt. Jeg tror ikke styret med å få disse tilbake er verd det selv om du har retten på din side og dette egentlig dreier seg om en prinsippsak.

Lenke til kommentar

Link til handelen på QXL - her.

 

Mener selv at kjøpsloven §19 og §40 dekker dette temaet veldig bra. I tillegg, som DemoniZer påpeker - står det skrevet i QXL's auksjonsreglement at kjøperen har rett til å belaste selgeren for returporto.

 

Er fullt klar over at 300 kroner ikke er mye penger for folk flest, men ettersom penger ikke gror på trær, og jeg i tillegg er student - velger jeg å stå på mitt.

Lenke til kommentar
Hvis selger er privatperson (slik det høres ut til) gjelder ikke kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven).

8895913[/snapback]

 

Hva er det du prøver å si her? Slik jeg forstår det du skriver blander du forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven.

 

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder for handel der en forbruker kjøper fra en bedrift.

 

I situasjonen forbruker kjøper hos forbruker gjelder kjøpsloven. Trådstarter har valgt helt rett lov å støtte seg på.

 

 

 

Til slutt vil jeg bare poengtere at kjøpsloven gjelder i de andre tilfellene med handel også.

Bedrift selger til bedrift og borbruker selger til bedrift.

Lenke til kommentar
Det "må" han nesten gjøre, hvis ikke får du opplyse han om reglementet, alt. true med forbrukerrådet eller noe slikt.

8898444[/snapback]

Forbrukerrådet behandler saken som har med Forbrukerkjøpsloven å gjøre. Siden Forbrukerrettigheter ikke er aktuelt her, er heller ikke Forbrukerrådet noe poeng.

Lenke til kommentar
Det "må" han nesten gjøre, hvis ikke får du opplyse han om reglementet, alt. true med forbrukerrådet eller noe slikt.

8898444[/snapback]

Forbrukerrådet behandler saken som har med Forbrukerkjøpsloven å gjøre. Siden Forbrukerrettigheter ikke er aktuelt her, er heller ikke Forbrukerrådet noe poeng.

8899197[/snapback]

 

Det er en grunn til at jeg skrev "Eller noe slikt".

Jeg burde også slutte å poste på forumene når jeg har 30 min igjen av en 14-timers arbeidsdag.

 

Trådstarter; Har du tenkt noe mer på hva som kan være løsningen?

Lenke til kommentar
Det "må" han nesten gjøre, hvis ikke får du opplyse han om reglementet, alt. true med forbrukerrådet eller noe slikt.

8898444[/snapback]

Forbrukerrådet behandler saken som har med Forbrukerkjøpsloven å gjøre. Siden Forbrukerrettigheter ikke er aktuelt her, er heller ikke Forbrukerrådet noe poeng.

8899197[/snapback]

 

*kremt* de behandler private saker og jo :)

Lenke til kommentar
Har du tenkt noe mer på hva som kan være løsningen?

 

QXL har som sagt kontaktet selgeren, og gitt han en frist på 5 dager på å overføre det gjenstående beløpet til meg. Dersom han fremdeles velger å ikke gjøre det han som selger plikter, skulle jeg kontakte QXL på nytt.

 

Uansett, takk for mange gode svar og innlegg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...