Gå til innhold

Dilemma

Anbefalte innlegg

ok

Jeg sitter fast i et dillemma. Jeg regner med at en del av dere som leser dette innlegget har tenkt til å bli dataingeniør. Kanskje studerer dere det allerede, eller dere er ferdig utdannet. Eller så har du kanskje ombestemt deg; data er ikke noe å satse på.

Ettersom det jeg har hørt via venner og informasjon fra her og der så ser det ut som datamarkedet er veldig lavt nede nå. Stadig flere er uten jobb og enda flere blir det.

Fikk med meg på nyhetene at det er størst ledighet innenfor IT. Ikke at jeg ble overrasket for det ble jeg ikke.

Noen sier; "ikke sats på data, du får masse gjeld og har ikke jobb etter utdanningen". Andre sier; "du vet ikke hva som skjer om 3-5 år". Nei det er jo sant, og hvordan vet jeg at det er bra etter 5 år. Det er med andre ord en risk å ta.

Så nå er fristen 15 april. lenge hadde jeg tenkt å bli dataingeniør, studere på hio og få meg et godt betalt jobb, men hvor er jobben? etter det jeg fikk vite er alle de som går ut av dataingeniør yrket uten jobb når de er ferdigutdannet.

Også begynner det å haste litt..er jo ikke lenge til fristen går ut. Uansett liker jeg noe innenfor teknologi, helst noe innenfor data. ER DATAINGENIØR ENESTE UTVEI?

Noen som har forslag til noen teknologiske yrker?

Og av dere som er utdannet, har dere jobb nå? hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interesant emne. Selv har jeg ikke mye å tilføye, men har samme dilemmaet. Selv om min interesse for data er stor, tror jeg nok jeg velger en utdannelse inne noe annet, sivilingeniør eller lignende. Men ser frem til å lese hva folk har å fortelle angående jobb markedet og ulike studier. Men vet iallefall at det ikke bare er dataingeniører som sliter med å få jobb :)

Lenke til kommentar

Kanskje du misforsto meg med dataingeniør, jeg mener alt innenfor data, uansett selv om du er sivilingeniør eller what ever så er det vanskelig å få seg en jobb innenfor data.

Nå har jo jeg hørt folk si; det er de som har it utdannelse på feks 1 år elle rnoe som sliter mest, spesielt de med webdesign.

Og vet ikke om dere vet det men i det nye statsbudsjettet så er det slik at de med teknologisk utdanning ikke får studere en bachelor grad i utlandet. Grunn: mangel på ingeniører her i norge. Ehhh..stemmer ikke helt.

Og forskerne sier; datamarkedet vil bli bra om ett par år, andre er imot det. Hva er sant da?

Lenke til kommentar

ja det er dårlig med jobber for tiden,har sjøl gått service elektronikker linja for data og nå står jeg uten lærlingplass.

kan hende det blir bedre men mitt tips bedre å gå for en bransje som mer stabil,medisinsk,advokater,økonomi osv.

Data bransjen tror jeg vil aldri være stabil kommer til å gå opp å ned.

Lenke til kommentar

Åja, slik du mener. Vell da er det litt annet. Dette har vært diskutert endel før visst jeg ikke husker helt feil, du kan jo søke å se om du finner noe. Er nok sant det du sier at folk som kommer ut med utdannelse fra it-akdamiet og lignende sliter ganske mye. Var nok lettere før å få seg jobb innen data, iallefall nå bør du ha en solid utdannelse. Personlig tror jeg nok jeg kommer til å holde meg vekke fra en såkalt datautdannelse, får nok av det ellers :) Databransjen er så ustabil at jeg tror det er en god idee å holde seg til noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1023

har tenkt å søke meg til høgskoleingeniør automasjon jeg. datalinjen på den skolen jeg har tenkt å gå er en stor vits og jobbmulighetene dårlige.

men, men... hvis du virkelig elsker data så ville jeg sikkert ha utdannet meg til siv.ing. hos NTNU. da vil du sikkert sitte igjen med en interessang jobb innenfor produkt utvikling eller no slikt. (bruttern har denne utdanningen og jobben)

ellers så er jo felt som automasjon, elektronikk, fysikk (bygningsingeniør, tekniker), mikrobiolog, kjemiker etc. interessante. nevner bare noen.

Lenke til kommentar

Altså, hvis du får deg en ordentlig utdanning, høyskole eller universitet utdannelse, så har du alltid noe å komme tilbake til. På slike steder lærer du nemmelig ikke bare om det aktuelle området/faget, men også om samfunnet og andre emner som du kan bygge livet videre på. Det vil si at hvis du ikke klarer å få deg jobb når du har fått deg en tittel kan du utdanne deg videre, du har opparbeidet deg studiepoeng samt erfaring.

Går du derimot på ITakademiet eller noe annet "useriøst" noe som er inn i tiden får du deg en utdannelse som kanskje duger i 2 år, før din utdanning er utgått på dato.

Satser du på "ekte" utdannelse kommer du langt her i livet...

Lenke til kommentar

Utdanning er som oftest et sjansespill. Iallefall når utdanningen tar mange år. Ingen vet sikkert hvordan jobbmarkedet svinger.

Mitt tips er å satse på en utdannelse innenfor noe du synes er morro og interesant istedenfor å velge utdanning etter hvor det er lettest å få jobb nå for tiden.

Det er riktig som folk sier at det er færre ledige jobber innen rene IT-jobber, men isteden dukker det opp mange andre stillinger der data/IT faktisk er en stor del av jobben.

Jeg jobber nå som serviceteknikker i Hafslund Sikkerhet Teknikk, og opplever at flere og flere av våre systemer blir IT-baserte og krever mye feilsøkning/arbeid/erfaring med data/IT-produkter.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på serviceelektronikk audio/video (hovedfokus på radio og tv reparasjon/service) på videregående men fikk ikke fagbrevet.

Tenkte å gå vidre innen IT etter millitæret men fikk tilbud om jobb som kabel-tv montør.

Ble ganske raskt kabel-tv teknikker (serviceteknikker) og jobbet med dette noen år i 2 forskjellige firmaer.

Siden jeg hadde lyst til å drive mere med data/IT samtidlig som at jeg ikke vil støve ned på et kontor så søkte jeg meg inn i Hafslund som serviceteknikker.

Jeg har ingen relevant IT-utdanning, men siden sjefen foretrakk at de ansatte hadde mye egenlært data-erfaring/kompetanse istedenfor å kunne mye teori innen data så passet dette meg ypperlig.

Isteden for å sitte med masse studiegjeld har jeg nå jobbet og tjent gode penger de siste 4 årene. Utdannelse har jeg ikke så mye å skryte av, men jeg begynner å få en del jobb-erfaring samtidlig som jeg har fått reise rundt å jobbe for flere mere eller mindre kjente personer og sett mye interesant.

Har ikke angret et sekund :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...