Gå til innhold

Hvorfor vil ikke Vista redusere partisjonen mer?

Anbefalte innlegg

En nabo har kjøpt en HP bærbar med Vista, og jeg hjalp ham litt med trådløst nettverk, og sånt. Men et sted stoppet det opp: Jeg skulle lage en egen partisjon for dokumenter (video, lyd osv), siden hele harddisken på 160 gig (uformatert) inneholdt én stor partisjon og en liten til systemgjenoppretting (sikkert for å få den tilbake til sånn den var da den ble kjøpt). Men selv om det bare var brukt 14 gig av partisjonen, kunne jeg ikke redusere den fordømte greia med mer enn 60 gig! Den gjenværende C står oppført med 75 % ledig plass, men nekter å la seg redusere mer. Hva er årsaken til det, og hvordan kommer jeg rundt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ledig plass må være ubrukt og fri for data helt til siste sector fra der du skal krympe/kappe den av.

Tror ikke Vista's part verktøy er "flink" til å flytte data.Om den i det hele tatt gjør det.

Partisjonen har antagelig nå filer lagret fra midten og ut til enden - derfor .

Bruk et tredjeparts defrag verktøy som konsoliderer free space så får du nok krympet den mere.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om så er det antagelig MFT zone og Metadata som har skylden.

Disse klassifiseres som "unmovable" og ved kreasjon av en NTFS partisjon legger de seg default omtrant midt i.

Og Vistas part program "vil" / "tillater" antagelik ikke flytting av disse.

Så med en tidligere opprettet 160GB partisjon vil disse legge seg i det området der det stopper for deg (80-100GB)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...