Christian86 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Sitter her og undres om jeg overvurderer denne faktoren, eller om ros gir motiasvjon for de ansatte? Tankegangen min er at ansatte som må finne seg i å få sine svakheter blotlagt for andre og påpekt fra overordende vil kunne bli mindre motiverte for jobben, enn de som opplever å få høre positive ting på lik linje? Det er selvfølgelig en utopi at en bare skal kunne få ros, noen får det kanskje, men mange vil kanskje få oppleve at sjefen påpeker noe som burde arbeides med. Men er ansatte som kun får det negative påpekt mer disponert for å bli demotiverte enn de som får ros i tillegg? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg synes ros er en viktig motivasjonsfaktor, så lenge det brukes med omhu. Kommer man med for mye ros, blir det utvannet veldig kjapt. Jeg kan bare svare for meg selv og min egen lederstil, men jeg synes helt klart at de ansatte man roser vokser mer enn de man bare kritiserer, uansett hvor konstruktiv kritikken er Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg synes ros er en viktig motivasjonsfaktor, så lenge det brukes med omhu. Kommer man med for mye ros, blir det utvannet veldig kjapt. Jeg kan bare svare for meg selv og min egen lederstil, men jeg synes helt klart at de ansatte man roser vokser mer enn de man bare kritiserer, uansett hvor konstruktiv kritikken er 8894280[/snapback] Min oppfatning er også at ros kan bidra til å styrke ansatte slik at de vet at jobben de gjør er verdsatt. Bedrifter som kun gir negative tilbakemeldinger står i praksis i fare for å miste ansatte, eller kunder pga manglende motivasjon hos de ansatte. Når det gjelder kritikk så er det bra når det trengs, men da burde det vel kanskje være konstruktiv i den form at den ansatte ikke opplever det som direkte kritikk men heller hjelp til å lære av situasjonen Lenke til kommentar
Thom69as Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg roser de som gjør en god jobb, har et lite bilverksted. Er jo ikke lett å få arbeidere nå så må prøve å holde på noen. I forrige uke sa jeg opp en, han var slapp, han sier han har 3 mnd oppsigelse og bla bla bla, jeg tror ikke jeg gidder å betale hele lønna hans engang. Jeg har fått noe krav om slikt før men det tok laaang tid. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Man skal på ros for godt utført arbeid. En arbeidsgiver skal ofte gi tilbakemeldinger. Men som sjefen min gjorde, roste et møtereferat som var så ufattelig dårlig og uorganisert, er vel heller ikke veien å gå. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Velg din ros med omhu, ja Som jeg skrev, ikke ros folk bare for rosen skyld! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Velg din ros med omhu, ja Som jeg skrev, ikke ros folk bare for rosen skyld! 8895993[/snapback] hvorfor kunne jeg ikke hatt deg som sjef min er elendig på dette, tror jeg har hørt ros en gang på 6 mnder. Så enten er jeg udugelig eller de bare dårlig med ros Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Like viktig er konstruktiv tilbakemeldinger, om du ikkje får ros er det kanskje fordi sjefen synest du kunne gjort ein betre jobb? Ros er veldig viktig, det har eg erfart. Har og erfart at kritikk kan være eit springbrett til ros. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) hvorfor kunne jeg ikke hatt deg som sjef min er elendig på dette, tror jeg har hørt ros en gang på 6 mnder. Så enten er jeg udugelig eller de bare dårlig med ros 8896150[/snapback] Jeg har jobbet med skjefer som gir: For mye ros (Demotiverende) KUN ubegrunnet kritikk (Demotiverende) De som klarer å gi konstruktive tilbakemeldinger, herunder ros, scorer gjerne bedre blant de ansatte.. edit: Takk for komplimentet Endret 19. juni 2007 av Osse-Mon Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Like viktig er konstruktiv tilbakemeldinger, om du ikkje får ros er det kanskje fordi sjefen synest du kunne gjort ein betre jobb? Ros er veldig viktig, det har eg erfart. Har og erfart at kritikk kan være eit springbrett til ros. 8896217[/snapback] Jeg får stort sett bare kritikk om ting jeg ikke skal gjøre, og sjelden noe som sier jeg gjør noe riktig. de gangene jeg får kritikk er det enten for ting jeg har gjort galt for en stund siden, og aldri gjort galt igjen, men som sjefen tar opp igjen foran andre og skjeller meg ut etc. Egentlig får jeg knapt hei av sjefen, og personen har vel aldri greid å smile til meg heller tror jeg (selv om hun greier det med de andre) Lenke til kommentar
V-by Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg får bare ros av sjefen min, eller faglige leder heter det vel. Jeg kan ikke huske en gang jeg har fått kjeft, eller ris for noe. Men tror jeg ikke hadde gjort en så god jobb, og trives så godt på jobb om jeg ikke hatte fått all denne rosen fra nesten alle her Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Like viktig er konstruktiv tilbakemeldinger, om du ikkje får ros er det kanskje fordi sjefen synest du kunne gjort ein betre jobb? Ros er veldig viktig, det har eg erfart. Har og erfart at kritikk kan være eit springbrett til ros. 8896217[/snapback] Jeg får stort sett bare kritikk om ting jeg ikke skal gjøre, og sjelden noe som sier jeg gjør noe riktig. de gangene jeg får kritikk er det enten for ting jeg har gjort galt for en stund siden, og aldri gjort galt igjen, men som sjefen tar opp igjen foran andre og skjeller meg ut etc. Egentlig får jeg knapt hei av sjefen, og personen har vel aldri greid å smile til meg heller tror jeg (selv om hun greier det med de andre) 8896552[/snapback] Det er desverre ikkje alle som er i stand til å gje ros, noko som etter min meining kjenneteikner ein dårleg ledar/sjef. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Henger meg på den, zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå