Mister_joney Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Hva er i-ttl med enkle ord? Lenke til kommentar
Pim Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Meget kort: TTL benyttes til å måle blitzlyset idet bildet tas. iTTL benytter "forhåndsblink" og eksponeringen bestemmes ut ifra refleksene fra lukkergardinen før bildet tas. PIMPIM Lenke til kommentar
andm Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Det skulle ikke forundre meg om Nikons i-TTL ikke er så ulik Canons E-TTL. Det er kort sagt et helautomatisk blitsmålingssystem, Nikons, vel å merke. Endret 19. juni 2007 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) iTTL benytter "forhåndsblink" og eksponeringen bestemmesut ifra refleksene fra lukkergardinen før bildet tas. 8894483[/snapback] Greit nok at det skal gjøres kort, men refleks fra lukkergardinen? I-TTL (og ganske riktig E-TTL II) preflash skjer før speilet er løftet, og kameraets ordinære lysmåler brukes i blitzstyringen. Vha. preflash med kjent styrke beregnes nødvendig blitzoutput for ønsket eksponering. I "gamle" dager skjedde TTL (Through The Lens) blitzstyring OTF (Off The Film) mens speilet var løftet og lukkeren åpen - man målte lysrefleksjonen fra filmen, og kunne på den måten bestemme når blitzen skulle kuttes. Nikons D-TTL (og muligens Canons første E-TTL?) forsøkte å videreføre dette prinsippet i digitale kamera, men det fungerte ikke videre godt, så man har altså gått bort fra det, og innført preflash. Edit: Et problem med preflash er at personene på bildet litt for ofte rekker å blunke før bildet tas. Hos Nikon var det i det minste slik at de billigere kameraene har større forsinkelse enn de dyrere - D50 er tregere enn D70, som er betydelig tregere enn D200, slik at faren for at subjektet blunker er mye større på D70 enn D200. Løsningen er å bruke FV-lock om lysforholdene er stabile. Om denne forskjellen fortsatt eksisterer på D40 og D80 vet jeg ikke. Endret 19. juni 2007 av Anew Lenke til kommentar
Pim Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Dette er direkte "sakset" fra Nikons forklaring: "i-TTL – Dette er en utvikling av D-TTL med mer nøyaktige systemer for forhåndsblink. Måling utføres ved å bruke lyset fra forhåndsblinket som reflekteres fra lukkergardinen før eksponering, slik som med D-TTL. Forhåndsblinket er imidlertid mye sterkere og av mye kortere varighet enn D-TTL, slik at det oppnås større nøyaktighet ved bruk av blitssensoren." Da må vel målingen skje etter at speilet er vippet opp ? PIMPIM Endret 19. juni 2007 av Pim Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Jeg føler meg ganske sikker på at Nikon lurer oss med en dårlig oversettelse, Pim. Et enkelt eksperiment man kan gjøre for å bekrefte om i-TTL preflash gjøres med speilet oppe eller nede er jo nettopp å prøve FV-lock. Da vil blitzen fyre løs preflash og kameraet beregne eksponering uten å ta noe bilde. Om speilet forblir nede, noe jeg er nesten sikker på at det gjør, så gir vel svaret seg selv? Edit: Ken Rockwell er forøvrig på "min" side. http://www.kenrockwell.com/nikon/d70flash.htm Jeg er dog litt usikker på om det styrker eller underminerer meg... Endret 19. juni 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Ren nysgjerrighet: Kan man velge punkter hvor lyssmålingen til blitzen måles? Altså om man tar bilde av en kropp, med mye kontraster generelt sett, og la oss si at låret er i senter, slik at blitzen's styrke måles ut ifra låret, og ikke hele b ildet i et? kan man velge av blitzen skal gi litt mer/mindre enn det den selv mener er best, slik man gjør med kamerainnstillingene og EV-+? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Nå som jeg er hjemme fra jobb har jeg fått gjennomført testen min. FV-lock gjør at blitzen preflasher uten at speilet felles opp, slik jeg mente å huske. Marius: Om du velger spotmåling, så vil også blitzens output spotmåles. Om du vil rekomponere kan du bruke FV-lock til å spotmåle blitzen på det omtalte låret, og så rekomponere. Du kan også velge separat eksponeringskompensasjon for blitzen. Hvordan man gjør det på D50 vet jeg ikke - på modeller med to kontrollhjul velger man blitzmodus med det ene hjulet, og justerer eksponeringskomp. for blitzen med det andre når man holder blitzknappen inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå