Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Raske dunk fra hjul (?) på Audi A6 '98


geil

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem med bilen jeg håper dere kan hjelpe meg med. Bilen det gjelder er en 1998-mod Audi A6 1.8T.

 

Når jeg kjører hører jeg en jevn "dunkelyd". Den oppleves som regel som et hult dunk, omtrent som man skulle banke med fingertuppen på veggen, ikke klikking som f.eks i en lighter. Noen ganger aner jeg en "metallisk klang".

 

Jeg la første gang merke til det forrige torsdag, og da la jeg kun merke til den ved høyresvinger og da kun veldig svakt. Lyden har de siste dagene blitt kraftigere, og jeg hører den nå hele tiden ved jevn hastighet. Den virker ikke konsekvent kraftigere når jeg svinger, men blir gjerne svakere et øyeblikk når jeg retter opp etter sving. Derimot når jeg akselererer eller bremser moderat til kraftig forsvinner den helt og holdent. Lyden er raskere jo fortere jeg kjører.

 

Da bilen allikevel skal på 30k-service bestilte jeg time så fort jeg hørte lyden, men den er dessverre ikke før 6. juli. Håper da med denne tråden at jeg kan få noen svar på hva det kan være og om jeg evt. kan gjøre noe med problemet selv. For de av dere som har noen mistanker så hadde det vært hyggelig om dere skrev hvor og hva jeg skal se etter, og om dere har noen formening om det - hva det vil koste. Jeg kan dette altfor dårlig selv, men jeg er interessert i å lære.

 

Hilsen Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært inne på samme tanken selv, samt drivknute. En jeg jobber med mistenkte endeledd. Tenkte jeg skulle få med en bilkyndig kompis å se på det i helga, men det lot seg ikke ordne og jeg har som sagt lite kunnskap på området.

 

Tror jeg har en støtdemper som ikke har det så godt med seg selv, muligens bakstilling, men der har det vært en helt annen lyd og da kun når jeg har kjørt over f.eks fartsdumper.

Endret av switch1
Lenke til kommentar

:)

hei.vet du hva jeg tror!!

jeg tror at et eller fler av aliminiums opphengene dine i forstillingen har vandret til de evige jakt marker.

jeg har akkurat hatt min audi a6 1998 på verksted nå pga en sånn lyd.

det kosta meg nesten 30 tusen og det var de ferie pengene liksom..hehe men saken er det at 1998-99 på audi har "svake" forstillinger fordi de er så mange ledd og oppheng og disse er i aliminium.er åtte ledd vettu..mye det..

kan oxo være stabilisatorstaget...:)

håper du finner ut av det ..

mvh monica :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde en akkurat sånn lyd, og da var det et bremsebånd som lå og slepte på trommelen fordi en av returfjærene hadde rustet opp og knekt. Lyden forsvant når jeg bremset. På en så ny Audi er det vel sikkert skivebremser, men i sjeldne tilfeller kan det bli kast i skiver, men det finner de sikkert ut av på verkstedet.

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg skal gå gjennom bilen i helga og poste hva jeg evt finner da. Ti timer på jobb hver dag denne uka, og da frister det lite å begynne på bilen på kvelden.

 

Jeg håper du tar feil monica29, men har tenkt på det. En kollega mente og det kunne være forstilling, eller nærmere bestemt endeledd. Men forstilling har ikke gått mer enn 30000 km, og til tross for at de har en tendens til å ryke holder de som regel lenger enn det.

 

Hadde kast i skivene da jeg kjøpte bilen, men det tok forhandleren på sin kappe kostnadsfritt for meg. Men de gjorte en halvhjertet jobb på en annen småreperasjon, så kan være at de har slurvet. En i kundemottaket hos Audi nevnte og bremsene som potensiell synder.

Lenke til kommentar

:ph34r: ja det er mye mafia blant bilforhandlere oxo det skal jeg skrive under på..huh..kjøpte min av deeen useriøse dritt sekken på sørlandet,men har fått igjen en del etter mye trussler,forbrukerrådet og trass..hehe

<--daaamn trassig ass..

hmm ja det må jeg si..har den ikke gått lenger enn det siden det ble byttet bør det holde,men som sagt skikkelig svak forstilling..hmmm

håper det er noe billig noe da..hehe så ikke alle dine ferie peger og skatte penger flakser unna oxo..flire*

:tease:

oxo er det noe verkstedet har gjort dårlig får du nagle dem på veggen..smiler*

:dribble:

ha en fin santhans.. :innocent:

 

:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takk for tips, jeg skal gå gjennom bilen i helga og poste hva jeg evt finner da. Ti timer på jobb hver dag denne uka, og da frister det lite å begynne på bilen på kvelden.

 

Jeg håper du tar feil monica29, men har tenkt på det. En kollega mente og det kunne være forstilling, eller nærmere bestemt endeledd. Men forstilling har ikke gått mer enn 30000 km, og til tross for at de har en tendens til å ryke holder de som regel lenger enn det.

 

Hadde kast i skivene da jeg kjøpte bilen, men det tok forhandleren på sin kappe kostnadsfritt for meg. Men de gjorte en halvhjertet jobb på en annen småreperasjon, så kan være at de har slurvet. En i kundemottaket hos Audi nevnte og bremsene som potensiell synder.

8916953[/snapback]

Lenke til kommentar

Da er alt sjekket og fikset, det var som Hullsag sa, løst hjul. Hjulet som var synderen åpenbarte seg raskt da det lå voldsomme mengder støv på felgen.

 

Alle delene i forstillinga kjentes greie ut, alt satt iallefall som det skulle og var ikke noe slark. Mansjettene på drivleddene var hele og fine. Det er strengt tatt det jeg er i stand til å bedømme, resten får verkstedet ta seg av.

 

Må si det er en viss påkjenning å ha Audi som førstebil, i natt hadde jeg mareritt om at turboen måtte byttes og at Møller ville ha alle pengene mine.

 

Stor takk til alle som kom med forslag på hva som kunne være galt :)

Lenke til kommentar

:cool::thumbup: lykke til :)

Hei!

 

Jeg har et problem med bilen jeg håper dere kan hjelpe meg med. Bilen det gjelder er en 1998-mod Audi A6 1.8T.

 

Når jeg kjører hører jeg en jevn "dunkelyd". Den oppleves som regel som et hult dunk, omtrent som man skulle banke med fingertuppen på veggen, ikke klikking som f.eks i en lighter. Noen ganger aner jeg en "metallisk klang".

 

Jeg la første gang merke til det forrige torsdag, og da la jeg kun merke til den ved høyresvinger og da kun veldig svakt. Lyden har de siste dagene blitt kraftigere, og jeg hører den nå hele tiden ved jevn hastighet. Den virker ikke konsekvent kraftigere når jeg svinger, men blir gjerne svakere et øyeblikk når jeg retter opp etter sving. Derimot når jeg akselererer eller bremser moderat til kraftig forsvinner den helt og holdent. Lyden er raskere jo fortere jeg kjører.

 

Da bilen allikevel skal på 30k-service bestilte jeg time så fort jeg hørte lyden, men den er dessverre ikke før 6. juli. Håper da med denne tråden at jeg kan få noen svar på hva det kan være og om jeg evt. kan gjøre noe med problemet selv. For de av dere som har noen mistanker så hadde det vært hyggelig om dere skrev hvor og hva jeg skal se etter, og om dere har noen formening om det - hva det vil koste. Jeg kan dette altfor dårlig selv, men jeg er interessert i å lære.

 

Hilsen Geir

8893788[/snapback]

Lenke til kommentar

huh jammen bra for deg at det ikke var noe værre...ler*

<--hater møller om dagen..hehe ditt mareritt ble mitt irl..sukk..jaja du får ha en sommer!!tyrkia turen min henger i tynn tråd pga den @@%¤## bilen..hehe men bortset fra det så er audi drømmen og kjøre..smiler* :innocent:

Da er alt sjekket og fikset, det var som Hullsag sa, løst hjul. Hjulet som var synderen åpenbarte seg raskt da det lå voldsomme mengder støv på felgen.

 

Alle delene i forstillinga kjentes greie ut, alt satt iallefall som det skulle og var ikke noe slark. Mansjettene på drivleddene var hele og fine. Det er strengt tatt det jeg er i stand til å bedømme, resten får verkstedet ta seg av.

 

Må si det er en viss påkjenning å ha Audi som førstebil, i natt hadde jeg mareritt om at turboen måtte byttes og at Møller ville ha alle pengene mine.

 

Stor takk til alle som kom med forslag på hva som kunne være galt :)

8935547[/snapback]

Lenke til kommentar
Da er alt sjekket og fikset, det var som Hullsag sa, løst hjul. Hjulet som var synderen åpenbarte seg raskt da det lå voldsomme mengder støv på felgen.

 

Alle delene i forstillinga kjentes greie ut, alt satt iallefall som det skulle og var ikke noe slark. Mansjettene på drivleddene var hele og fine. Det er strengt tatt det jeg er i stand til å bedømme, resten får verkstedet ta seg av.

 

Må si det er en viss påkjenning å ha Audi som førstebil, i natt hadde jeg mareritt om at turboen måtte byttes og at Møller ville ha alle pengene mine.

 

Stor takk til alle som kom med forslag på hva som kunne være galt :)

8935547[/snapback]

 

ja tenkte jeg det ikke :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...