Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota mr2 --> god bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trodde da at midtmontert motor gjør at bilen ikke snurrer så lett. er jo det som er poenget med midtmontert motor at vektfordelingen er veldig bra, og bilen sitter bedre på veien og er lettere å kontrollere, er i alle fall det jeg har av erfaring, har bare prøvd MR2 MK1 en 86 modell men den satt som bare det på veien og var ikke akkurat lett å få den til å gå rundt.

 

MR2 har normalt sett veldig lite feil og har den kjente Toyota kvaliteten :) og er en drøm når det kommer til kjøre egenskaper på små svingete veier.

 

du vil nok ikke angre på det om du kjøper MR2 :thumbup:

 

litt lite praktisk er den jo men det er du nok klar over, er ikke bilen du har plass til masse bagasje til ferien i akkurat hehe..

Lenke til kommentar
Jeg trodde da at midtmontert motor gjør at bilen ikke snurrer så lett. er jo det som er poenget med midtmontert motor at vektfordelingen er veldig bra, og bilen sitter bedre på veien og er lettere å kontrollere, er i alle fall det jeg har av erfaring, har bare prøvd MR2 MK1 en 86 modell men den satt som bare det på veien og var ikke akkurat lett å få den til å gå rundt.

Det som menes er heller at den er vanskelig på grensen. Tenk på tidlige 911, om du skulle gå av gassen midt i en sving, da kommer ræva, og da bør man være klar til å hente den inn. :)

 

Klart, blir ikke det samme, men det er samme pendeleffekt.

Lenke til kommentar

MR2 Mk.2 er kjent for å være enda litt mer svingnervøs enn MR2 Mk.1, men ellers er det en like god bil. MR2 Mk.2 har dessuten bedre bagasjeplass enn Mk.1, noe som ikke minst skyldes den store bakluka.

 

Forskjellen på midtmotorbiler og andre biler er at en midtmotorbil har samlet de tunge elementene helt inne ved tyngdepunktet noe som fører til mindre motstand mot svingbevegelser enn en normalbil med motoren plassert helt foran og gjerne litt foran forakselen. Når en midtmotorbil begynner å snurre så skjer det etter mindre forutgående provokasjon enn for en normalbil, og selve snurrebevegelsen skjer fortere enn for en normalbil. Derfor kan en midtmotorbil oppleves som mer nervøs når den kjøres mot grensene, og det kreves kjappere reaksjoner for å parere en sladd med en midtmotorbil enn med en normalbil.

 

Å parere en sladd med innøvde reflekser fra en normalbil vil derfor som oftest føre til snurring, men etter en del øvelse så kan man lære å parere midtmotorbilens kjappere bevegelser, og da kan man kjøre kjappere og tryggere gjennom skarpe svinger med en midtmotorbil enn med en normalbil. Dette er hovedårsaken til at moderne formelbiler bruker midtmotorprinsippet, kjappere svinger betyr raskere runder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...