Gå til innhold

Vista "fryser" og skjønner ikke hvorfor *Løst*

Anbefalte innlegg

Prosessor Intel® Core™ 2 Duo E6400 (2.13GHz, 1066MHz, 2MB cache)

Minne 2048MB Dual Channel DDR2 667Mhz (2x1024MB) (4 DIMM slots, maks 4096MB)

Harddisk 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250GB, 7.200RPM

Grafikkort 768MB NVIDIA® GeForce™ 8800GTX

Chipset Intel® 965P

Minnekortleser 13-i-1 fjern

Lydkort Sound Blaster X-Fi Xtreme Music card,PCI w/Dolby Digital,7.1 (PCI)  fjern

DVD brenner 16X DVD+/-RW ”dual-layer”

DVD-ROM 16X

Nettverkskort Integrert 10/100/1000 Ethernet  deaktiver

RAID controller Integrert med Intel® Matrix Storage teknologi  deaktiver

Firewire IEEE1394 (PCI)

Tastatur/Mus Dell Utvidet multimedia tastatur / Dell Two-Button Wheel Optical

Kortplasser 3 PCI, 1 PCI-E 1X, 1 PCI-E 16X, 1 PCI-E 4X/8X

Chassis 2 eksterne 5.25" plasser, 2 eksterne 3.5" plasser, 2 interne 3,5" plasser (1 for harddisken)

USB 10 USB porter (2 i front, 2 internt), støtte for USB 2.0

Operativsystem Microsoft® Windows Vista Home Premium Norsk

8910214[/snapback]

Ta ut/deaktiver følgende komponenter i maskinen (merket med fet skrift).

Her er en liten oppfordring til Microsoft Corporation:

Følg det kundene vil ha, ikke legg med en masse krøll som DRM osv. Det er OS dere lager, ikke et system for å hjelpe mediabransjen. Test OSet og legg det ikke ut for salg før det er i det minste nogenlunde brukanes. Selv om jeg er sikker på at det aldri har vært flere beta testere før et MS os har vært lansert, så er det merkelig at dette er likt som før. Det går år før et windows blir brukbart.

8929681[/snapback]

Her er vel en ganske vanlig myte folk har angående DRM og Vista. Vista lager IKKE krøll grunnet DRM. Alt innehold uten DRM blir ikke påvirket i det hele tatt i Vista.

MS kan umulig teste alle maskinvarekonfigurasjoner som finnes. Problemet ligger garantert i en av komponentene på maskinen din, eller en dårlig skriver.

Som nevnt ovenfor, prøv å ta ut alle komponenter du ikke trenger for å starte opp maskinen. Intigrerte enheter kan du deaktiver ei BIOS.

Gi beskjed om status når du har testet. Lykke til!

8940312[/snapback]

Jeg er ikke født i går :) Jeg har testa med minimum av hw og slått av det som kan slås av på hk i BIOS. Bios er oppdatert. Den er resetta og reconfigruert. Jeg har testa med alle drivere som er whql og de som ikke er. Jeg har prøvd med ny Vista plate som jeg har kjørt cdcheck på. Jeg har kjørt minnetest. Alt fungerer perfekt i XP og linux. Det fryser plutselig, dvs systemet svarer ikke, men mus, klokke osv kan du se går.

Hvordan jeg kan skrive her når vista fryser? Jeg har flere pcer, Acronis True Image, så det går 10 min å skifte av OS for meg uten i det hele tatt å kjøre dualboot :)

Men jeg tror jeg er nærmere løsningen nå. Når jeg deaktiverte alle tjenestene så kunne jeg kopiere og holde på i timesvis. Selvsagt er flere ting deaktivert da, og vista ser jo ikke videre pen ut. Men jeg har et lite håp her nå om at en eller to servicer lager krøllen. Vært borti det før i xp og på noen maskiner. Men før det så har jeg førti tjenester ijgen å kryssjekke med :)

Nei, men selv om DRM ikke påvirker noe annet, så er det bare tåpelig av de å legge det inn. Bilprodusenter legger ikke inn fartssperrer osv uten at det er lov som sier at de må det. MS lar seg bare presse av tullingene i platebransjen som er nok et hån og et steg i feil retning når det gjelder kundebehandlig. Men man er selvsagt fri til å velge OS :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at du har gjort dette før, jeg bare prøver å feilsøke sånn noenlunde. Hadde vært fint om du hadde skrevet hva du har gjort tidligere. Da hadde jeg sluppet å skrive det jeg gjorde.

Det kan ennå være en del igjen som kan være årsaken. Har ennå stor tvil på at det har noe spesielt med Vista å gjøre.

Her er noen punkt jeg ville prøvd videre:

- Prøv med en enkel minnebrikke av gangen (veksle mellom de to)

- Legg inn siste chipsetdrivere til hovedkortet (kan være relatert til IDE/SATA-kontroller på hovedkortet)

Når dette er gjort og problemet gjenstår, start opp i sikkerhetsmodus. Fungerer det da er det mest sannsynlig en driver. Men du kan forsøke å sette bios til safety default eller hva det nå heter. Kan godt hende en liten instilling er feil.

Du kan også prøve en liten ting om dette ofte skjer ved skriving til disk o.l.:

- Control Panel\Programs

- Velg Turn off Windows Features

- Fjern haken ved "Windows DFS replication service"

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt det du foreslår. En del av det jeg har prøvd står i første post. Og jo, det må være noe i Vista, for hardwaren har ikke problemer med elementære OS oppgaver til tider, som filkopiering osv. Linux 64 bit og XP 32 bit fungerer akkurat som det skal.

Driverne har jeg testa så mye at det er utelukket feil her.

Hardware og instillinger er gjort titals tester. Bios er resatt så den har vært default også. Minne er memtesta, prøvd en og en brikke. Jeg har til og med bytta sata kablene :). Harddiskene er kjørt checkdisk. Når jeg kan kopiere en fil perfekt i xp og linux, men det ikke går i Vista, da er det Vista som har noe problemer med mitt oppsett.

Vista er det som egentlig er OSet maskinen og driverne er laget for, men det er det OSet som fungerer dårligst av XP og suse linux. Jeg er klar over at det er så nytt at noen bugs kan forventes. Men etter 5-6 år utvikling (lengste windows noen gang??) og den største andelen beta testere noen sinne for windows, så må en forvente at det meste er på plass. Iallefall når hardwaren virker :) Det er jo også snart 6mnd hvermansen kunne kjøpe det.

Jeg skal teste RC2 eller RC1 en også hadde jeg tenkt. Skulle ikke forundre meg at ting virker der. HIbernate problemet en del har, var ikke i RC2, men dukka opp i RTM utgaven :)

Ellers er jeg takknemlig for alle tips og forslag :D

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Du kan prøve å kjøre en test på IDE/SATA ved å sette i bios at disse skal gjøre i PIO-mode, istedet for DMA. Maskinen vil bli ekstremt treg, men du finner ut om det er kontrolleren på hovedkortet som er problemet. Om du ikke kan velge dette i bios, så kan du gjøre dette i enhetsbehandlingen ved å gå inn på kontrollene der og velge avansert.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Ja, men det er jo fryktelig rart at hw feil bare skal oppstå når Vista er inne.

Det er null feil eller tull i XP og Linux.

Jeg er nå i gang med å teste ut om det kan være en service som knoter det til.

Om dette ikke fungerer, så har jeg bare en konklusjon igjen.

1. Hw får bug/feil med vista inne, merkelig at det skjer bare da. Maskinen har vært brukt med xp i 2 mnd og fungerer like bra når jeg legger det inn igjen via image.

2. Vista har et kompabilitetsproblem med min hw, selv om alt har drivere og skal virke i vista.

Grunn konfigurasjon Hw:

Asus M2N32 Deluxe (nforce 590) - har nyeste bios.

AMD X2 5600+

Geil Ultra PC 6400 (testa og kjørt med lavere timings og frekvens)

Foxconn 8800GTS 320MB

2X WD 320GB Sata

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Ny info:

Min systematiske service test ga ingen resultat i riktig retning.

Men, nå opplevde jeg noe nytt. Maskinen restarter når jeg prøver å kpierer filer, enten med en gang jeg velger lim inn, eller litt uti kopieringa. Dette skjer bare ved filkopiering.

Dette kan være et tegn på feil i PSU, så det skal jeg teste ut etterpå.

Prøvde sikkerhetsmodus en gang til og, men da frøys maskina helt når jeg prøvde å kopiere da.

Feil på skjermkort burde gi meg feil på skjermblde, så det er nesten utelukket. CPuen er vel noe som enten virker eller ei.

Da er jeg tilbake til hk, eller minne, eller harddisker. Minne er testa i timesvis, så jeg vet ikke.

Det verste er at alt virker som jeg har sagt før i xp og linux.

Skjønner snart ikke noe jeg :hmm:

Oppdatering:

PSU er bytta, kobla til og med ut DVD brennerne (IDE) i samme slengen, dvs ide kabel ut av hk. Akkurat samme restart feil med denne PSUen.

Hva feiler det vista? Noen her som har Asus M2N32 Deluxe kortet med Vista ??

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme hovedkort som deg (se profilen min for specs), men jeg har samme problem. Vista sliter seriøst med diskaktivitet, og jeg har heller ikke klart å lokalisere problemet. Synd at du ikke fant ut hvilke tjenester det var som skapte problemet, men siden alt fungerte hos deg når du deaktiverte alle tjenestene så må det vel være en av de som skaper krøll?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt ut optiske enheter, bytta ide kabel på de. Deaktivert ide på hk. Ingen forskjell. Nå bytta jeg til og med PSU for å teste.

Det må være en bug i vista, da jeg ikke er alene om dette gitt, og det er forskjellige hw også. Men uansett bugen er ikke noe alle sliter med. Googla rundt om ; jeg tror ikke jeg har lest om et os som har sliti så mye med filbehandlig. Alt fra kopiere fra usb disker til brennerfeil.

Jeg tror muligens jeg kan ha testa med småfiler etter jeg deaktiverte servicene....

Jeg hadde håpa det var PSU bare for å finne en synder, men den gang ei.

Jeg og får noen ganger opp den errorkoden 0x8007045D. Det har skjedd ved sikkerhetskopiering som flere har sliti med, og ved vanlig kopiering når den ikke bare har stoppa opp.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Da var Vista over og ut.

Jeg deaktiverte absolutt alle servicer via msconfig. Restarta

Filer som fikk pcen til å spontanreboote osv går som bare faen nå. Samme fart som i XP. Samme som forrige gang jeg gjorde det. Pen er den nå og med 2000 look :D

Kanskje det ble for mye surr med litt og litt med servicetestinga mi i stad. Men, et eller annet er det. FAEN TA VISTA. Nå gidder jeg ikke mer. Helvete på jord ligger i Redmond.

Nå skal jeg ha Mac os på maskina mi :D

Hasta la Vista - I won't be back

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Jeg har ikke samme hovedkort som deg (se profilen min for specs), men jeg har samme problem. Vista sliter seriøst med diskaktivitet, og jeg har heller ikke klart å lokalisere problemet. Synd at du ikke fant ut hvilke tjenester det var som skapte problemet, men siden alt fungerte hos deg når du deaktiverte alle tjenestene så må det vel være en av de som skaper krøll?

8951089[/snapback]

Dersom det er diskaktivitet i starten er det pga. indeksering. Denne kan deaktiveres. Dette er tjenesten Windows Search.

sesteen: Regnet med at det ikke hadde noe med tjenstene å gjøre. Men greit at du har gått gjennom. Husk at Windows er veldig avhengig av noen av dem, så det kan godt hende du gjorde ting værre.

Fikk du testet med et annet skjermkort forresten?

Lenke til kommentar

Med alle servicene deaktivert fikk jeg faktisk kopiert det som fikk maskinen til å restarte, dvs større filer - se forrige post

Nei, skjermkortet har jeg ikke testa med noe annet, men det kjører alle spill uten problem i XP. I tillegg så skal ikke Nvidias 8800 kort ha noen så store problemer i Vista :D

Nå er jeg tilbake i XP. Her kan jeg kjøre filmer, spille, msn, kopiere, brenne, surfe på en gang uten tull. I Vista kan jeg ikke kopiere en gang :D

Jeg orker ikke mer Vista testing nå, testa og feilsøkt mer enn nok. Eneste som ga noe utslag var å deaktivere alle servicene.

Oppsumering av alt som ble gjort:

1. Oppdatert BIOS.

2. Resatt CMOS, og rekonfigruert

3. Endra og deaktivert CMOS instillinger til et minimum.

4. Henta alle nye drivere, som alle er whql.

5. Testa eldre drivere.

6. Skifta PSU pga feilen ved kopiering av store filer.

7. Rammen er testa i Timesvis. En og en brikke er også testa i riktig spor på hk.

8. Skifta Sata kablene.

9. Prøvd å kjøre med kun minimum av hw.

10. XP har kjørt siden jeg bygde denne maskinen for litt over 2 mnd siden uten tull. Testa med linux i 2 dager også, ikke noen problemer der (Suse Linux 10.2 med KDE 64 bit.)

11. Testa ut servicer, hvorav deaktivering av alle gjorde at til og med store filer kunne kopieres fra disk til disk.

12. Filkopiering fryser også i sikkerhetsmodus.

Så hvor feilen ligger, er ikke godt å si. Men jeg tviler sterkt nå på at det har noe med HK, CPU, Skjermkort eller RAM og gjøre. Jeg gidder ikke å bytte å herje noe mer med den så lenge to andre OS kan bruke den. Antagelig, eller mest sannsynelig kan dette ha sammenheng med noe av alle de problemene Vista har i tilknytting til filbehandling en eller annen vei. Antar den ikke liker sata kontrollern.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Tror nok det har noe med SATA-kontrolleren ja. Hvertfall siden filbehandlingen ikke fungerte helt fint. Mulig brikkesettet på hovedkortet trenger noen drivere for å fungere optimalt også. Derfor jeg ønsket å sjekke om PIO-mode fungerte.

Men nok om det, siden du har lagt dette på is. Hadde vært fint å funnet en løsning.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Eneste vi har likt er en WD disk på 320GB, kanskje de er synderne :p

Maskinen din og blir bare innaktiv og kan berøre mus og se klokka bevege seg? Samme tull med filkopiering?

8951474[/snapback]

Jeg har den disken der jeg å.. Kanskje det er den :hmm: hehe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...