Yep Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Har en vista data hadde installert mikrosoft vista og installerte linux . Da jeg prøvde å skru på dataen kommer det en svart skjerm, har prøvd boot cdeer men ingen ting virke, han starter ikke cd en. fikk nesten lyst å grine krise hjelp meg Lenke til kommentar
kommers Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hva slags "Linux" installerte du da (dvs navn og versjon på distroen)? Når det kommer svart skjerm, står det noe spesielt eller? Noen feilmelding eller noe du kan fortelle oss? Hvis ikke, hva slags tekst er det siste du ser før den forsvinner? Live-CDene du prøver å boote fra er brent riktig, ikke sant (du har kanskje brukt dem før, og da funket de?)? Jo mer info du forteller, jo større er sjansen for å få hjelp av noen. Vi er ikke tankelesere ;-) Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Må bare spørre - hvordan klarer du å skrive microsoft med "k", to ganger på rad? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 For å spørre meget enkelt HVORDAN installerte du linux ? Hva heter Linuxversjonen (distroen) du har installert? I værste tilfelle så må du legge inn Vista på nytt, er dette krise ? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Kjem det opp noko på skjermen i det heile tatt? Som Bios/POST, eller er den heilt svart heile tida? Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Fint om du opplyser om maskinvare-specs, særlig hva slags skjermkort du har. Lenke til kommentar
Yep Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 nei skjermen er heilt svart dvs for targa bilde når jeg trykker på bryteren men så blir den svart ( 3 sekunder etter jeg har startet den) står ingen ting på skjermen. her er versjonen jeg installerte Ubuntu 6.06 LTS Lenke til kommentar
Yep Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 data maskinen er flunkende ny Targa traveller 1720 ML42 Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 The Linux-based Targa QuickMedia component used in the Targa Traveller 1720 MT34 includes program components licensed under the GNU General Public License (GPL). Targa uses these program components under the specific terms of the GPL. Targa has listed the program components used together with the relevant license information. The source code can be downloaded here. Dette likte jeg. Hvordan partisjonerte du disken? Det er også veldig rart at du fikk bootet fra Ubuntu installasjonscd'en, men ikke får bootet fra cd'er nå. Har du prøvd en ekstern skjerm? Lenke til kommentar
Yep Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 The Linux-based Targa QuickMedia component used in the Targa Traveller 1720 MT34 includes program components licensed under the GNU General Public License (GPL). Targa uses these program components under the specific terms of the GPL. Targa has listed the program components used together with the relevant license information. The source code can be downloaded here. Dette likte jeg. Hvordan partisjonerte du disken? Det er også veldig rart at du fikk bootet fra Ubuntu installasjonscd'en, men ikke får bootet fra cd'er nå. Har du prøvd en ekstern skjerm? 8924329[/snapback] kommer bare inn på bios setup Lenke til kommentar
Yep Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 har prøvd flere ganger men dataen vil ikke starte opp platen. eneste er at det er først når jeg setter inn Ubuntu 6.06 LTS i dataen at jeg klarer å få frem bios. vet ikke hvordan partisjonerte. valgte den det stod at ville slette all dataer. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Du får ikke engang opp noe bilde fra f.eks pcprodusenten, eller noe som helst tekst? Lenke til kommentar
Yep Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 får opp produsenten Targa med en gang jeg skrur den på men fra der er alt svart. Lenke til kommentar
Yep Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 ingen tekst . går ikke an å skrive noe heller Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Hvis det funker å boote opp fra en linux-cd, så skal det også funke å boote fra en plate med Windows. Sjekk at BIOSen stilt inn med riktig rekkefølge, så den prøver å boote CD-ROM før harddisk. På enkelte maskiner kan du også trykke en eller annen F-tast under oppstart for å manuelt overstyre boot-medium. EDIT: Windows-cden må selvsagt være bootable, og enkelte har problemer fordi de bruker piratkopier som ikke kan bootes. Men jeg antar du har testet med en orginal cd. Endret 26. juni 2007 av Langbein Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Er det ikke noe du har gjort i bios da? F.eks. stillt inn for stramme minne-tider e.l.? Høres mest ut som en overklokkingsfeil dette. Du kan stille tilbake bios ved å flytte på en jumper på hovedkortet i en 10 sekuner. Les manualen til hovedkortet. Det virker også å trekke ut og sette inn batteriet på hovedkortet... Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 får opp produsenten Targa med en gang jeg skrur den på men fra der er alt svart. 8949042[/snapback] Da er det antagelig mens denne skjermen vises at du kan gå inn i BIOS med F1/2/11/12 DEL TAB elns. Er det ikke noe du har gjort i bios da? F.eks. stillt inn for stramme minne-tider e.l.? Høres mest ut som en overklokkingsfeil dette. Du kan stille tilbake bios ved å flytte på en jumper på hovedkortet i en 10 sekuner. Les manualen til hovedkortet. Det virker også å trekke ut og sette inn batteriet på hovedkortet... 8949256[/snapback] Targa TRaveller en er laptop (tror jeg) Men som sagt - klarer du å boote fra ubuntucd'en skal du klare å boote en windows/recovery-cd. Lenke til kommentar
Yep Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 ja stemmer er rett etter produsenten targa kommer opp at jeg kan gå inn på bios. går ikke an å boote en recovery disk windows/ heller ikke linux cd. har prøvd flere ganger trykke F taster merker at cd begynner å spinne men så stopper oprasjonen. kommer opp - ( en blinkende strek øverst i venstre hjørne) det er en labtop. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hvordan er BIOS stilt inn mtp. rekkefølge av bootmedier? (cdrom, harddisk, diskett...) Ellers kan det jo også tenkes at CD/DVD-ROM er ødelagt, og derfor ikke klarer å lese noen plater. Lenke til kommentar
Yep Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 står quiet boot (enabeled) 1st Boot device (cd/dvd : SM-HL-DT-ST) 2st boot device (HDD:PM-TOSHIBA MK1) 3st Bootdevice Network: PXE UNDI (B) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå