Gå til innhold

spillene går mye senere når jeg overklokker ?


Anbefalte innlegg

Gigabyte 965P DS3 , C2D 6400 ,Kingston hyper x 800 Mhz DDR2.

 

Det er det jeg har av hardware, uansett har hatt den oppi 3.6 Ghz overklokket fra bios, alt på auto utenom rammen den har jeg satt divideren til 2, Det jeg ikke skjønner er at spillene hakker sinnsykt når jeg har overklokket den, funker fint ellers, men til spill så blir jo den rene dritmaskinen! Skjønner ikke hvorfor??

 

Når den er uklokket virket alt perfekt! Men har jo lyst å ha den i 3.6 når jeg vet den greier det. men liten vits når spillene blir dårligere!

 

Til og med med den automatiske overklokkingen som er i bios så begynner spillene å hakke! Her må det være noe riv ruskene gale!!

 

Noen forslag??

 

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Hvis du har noen automatiske verdier i BIOS, er det mulig at PCI-Express slotten "klokkes ned" til X1, istedet for å kjøre på X16.

 

Det kan skje når du overklokker, og du kan se det i cpuZ, under hovedkort fanen, og graphic interface.

Verdien "Link Width" skal vise det samme som "Max Supportet", som er X16.

 

Kjenner ikke hovedkortet ditt, men tror det er spenning til NB som må settes en manuell verdi på.

Lenke til kommentar

Temp'en er fin og har tatt av tempreguleringen i bios!

 

Jeg har en ny 520 w Truepower

 

 

Men det med pci linken har jeg ikke sjekket!

 

Har forøvrig Vista!!

 

 

Håper dere har noen andre forslag! skal sjekke dette med pci linken senere! takk for svar!!

 

 

F

Lenke til kommentar
Hei  :)

 

Hvis du har noen automatiske verdier i BIOS, er det mulig at PCI-Express slotten "klokkes ned" til X1, istedet for å kjøre på X16.

 

Det kan skje når du overklokker, og du kan se det i cpuZ, under hovedkort fanen, og graphic interface.

Verdien "Link Width" skal vise det samme som "Max Supportet", som er X16.

 

Kjenner ikke hovedkortet ditt, men tror det er spenning til NB som må settes en manuell verdi på.

8894475[/snapback]

 

 

Du hadde helt rett du :-) , med en gang jeg hadde overklokket så jeg at linken var gått ned til 1x , hva i helsiken gjør jeg for å forhindre det da? alt annet av strøm står på auto!! og det funker jo!! Må ha linken opp i 16x, hva gjør jeg da??

 

 

Tusen takk for hjelp! Vet nå hva problemet er ihverfall!1

 

 

:-)

Lenke til kommentar
Hadde dette problemet selv, det løste seg når jeg satt pcie til 110mhz.

 

(måtte og ta ut og sette inn igjen skjermkortet før den ville holde seg på x16, men antakeligvis var det pga dårlig kontakt..)

8895149[/snapback]

 

 

Nei, jeg stilte manuelt på volten til PCI og NB, og noe annet MCB tror jeg det het, var ikke mye det gikk an å stille 0.0 - 0.3 på disse og prøvde meg litt frem så kom den ;-))

 

Det m å sette pcie til 110mhz vet jeg ikke , da min står på auto. men kanskje bare det hadde funket også! Det viktigste er at vi har funnet feilen og kan klokke med god samvittighet!!

 

Takker for hjelpen folkens... SUPERT :-)

Lenke til kommentar

Hvis verdier står på auto, er det hovedkortet selv som styrer spenninger og annet i forhold til det du gjør av manuelle instillinger. Det "beste" er å sette manuelle verdier på alt, og deaktivere ting som kan rote med overklokkinga.

 

Jeg kan dessverre ikke noe om det hovedkortet du har, men hvis du søker litt finner du sikkert andre med liknende oppsett, og kan se på hva de har gjort av innstillinger. :)

 

Grunnen til at jeg nevnte spesifikt NB spenninga, er at det ved flere tilfeller har vist seg at denne kan trigge "nedklokkinga" av PCI Express slotten hvis den står på auto.

 

 

Om overklokking av PCI Express

Og litt til...

 

Ser ikke ut som det har noe for seg å overklokke PCI Express, så bare sett denne til 100.

Og "Vanlig" PCi til 33.3.

 

Edit: typo..!

Endret av severin20
Lenke til kommentar

Har et annet lite sykt problem som du kan kanskje svare på, men da var før jeg stilte ting manuelt da, av og til når jeg starter maskinen så kommer ikke skjermbildet frem. Og den går ikke videre. Må faktisk resete bios og det er jo alltid like gøyt!

 

 

Samme kan skje visst jeg bare rebooter den, altså kald og hot så vil den ikke ,-(

 

 

Dette gjelder self når jeg har overklokket!

Endret av Qaracuck
Lenke til kommentar

Det er vell noen komponenter som ikke er helt fornøyd med spenninga de får.

De gangene jeg opplevde at maskinen ikke ville boote når jeg testet overklokking på det oppsettet jeg har nå, var det på grunn av for lav spenning til CPU.

 

Edit: Får du noen pipelyder fra hovedkortet, kan du jo slå opp i manualen, og se hva det betyr.

Endret av severin20
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...