Tyrael Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Fattern har kjøpt en ny 80 GB WD HD som vi har satt i. Har en gammel HD som er 30 GB. Når vi starter maskina og går inn i BIOS, kommer ikke den nye HDen opp. Den står som Slave, mens den gamle står som Master. OSen er Windows 98 SE. Den kommer heller ikke opp i utforsker. Takler ikke 98 så store HDer? Finnes det evt. noen muligheter for å hjelpe W98 for at en så stor HD kan brukes på den? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Oppdatert bios?, sjekket i bios at det står på auto på ide enhetene og under sakene (master slave)? Isåfall tror jeg det letteste er å kjøpe et kontrollkort for ide disker Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Sjekk at jumperne er riktig innstillt, en gang til :wink: Er ofte det som er problemet, ellers kan problemet være at det er en IBM hd, men det kan jo du se bort ifra Lenke til kommentar
Tyrael Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 Hvordan oppdaterer jeg BIOS da? Lenke til kommentar
covah Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Gå til hjemmesiden til produsenten av hovedkortet ditt. Sjekk under "downloads" "support" eller lignende. Lenke til kommentar
jadar Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei. Jeg tenkte med en gang at det måtte være en WD - disk. Det er et problem med støtten fra hovedkortet. Har du fått tipset om å klippe ledning 0 og 1 fra hovedkort til disk. Det virket for meg i fjor. Lykke til. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Hvordan oppdaterer jeg BIOS da? Hvilket hovedkort har dere, om du ikke vet det så kan dette programmet http://www.aida32.hu/aida32.php finne det ut for deg. Lenke til kommentar
Tyrael Skrevet 5. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2003 og forresten, hvordan kommer jeg inn på dos på windows 98? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 og forresten, hvordan kommer jeg inn på dos på windows 98? Restart i ren dos mode, eller bruk en oppstart diskette. Lenke til kommentar
jadar Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei - det er de to første ledningene som skal kuttes - det er vel 1 og 2. Her er fra wd diskusjonsforum: Posted - 11/30/2001 : 7:01:08 PM -------------------------------------------------------------------------------- Well, I got tired of staring at my new WD600BB drive gathering dust on my desk and decided to try the cut the wires for pins 1 & 2 on one of my extra 80 wire cables. Drive was recognized on first boot on WIN/XP and appears to be working great. --- Her er aktuelle side (håper link er i orden) http://websupport.wdc.com/forum/topic.asp?...d,does,not,show mvh Øystein Lenke til kommentar
SpeCtaCelus Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Har du formatert denn nye disken og konvertert den til dynamsik eller en standar disk? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Har du formatert denn nye disken og konvertert den til dynamsik eller en standar disk? Nytter ikke å gjøre det så lenge ikke bios'en ikke oppdager disken hans. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Klippet fra denne tråden WD diskene er temmelig sære når det gjelder master/slave innstillingene. Det er ofte at disse ikke finnes av maskinen uten at du setter den på CS (Cable select), først da fungerer de bra. Prøv dette. Det blir rett og slett for dumt å måtte klippe ledninger for å få det til å fungere, da hadde jeg heller returnert disken. Alt du må gjøre er å sette den på CS (eller fjerne jumperen helt på harddisken). Lenke til kommentar
jadar Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei .. og her er bilde fra min hd-skuff http://home.online.no/~oystange/wd.jpg Ø Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 jadar, hadde du satt disken på Cable Select (Ikke på master slik den står nå), så hadde du sluppet å klippe ledningen. Det sier seg selv at det ikke skal være nødvendig å klippe ledningen for å få disken til å fungere. Om så hadde vært tilfelle, så skulle de fått disken i retur fortere enn svint! Lenke til kommentar
jadar Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Hei. Jeg er enig i at det virker logisk - men problemet var faktisk litt større. Jeg hadde et Abit K7A Raid som ikke kunne lese WD-disken før de to ledningene var kuttet. Da jeg hadde problemet - prøvde jeg alle mulige jumpersettinger. Selv Western Digital hadde ikke noe annet svar - fra kommunikasjonen fant jeg følgende: Unfortunately, there seems to be some generic incompatibility between Western Digital drives that contain the firmware (CCBO) you referenced in your email. Western Digital and Abit have both identified this issue, and we are working together towards a solution. Please check our web page for possible firmware updates that may be released in the near future, as well as the Abit homepage for possible BIOS updates that will correct this problem. (Anm.: - det kom ingen ny bios-oppdatering så lenge jeg sjekket) Til slutt ble anbefalt løsning å kutte de to ledningene - belive it or not. Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå