Gå til innhold

E50 vs E65 vs S6xxx

Anbefalte innlegg

Har i dag en Nokia 6280 som jeg egentlig er godt fornøyd med - bortsett fra endel bugs. Den er sliten nå og helt klart moden for utskiftning.

Vurderer Nokia E50 ettersom jeg liker desktop og selskapets kalenderløsning. Derimot har jeg forelsket meg i formfaktoren til min nåværende og derfor er E65 så absolutt et godt alternativ, men dog dyrere og kun et alternativ dersom telefondelen er bedre.

Så. Jeg har prøvd N70 og N73 og disse er rett og slett for trege for min tålmodighet. Symbian virker spennende og mange av mulighetene (office-dokumenter eksempelvis) er attraktive for meg. Derimot er de ikke viktige.

Det det hele koker ned til er om hvorvidt E50 / E65 er tilsvarende trege som de to E'ene jeg har prøvd.

En annen ting er synkronisering opp mot Linux (Kubuntu) - jeg har fått til filoverføring med Nokia 6280 og bluetooth, men thats it. Riktignok er det en stund siden jeg forsøkte forrige gang, men noen som har erfaring med E-serien her?

Til slutt kan jeg faktisk være med på å gå over til Sony Ericsson, og dermed gå glipp av kalendervisningen i ActiveDesktop, dersom dette fungerer tilfredstillende mot Linux.

HTC-telefoner er fine og dyre, men jeg liker rett og slett ikke grensesnittet og vil i det lengste forsøke å klare meg uten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg drevet og sett litt på de to selv.

Jeg slo meg til ro med at hvis jeg skulle ha en E65 måtte jeg vente på en fremtidig firmware update før jeg kjøpte. Hvis man ser på support forumet til Nokia, har den bare for mange software feil. (spontan reboot, låsing, taster som ikke funker osv).

Jeg har målt egentlig E50 og 6120/6121 opp mot hverandre. Her har E-serien overlegen på batteri, 6.7t tale mot 3t tale.

Men 6120 har mini-usb, og 6121 har visstnok symbian 9.2 med series 60v3 med feature pack 1. Begge disse skal være ganske raske i menyene, men det foreligger natuligvis ingen solid test enda...

Når det gjelder syncing i linux er det noe som heter funambol som skal gi deg en syncml server. Dette er noe som nesten samtlige nye telefoner støtter (til og med min nåværende k700i!). Opensync har også et pågående prosjekt for å lage et rammeverk - men hvordan dette knyttes opp mot sunbird eller noe annet, må du nesten gjøre research på selv.

Skal jeg skaffe meg noe idag, må det bli enten E50 eller kommende 6120. Fordelen med disse er at de har færre mekaniske deler, og dermed i teorien holder litt lenger enn en med skyve mekanisme. Men ingen av dem har jo "the holy grail" wifi. :-(

Fordelen jeg også har funnet med Nokia, er at de virker mer utvikler vennlige - det finens jo python for series60 :-D

Men de er definitivt dårligst på software feil og tar lang tid å rette opp.

//Torgeir

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...