software Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hei. Jeg kjøpte en blender som må ha en produksjonsfeil eller noe. Første gangen jeg prøvde den rant det juice igjennom kolben. Jeg sendte de en mail og de lurte på om jeg ble fornøyd om jeg fikk 20% reduksjon i prisen. Det syntes jeg var en dårlig ide, så jeg takket nei. Nå har de gitt meg tilbud om å få pengene tilbake, for de er utsolgt for blendere. Det er jo trivelig, men det jeg lurer på er hva forbruker loven sier siden jeg fikk blenderen veldig billig. Er det nødt til å gi meg et tilsvarende produkt eller holder det at de gir meg pengene tilbake selv om jeg betalte f.eks 50 øre for den? Lenke til kommentar
surferxy Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hei.Jeg kjøpte en blender som må ha en produksjonsfeil eller noe. Første gangen jeg prøvde den rant det juice igjennom kolben. Jeg sendte de en mail og de lurte på om jeg ble fornøyd om jeg fikk 20% reduksjon i prisen. Det syntes jeg var en dårlig ide, så jeg takket nei. Nå har de gitt meg tilbud om å få pengene tilbake, for de er utsolgt for blendere. Det er jo trivelig, men det jeg lurer på er hva forbruker loven sier siden jeg fikk blenderen veldig billig. Er det nødt til å gi meg et tilsvarende produkt eller holder det at de gir meg pengene tilbake selv om jeg betalte f.eks 50 øre for den? 8890514[/snapback] Kjenner til et tilfelle der et ektepar kjøpte en sofa på kampanje. Etter par å reklamerte de pga en feil. De krevde å få igjen pengene tilsvarende fullpris. Selger avslo. Saken havnet i retten. Forbruker vant! Dette er en sak nå som brukes i opplæring av juss studenter! Men om det er moralsk, er vel en annen sak! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006 Forbrukerkjøpsloven: § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Spørsmålet blir om det er en urimelig kostnad for netthandelen.no å erstatte blenderen din med en annen, tilsvarende. Det står at det skal leg ges særlig vekt på verdien av en mangelfri ting. Hva koster en normal blender? 2-300,- kr? Det kan etter min mening neppe ses på som urimelige kostnader, uansett hva du faktisk betalte for din blender. Jeg mener derfor at du kan kreve å få levert en funksjonabel blender. Til fremtiden kan man også vurdere å kjøpe kvalitetsprodukter, fremfor "special price for you made in pling plong", så unngår man stort sett problemer som dette. (Edit: Dette forutsatt at det faktisk er en mangel ved blenderen.) Endret 18. juni 2007 av klilleng Lenke til kommentar
software Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 klilleng, enig i det du sier. Man kan vel ikke forvente seg all verden fra disse auksjonsstedene. Men av og til blir jeg litt bitt av basillen og handler masse jeg ikke trenger. Har en blender til som fungerer bra, men syns bare det var litt irriterende at den jeg kjøpte på nett ikke fungerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå