Arsenal_RULES Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg bare funderte litt på en liten ting, og det er jo som følger: hvilket fordeler har du når du redigere i Avid? Enda litt mer presist: hva er det du kan gjøre i Avid som du ikke kan gjøre i Premiere, og generelt andre fordeler med Avid? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg vet ikke noe om fordeler og ulemper med Avid men jeg kan si at Avid er på vei ut og Final Cut Pro på vei inn som bransjestandard. Har du en Mac så ville jeg heller ha brukt Final Cut. Lenke til kommentar
chma Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg vet ikke noe om fordeler og ulemper med Avid men jeg kan si at Avid er på vei ut og Final Cut Pro på vei inn som bransjestandard. Har du en Mac så ville jeg heller ha brukt Final Cut. 8890958[/snapback] Tja, Avid er fremdeles størst på verdensbasis så at Avid er på vei ut helt er vel LITT søkt. Men FCP kommer sterkt sammen med Finalcut studio, det er det dog ingen tvil om. FCP kommer nok ikke til å ta over, men det vil nok jevne seg ut litt mellom de 3 største, Avid, Apple og Quantel. Avid sitt problem er sær på hva for hardware den kjøres på og prisen, enkelt og greit. På samme måte som at Apple er så sære at dem kun kjører programvare på egen hardware. Avid var lenge kongen på haugen hva angår feks. Media styring, og er nok iflg. mange fremdeles det, selv om Quantel og Apple med finalcut server gir dem litt konkurranse nå. At flere store etterarbeidsselskaper verden over kjører Avid og har gjort det lenge er nemelig pga. media managment, feks. de som brukes som pr eksempel av avid, der legges det vekt på at man produserer reality show for discoverychannel med over 3000timer råmateriale til 10 episoder av ca 45min(60 ink reklame). Så high end kundene er de som drar mest nytte av Avid sitt "system", workflow med feks. 10stk som sitter å jobber på spillefilm mot Avid sitt lagringsystem, i feks. ukomprimert hd. I tillegg så har Avid litt problem med at dem henger sammen med egenprodusert dyr hardware, det fungerer som juling, men er DYRT. DS Nitris som det mest heavy systemet Avid selger har en perversprislapp som er ganske hard å forsvare selv om det er en av få systemer som klarer ukomprimert 4k realtime men en prislapp på nesten millionen er ganske vanskelig å forsvare. Avid, Quantel, FCP, du får gjort jobben i alle verktøyene ellers hadde vi verken sett nyheter, sport eller film/dokumentar på tv, man er ofte innom litt av hvert i post. Så å kunne Avid er ikke dumt og kan du Avid er det ikke veldig vanskelig å sette seg inn i andre verktøy. Sist men ikke minst, Avid er når man blir kjent med det og vet åssen det funker ekstremt effektivt å jobbe i og Avid Xpress/Mediacomposer kjører like fint på Mac som Pc. Men det kan være litt krøkkete å sette seg inn i til å starte med. Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 For å prøve å gi et enkelt svar på spørsmålet "hvilket fordeler har du når du redigere i Avid?" Avid er rett og slett laget for å brukes mye, av en dyktig klipper. Dvs relativt bratt lærekurve, minimalt med kompromisser styrke/brukervenlighet og funksjoner/pris (iallefall på de dyrere systemene) osv, men når man først får teken på det kan man jobbe mange ganger mer effektivt enn i Premiere, bla pga snarveier og hurtigtaster for det meste, samt det enkle faktum at Avids grensesnitt bygger på 20 års erfaring fra alle verdens største og mest kravstore film/broadcastingmiljøer. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Takker for gode svar... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå