Gå til innhold

Skjevhet i antall studiepoeng pr. semester og lån

Skagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har alt søkt om lån og meldt meg opp til eksamen og alt det der for høsten, så alt er klappet og klart til å begynne på andreåret av studiet mitt.

Men så ble jeg gjort oppmerksom på at et 7,5sp-emne jeg tenkte å ta til høsten ikke går før våren med undervisning og øvinger. Jeg kan likevel ta eksamen i dette emnet nå til jul, men da uten undervisning, øvinger, osv, så jeg står nå kun som eksamensmeldt til jul.

Jeg har sendt mail til Lånekassen og spurt om det går greit om jeg flytter emnet til vårsemesteret slik at jeg får 22,5 sp i høstsemestret og 37,5 sp i vårsemestret, men fikk litt diffust svar:

Tar du 60 studiepoeng i løpet av et skoleår er du definert som fulltidsstudent.

Enkelte grader og utdanninger er lagt opp slik at fordelingen av studiepoeng som tas hvert semester eller undervisningsår, er ujevn.

Lånet blir omgjort til stipend for hvert studiepoeng/vekttall du består, eller når du fullfører utdanningen din. Når Lånekassen har mottatt eksamensdata fra lærestedet som viser hvor mange studiepoeng/vekttall du har tatt, får du et brev som viser hvor mye av lånet som er omgjort til stipend. Brevet kommer ca. fire måneder etter at semesteret er avsluttet.

Det jeg lurer på er om jeg vil få problemer med Lånekassa dersom jeg flytter eksamen til våren så jeg kan følge undervisninga på våren? Det vil si at jeg får 22,5 - 37,5 sp på de respektive semestrene.

Hos Lånekassa står det "22,5-29 studiepoeng: 75 prosent støtte (kr 6 218)" og jeg vil helst unngå å bare få 75% støtte i høstsemestret, samt få pes fordi søknaden min er for fulltidsstudie med 30 sp pr. semester.

Håper noen kan gi meg svar slik at jeg er på den sikre siden. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du får ikke problemer og du vil få de pengene du skal. Søk som vanlig om fullt lån og ta eksamen når du har planlagt, så lenge dette ikke medfører at du havner 30 sp bak normert studieløp så har det ingenting å si.

Lenke til kommentar

Ah, takk for svar. :)

Får håpe på at det går faglig bra å ta 37,5 sp i vårsemestret så jeg slipper å konte og få forsinkelser da. Men emnet dette gjelder har jeg god peiling på fra før; innføring i informasjonsteknologi.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...