Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vedrørende kjøp av ny bil.

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny bil nå og driver å diskuterer betaling.

Selgeren sier at han ikke vil gi fra seg vognkort og salgsmld før han ser pengene på konto, men gi meg kopi av salgsmld og jeg kan ta bilen.

Har tenkte å bruke bankremisse.

Er det vanlig å gjøre det slik, eller kan det komme tilbake å slå meg i fleisen med en slik ordning?

Tenkte og å kjøre bilen hjem samme dag. Hva skjer om politiet stopper meg og det ikke er vognkort i bilen? Og jeg kun henviser til kopi av salgsmld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe ikke alle som er så komfy med å gå rundt med 100 eller mer lilla i lomma ;)

Edit: men du hadde jo sett litt kul ut om du hadde kommet i stripete svart-hvit t-skjorte og bukse, og en brun sekk med seddelbunker og KR skrevet med tykk skrift utenpå..

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Jo kan jo betale med nettbank, men han vil ikke gi meg vognkort + levere inn salgsmld før pengene er på plass på hans konto. Hvor lang tid tar det å overføre penger mellom to forskjellige banker? Tenker da over nettbank? Kunne jo betalt med nettbank og ventet til pengen gikk igjennom hvis det ikke tar for lang tid.

Edit: Skriver vel ikke to salgsmld. Skriver bare en og jeg får kopi.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Ja det er vel rimelig sikkert, men han vil ikke skrive under på salgsmld/vognkort før pengene befinner seg på hans konto.

Kan dette slå tilbake på meg? Hvis jeg betaler, får bilen og salgsmld/kopi av salgsmld og drar hjem?

Hvis jeg blir stoppet av onkel politi og henviser til salgsmld og forkalrer meg, er det mulig å slippe unna uten bot?

Lenke til kommentar

Det står vel at vognkort skal medbringes under kjøring, men det er jo noe som heter skjønn, selv om ikke alle er like flinke på det området.

Mitt tips er at om selger er striks, er å ordne det i banken, slik at du kan få med deg alt når du reiser.

Ligger det et Biltilsyn der også, ordner du vognkort i ditt navn også. :)

Lenke til kommentar

Ja det var det som var planen min også. Ordne absolutt alt der oppe. Men han vil absolutt ikke skrive under på salgsmld/vognkort FØR pengene er på bankkontoen hans. Og siden vi har forskjellige banker fungerer ikke direkte overføring. Et bankremisse tar noen dager å få igjennom, og nettbank tar vel også en stund? Noen som vet hvor lang tid det kan ta? For da kunne jeg evt vente til de stod på hans konto.

Eller finnes det en annen måte å få overført pengene på flekken? Utenom cash, siden vi prater om noen kroner her.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar
Er ikke bankremisse noe av det sikreste man kan bruke?

8890259[/snapback]

Helt klart og da etter salgsmelding/vognkort er underskrevt og motatt...

8890301[/snapback]

Hvordan fungerer denne Bankremisse tingen?

Spør fordi jeg straks skal gå til innkjøp av bil, og har tenkt mye på hvilken betalingsmetode som er sikrest og lurest.

Lenke til kommentar

Det er ikke et slikt 2 delt vognkort han har da , slik at den ene delen skal være med i bilen og del 2 oppbevares et annet sted som sikkerhet og for eventuell omregistrering. Kan det være at det er denne del 2 av vognkortet han ikke vil gi fra seg før pengene er på konto så trenger ikke denne å være i bilen under kjøring. Jeg har et slikt selv som jeg fikk høsten 2004 med min siste bil..

Lenke til kommentar
Er ikke bankremisse noe av det sikreste man kan bruke?

8890259[/snapback]

Helt klart og da etter salgsmelding/vognkort er underskrevt og motatt...

8890301[/snapback]

Hvordan fungerer denne Bankremisse tingen?

Spør fordi jeg straks skal gå til innkjøp av bil, og har tenkt mye på hvilken betalingsmetode som er sikrest og lurest.

8892760[/snapback]

En bankremisse er et gjeldsbrev du kjøper av banken og kan overdra til en tredjeperson. Fungerer på sett og vis som en sjekk.

For å ta et konkret eksempel fra da jeg kjøpte bil gikk jeg i banken og ba om en bankremisse på kjøpesum. De spurte da om hvem jeg skulle overdra det til og jeg ga dem da navnet til bilforhandleren. De trakk da pengene fra min konto og skrev ut en remisse i fine farger på størrelse med en tusenlapp med navnet til forhandleren på. Da jeg hentet bilen ga jeg dem remissen og kvitterte på overdragelsen.

Det føles og som en veldig sikker transaksjon for begge parter iom at de får pengene i hånda og du får papirer på at overdragelse av bilen er som det skal være samtidig.

Lenke til kommentar

Helt enig med joka her. Om vedkommende ikke godtar bankremisse, er det bare å drite i hele greia. For meg virker det da som om han er så desperat etter å få penga, at bilen ikke er verdt det. Om det skulle være noe feil på bilen som han visste om, og så merker du det ikke før tre dager senere, tror jeg ikke selgeren er den mest medgjørlige i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...