jenlun Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Nei for å eige. tror ikkje det er noen grense for bruk. 8905454[/snapback] fra du er 14 kan du være med på opplæringsjakt på småvilt med hagle, en voksen person med jegererfaring etc. skal gå så nerme at han kan påvirke deg fysisk Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 fra du er 14 kan du være med på opplæringsjakt på småvilt med hagle, en voksen person med jegererfaring etc. skal gå så nerme at han kan påvirke deg fysisk 8959622[/snapback] Helt riktig, kan føye til at man kan bruke salong rifle også Men du kan da BRUKE våpen leeenge før du bruker det på jakt. Personleg har eg brukt våpen sidan 13 års alderen. Strider91 her på forumet har brukt sidan han var 10. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Jeg og begynte med hagla 11 år gammel, og salong da jeg var 10. Er nå 15 år og har investert en del av konfirmasjonspengene mine i ei kjekk rifle i kaliber .223. Nå blir det rådyrjakt i August Endret 29. juni 2007 av varmit Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Jegerprøven baserer seg mye på sunn fornuft, så den klarer du nok. For øvrig er det rett som du trodde, og Ljå bekreftet: Du tar ut ammunisjonen, og åpner en "vital del" slik at våpenet ikke umiddelbart kan brukes. (Dvs knekke hagla, dra tilbake sluttstykket på rifla..) Og ettersom vi nå har begynt å skrive hvor tidlig vi begynte å bruke våpen: Jeg skjøt mitt første mauserskudd (.30-06) da jeg var 8 år. Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Da fikk du vond i skulderen tippper jeg. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Gode gamle mauseren ja, kjekke våpen det 30-06 sparker da ikke så mye, værre når man kommer opp i 300 WM, 338 WM eller så. Jeg synes rekylen er værre i den ene hagla mi enn i 30-06'en til pappa. Det største jeg har prøvd er 375 H&H, og den sparket bra! 6.5x55 er et kjekt kaliber med lite rekyl, men en variant jeg liker bedre er 6.5-284! Lenke til kommentar
jenlun Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 valg av kaliber går jo en del på hva den enkelte jeger behersker... synes selv at f.eks .308 har lite rekyl, og er lett hånderlig, menn det er et "kjapt" rekyl, med en kjapp smell, noe som jeg synes fører til at rifla sparker litt ekstra, og gjør det mer strevsomt å sikte inn neste skudd. Men med en 30-06 har man (etter min mening) en "sakte" smell som varer noe lengre og er noe kraftigere, men energien fra disse skuddene forplanter seg i kroppen din, ikke i å få rifla til å svirre rundt;P håper noen forstod poenget mitt;) Lenke til kommentar
Opelmekk Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 (endret) Blir noe of topic dette, foreslår at vi diskuterer dette i skytetråden Endret 30. juni 2007 av konfirmant Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Brekk hagla, ta ut patroner, tøm og sikre rifla, sleng den på ryggen, evt pek bort Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jøss er det virkelig sånn at man skal tømme våpen helt og fysisk fjerne eventuelle magasin om man møter folk på jakt? Jeg har drevet med jakt i mange år men dette er noe jeg aldri har hørt om før. Jeg trengte aldri noen jegerprøve den første gangen jeg løste jaktkort så jegerprøven har jeg aldri tatt. Alt av regler og skikker på jakt har jeg lært av min far, og av mine brødre. Min far er riktignok jegerprøveinstruktør, men det ble han lenge etter at jeg begynte med jakt alene så noen opplæring på det har jeg ikke fått. Dette må jeg få sjekket opp. Ikke det at sjansen for å møte folk er så veldig stor der jeg ferdes, men reglene må man nesten kunne allikevel. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jøss er det virkelig sånn at man skal tømme våpen helt og fysisk fjerne eventuelle magasin om man møter folk på jakt? Jeg har drevet med jakt i mange år men dette er noe jeg aldri har hørt om før. Jeg trengte aldri noen jegerprøve den første gangen jeg løste jaktkort så jegerprøven har jeg aldri tatt. Alt av regler og skikker på jakt har jeg lært av min far, og av mine brødre. Min far er riktignok jegerprøveinstruktør, men det ble han lenge etter at jeg begynte med jakt alene så noen opplæring på det har jeg ikke fått. Dette må jeg få sjekket opp. Ikke det at sjansen for å møte folk er så veldig stor der jeg ferdes, men reglene må man nesten kunne allikevel. 9265453[/snapback] man MÅ ikke, men av ren høflighet står man ikke med ladd våpen å prater sammen en person. når våpen inneholder skarp ammo skal man være varsom Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Tja, er det bare en person du møter i fjellet er det nok å bare brekke hagla sier jeg, har du rifle sikre rifla. For man har rifla bare sikrer når man jakter uans, man driver ikke å tar skudda i når man skal skyte akkurat. Men skal man til å prate med folk, evt brenne bål o.l er det mest forsvarlig, og egentlig det som er lov, altså ta ut skuddene og gjøre det helt sikkert Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Tja, er det bare en person du møter i fjellet er det nok å bare brekke hagla sier jeg, har du rifle sikre rifla. For man har rifla bare sikrer når man jakter uans, man driver ikke å tar skudda i når man skal skyte akkurat. Men skal man til å prate med folk, evt brenne bål o.l er det mest forsvarlig, og egentlig det som er lov, altså ta ut skuddene og gjøre det helt sikkert 9274816[/snapback] Joda helt enig med deg i det. Satt og tenkte litt. Jeg ble kontrollert på elgjakt en gang. Av uniformert fjellpoliti. Da gikk jeg langs veien med skudd i magasinet, men selvfølgelig ikke i kammeret. Om jeg ikke husker helt feil så diskuterte jeg litt med politimannen om våpent var ladd eller ikke. Og vi ble enige om at det ikke var ladd. Problemet den gang var at jeg ikke kunne gå med ladd våpen langs offentlig vei. Selv om veien gikk gjennom elgfeltet. Han reagerte ikke noe på at jeg ikke tømte magasinet for skudd. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Sier som purken; ikke pek våpenet mot noe som du ikke skal skyte på. Nå er ikke jeg noen våpen- eller jaktekspert, men de jeg kjenner som jakter har som vane å knekke hagla og ta ut ammunisjonen etc. Tror de fleste setter pris på det. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Skikkelige sikkerhetsrutiner er viktig, og noe man må få innarbeidet. Dra tilbake sluttstykket eller knekk hagla i alle pauser! Lenke til kommentar
Strider91 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Støttast fullt ut. @Litejk: Stol aldri 100% på sikring (med mindre den spenner ned heile mekanismen). Sluttstykke bak og magasin ut; det er folkeskikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå