Gå til innhold

Asus trådløst nettverkskort i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp installert Ubuntu 7.04, men jeg har problemer med nettverket. Jeg har et trådløst Asus nettverkskort. (54 Mbps - Wireless LAN Card Bus Adaptor - IEEE 802.11g - WL100g) Når jeg setter det i maskinen, lyser ingen av de to lampene på kortet, slik det pleide når jeg brukte Windows XP.

Har dette noe med kompatibiltet å gjøre, eller vil Linux kjenne igjen de aller fleste kort?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kortet er som mitt eksemplar er det et broadcom kort. Det er driversøtte for det i linux, men de har dersverre ikke lov til å legge ved firmwaren ,så man er egentlig like langt (i tillegg til alt alt ser ut til å fungere). Dette er heldigvis lett å løse. Her har du en guide:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1...hlight=broadcom

Feisty

You have two options (I'll try and outline them for you):

1. Use the native bcm43xx driver. This driver is open source and included with the kernel. It can not run at any speed higher then 11mbps, is some what flaky, and supports promiscuous mode. Requires user to be somewhat close to the access point. Is easier to install.

2. Use ndiswrapper. ndiswrapper is open source, however the driver is not. It can run at 54mbps, is stable, and does not support promiscuous mode. I have had some trouble with it and hidden networks. Supports a large distance from the access point.

To use the native bcm43xx driver:

Download http://ubuntuforums.org/attachment.p...8&d=1177147133 and double click it to install. Reboot. Enjoy wireless. (this should work, but if for some reason it fails, see the troubleshooting)

Du trenger altså bare å legge inn den ene pakken, så skal det fungere.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...