Gå til innhold

Hva er normale tempraturer?


sdf123

Anbefalte innlegg

Hva er normale tempraturer på en pc/server?

 

Jeg har en server stående og utfra everest måler jeg disse tempraturene:

 

CPU = ~40*celsius

Hovedkort = ~35*celsius

HD = ~29*celsius

 

Hvordan vil dere si disse tempraturene er? Vurderer å sette den ned i kjelleren, står på et gjesterom i dag.

 

Systemet mitt: AMD Athlon 64 3400+, 1GB ram, 3x250gb raid 5(iCage) og en 250gb IDE systemdisk. Dette står i et Fujitsu Siemens kabinett(typisk elkjøp pc)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er normale tempraturer på en pc/server?

Normale temperaturer på en vanlig PC (evt brukt som server) er:

CPU: 45 - 60°C

Hovedkort: 30-40°C

Harddisker: 40-50°C

 

Hvordan vil dere si disse tempraturene er? Vurderer å sette den ned i kjelleren, står på et gjesterom i dag.

8889035[/snapback]

CPU-temperaturen er glimrende. Lavere enn den behøver, men det skader ikke.

 

Hovedkorttemperaturen er helt grei. Midt i det vanlige sjiktet.

 

Harddisktemperaturen er veldig lav. Det er negativt og du bør gjøre noe med det. Harddisker har en tendens til å krasje lettere når temperaturen er så lav. Det beste temperaturområdet for diskene er rundt 40-50°C. Du kan oppnå dette ved å redusere luftgjennomstrømninga i området rundt harddiskene.

 

Hvis du setter PCen i kjelleren så er det helt greit for CPU og hovedkortet sin del (de tar ikke skade av lavere temperatur), men for harddiskenes skyld bør du redusere luftgjennomstrømninga rundt harddiskene.

Lenke til kommentar

Det er mulig ja. En passende motstand bør gjøre jobben. Du kan gjerne prøve å gi vifta en spenning på mellom 8 og 10 V.

 

Et alternativ er å sette sette på et luftfilter foran lufteinntaket eller andre fysiske lufthindere som gjør at lufta i større grad styres unna diskene.

Lenke til kommentar
Hva er normale tempraturer på en pc/server?

 

Jeg har en server stående og utfra everest måler jeg disse tempraturene:

 

CPU = ~40*celsius

Hovedkort = ~35*celsius

HD = ~29*celsius

 

Hvordan vil dere si disse tempraturene er? Vurderer å sette den ned i kjelleren, står på et gjesterom i dag.

 

Systemet mitt: AMD Athlon 64 3400+, 1GB ram, 3x250gb raid 5(iCage) og en 250gb IDE systemdisk. Dette står i et Fujitsu Siemens kabinett(typisk elkjøp pc)

8889035[/snapback]

 

De tallene (om de er nøyaktige/korrekte) er ihvertfall ikke dårlige. Det er dog litt vanskelig å si noe nyttig om de tallene uten å vite om de er load-tall, idle-tall, eller bare målt sånn helt tilfeldig... Jeg anntar disse er idle, og det er load over lengre tid som faktisk er viktige. Ingen datamaskiner er spesiellt varme ved idle tross alt :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvor viktig er dette med HDD temperaturer, legger merke til at mine harddisker ligger på litt over 20 grader celsius. Vil dette øke sjangsen for feil veldig mye, eller er det en liten faktor?

8931495[/snapback]

 

Høy temp er ikke direkte farlig for HD sånn sett, men den totale levetiden reduseres jo høyere temperatur det er. Så lenge HDD er under 40 grader på load, så ville jeg ikke si at det er noe problem. Under 30-35 er ideellt, og det får du lett med noe minimal viftekjøling. Jeg annbefaler alltid å bruke en veldig lett vifte for HDD, men det er ikke så viktig om du bare har èn disk. 2 disker som står montert nært hverandre utne noen kjøling derimot vil nå mye høyere temperaturer. Jeg har dog sett tilfeller med hardisker som har vært konstant i 70+ celcius pga. de var montert 4 sammen i en "blokk" med ingen kjøling, og de overlevde alle sammen fint i mange år, så alt i alt så trenger ikke temperaturen å være "the end all, be all" av hvor lenge harddisken lever, bare så det er sagt.

 

Kort sagt: om du faktisk har 20celcius så er det på ingne måte noe problem, og selv om tempen var mye høyere så er det ikke snakk om noe veldig drastisk økning i sjansen for feil. (jeg uttaler meg her ikke på statistisk grunnlag bare så det er sagt hehe, bare generell kunnskap ;) )

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Harddisktemperaturen er veldig lav. Det er negativt og du bør gjøre noe med det. Harddisker har en tendens til å krasje lettere når temperaturen er så lav. Det beste temperaturområdet for diskene er rundt 40-50°C. Du kan oppnå dette ved å redusere luftgjennomstrømninga i området rundt harddiskene.

 

Hvis du setter PCen i kjelleren så er det helt greit for CPU og hovedkortet sin del (de tar ikke skade av lavere temperatur), men for harddiskenes skyld bør du redusere luftgjennomstrømninga rundt harddiskene.

8889266[/snapback]

 

Simen, vanlligvis pleier jeg å være enig med deg, men dette her er jeg veldig kritisk til. At 30grader celcius (eller romtemp for den saks skyld) skulle være noe skadelig, eller i det hele tatt u-ideell for en harddisk har jeg ingen tro på, og har helelr aldri hørt noe om.

 

Jeg vil gjerne vite hvilken kilde du tar dette fra. Jeg tror ikke jeg ville fasekjølt en harddisk akkurat, men generellt sett jo kaldere jo bedre, ihvertfall så langt ned som ambient temperaturen. Det eneste jeg kan tanke med vil starte å (midlertidig) feile med en HHDD ved lave temperaturer er at fluid bearings kan fryse eller bli seige nok til åat platene ikke spinner god nok, men da snakker vi langt under frysepunktet altså...

 

Som sagt, jeg vil gjerne vite hvor du har denne infoirmasjonen fra, for om det stemmer så er det nyheter for min del. Jeg vannkjøler mine 2 raptor disker i RAID som ligger rundt 15celcius konstant.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Må si meg svært kritisk til utsagnet ifra simen også. :ohmy:

Som sagt, jeg vil gjerne vite hvor du har denne infoirmasjonen fra, for om det stemmer så er det nyheter for min del. Jeg vannkjøler mine 2 raptor disker i RAID som ligger rundt 15celcius konstant.

Waterchiller, eller bare et veldig kaldt rom? :ph34r:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Simen, vanlligvis pleier jeg å være enig med deg, men dette her er jeg veldig kritisk til. At 30grader celcius (eller romtemp for den saks skyld) skulle være noe skadelig, eller i det hele tatt u-ideell for en harddisk har jeg ingen tro på, og har helelr aldri hørt noe om.

 

Jeg vil gjerne vite hvilken kilde du tar dette fra.

8931678[/snapback]

Kilden er googles diskfeilanalyse. De har ført statistikker over de litt over 100.000 harddiskene de selv har og analysert statistikken.

 

Hele analysen er skrevet som et vitenskapelig dokument og kan leses i sin helhet her. Legg spesielt merke til figur 4 på side 6. Den som viser årlig feilrate vs. temperatur. (Punktene med standardavvik-tegn). Ved 38°C er den årlige feilraten på litt under 1%. Ved 50°C er den like over 2%. Ved 20°C er den like over 5%.

 

We first look at the correlation between average temperature

during the observation period and failure. Figure

4 shows the distribution of drives with average temperature

in increments of one degree and the corresponding

annualized failure rates. The figure shows that failures

do not increase when the average temperature increases.

In fact, there is a clear trend showing that lower

temperatures are associated with higher failure rates.

Only at very high temperatures is there a slight reversal

of this trend.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Må si meg svært kritisk til utsagnet ifra simen også.  :ohmy:
Som sagt, jeg vil gjerne vite hvor du har denne infoirmasjonen fra, for om det stemmer så er det nyheter for min del. Jeg vannkjøler mine 2 raptor disker i RAID som ligger rundt 15celcius konstant.

Waterchiller, eller bare et veldig kaldt rom? :ph34r:

8931702[/snapback]

 

Wastewater kjøling for hoveddelen av systemet, plus SS direct-die phase for CPU. Ikke helt "standard" kjølesystem akkurat hehe... :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Kilden er googles diskfeilanalyse. De har ført statistikker over de litt over 100.000 harddiskene de selv har og analysert statistikken.

 

Hele analysen er skrevet som et vitenskapelig dokument og kan leses i sin helhet her. Legg spesielt merke til figur 4 på side 6. Den som viser årlig feilrate vs. temperatur. (Punktene med standardavvik-tegn). Ved 38°C er den årlige feilraten på litt under 1%. Ved 50°C er den like over 2%. Ved 20°C er den like over 5%.

 

 

Hmmm dette var veldig interessant. Jeg tror ikke det kan sies å gi et konklusivt svar (som de kommenterer på i konklusjonsdelen), men dette er vel i all retferdighet den beste studien vi har så langt.

 

Jeg tror dog dataene viser mer at temperatur alt i alt spiller en mindre rolle enn vi har trodd. hvis du ser mer nøyaktig på resultatene så ser du jo også det at korelasjonen mellom tmeperatur og AFR varierer voldsomt avhengig av hvor lenge disken har vært i drift også.

 

Jeg skal definitivt kontakte noen harddiskprodusenter og linke til denne studien og se hva hvilken temperatur de faktisk ber meg kjøre diskene på, og se om de har noe nyttig å si.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg tror dog dataene viser mer at temperatur alt i alt spiller en mindre rolle enn vi har trodd. hvis du ser mer nøyaktig på resultatene så ser du jo også det at korelasjonen mellom tmeperatur og AFR varierer voldsomt avhengig av hvor lenge disken har vært i drift også.

Jeg så det (figur 5). Det tror jeg kan ha en sammenheng med bestemte harddiskmodeller som kom ut i f.eks 2003 om det var de diskene de mente var 3 år gamle når studien ble publisert.

 

Når man tar i betraktning standardavviket i figur 5 så er det tydelig at det er svært få disker som gir den styggeste AFR'en på opp mot 15%. Det gjelder 3 år gamle disker i temperaturområdet 40-45°C og over 45°C. Ellers så ser man en forhøyet risiko for disker i alle aldersgrupper i temperaturområdet 15-30°C. Disse har ganske lite standardavvik og er konsekvent for alle aldersgrupper. Derfor tror jeg det er mer til å stole på til generelle anbefalinger enn den for de 3 år gamle diskene.

 

Jeg skal definitivt kontakte noen harddiskprodusenter og linke til denne studien og se hva hvilken temperatur de faktisk ber meg kjøre diskene på, og se om de har noe nyttig å si.

8933421[/snapback]

Supert! Oppdater oss om du får noe svar. :) Jeg er også spent på hva de sier.

Lenke til kommentar

Hmmmm, alltid trodd at jo kaldere disker jo bedre..

Men tydeligvis ikke..

 

 

 

Wastewater kjøling for hoveddelen av systemet, plus SS direct-die phase for CPU. Ikke helt "standard" kjølesystem akkurat hehe...

 

-Stigma

 

 

Litt bilder og info om kjølingen din hadde vært toppers.. :cool:

 

Mvh

Tom egil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...