Gå til innhold

Ultimat lydkvalitet; mp3 eller hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er min konklusjon:

 

Hvis kvalitet er det eneste som betyr noe, ville jeg gått for en "Lossless codec".

Bruker selv og anbefaler FLAC.

+ Ikke kvalitetstap, helt lik wave originalen.

+ Rask koding og dekoding.

- Filstørrelse ca. 50% av original wave fil.

 

 

Hvis du synes at FLAC filstørrelsen blir litt "Drøy" må du gå for en "Lossy codec".

Ettersom bitraten du bruker nå ligger på 320kbps, anbefaler jeg at du prøver ut MusePack, her eller her.

Det beste formatet for bitrate mellom 160 - 320kbps..

+ Relativ liten filstørrelse.

+ Veldig bra lyd i forhold til bitrate.

- Kvalitetstap (Negativt for noen :) ).

 

 

 

For alt under 160kbps er det ikke noe annet enn OGG Vorbis som duger :p

 

 

Lurer du på mere rundt de enkelte formatene anbefaler at du tar en tur innom Hydrogen Audio, der finner du svar på alt...

 

Håper dette hjalp deg litt på veien. 8)

Lenke til kommentar
Mp3 er ikke så BRA, MP3 er oppskrytt.

Så hvorfor kan ikke wma være bedre???

 

Synes egentlig mp3 er nedskrytt personlig, det gjør seg veldig bra til "cd-kvalitet" audio på lite plass (les omtrent 190 i gjennomsnittelig bitrate). Bedre enn ogg også, imho, wma mp3pro osv er bare for lave bitrates (les drittkvalitet for streaming og slikt).

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men det er på sin plass å nevne at ikke alle er like opptatt av at man må ha den høyeste bitrate som er mulig osv, ikke engang dersom de primært bruker pcen til musikk. Skjønner at mange er veldig opptatt av hi-fi, men det gjelder ikke alle. Får inntrykk at det er litt som med folk som interesserer seg mer for biler enn hva de gjør med bilene (kjører steder).

 

Selv er jeg er lite misunnelig på dere slike overfølsomme ører. Det siste året har platene og cdene mine stort sett fått hvile i forhold til mp3er. De er rett og slett bare for praktiske. Mange av filene er nede i 128 i bitrate men jeg synes det låter helt flott. Ingen andre som er innom i huset har klaget heller. Det er klart legger man vrangviljen til og nihører på forskjellen mellom en cd og en mp3 kan man jo merke noe men hvorfor gidde det. Så er jeg heller ingen hi-fifreak, det er selve musikken som er viktig.

Lenke til kommentar

The.Arisen.One wrote:

 

Musikk til PC - de fleste lydkort gjengir jo maksimum 192 kb/s !

 

Hva er da pointet med mere enn kanskje 320 kb/s .mp3 ?

 

Hva i *elvete har du røyka for no da? 192 kilo byte pr. sec bit rate har ingen ting med hvor mangen bits lydkortet takler. En cd er spillt inn på :

16 bit, 44 khz og stereo. Bitraten her er 1500 kbit/s. Ved å bruke mp3 går bare bitraten ned, fra for eks. 1500 til 320 kbit/s. Det har ingen ting med "oppløsningen" i lyden, som er 16 bit.

Jeg har ikke kjempe peil på lyd, men du bør vite litt før du spyr ut dumme innlegg.

 

Vel, dette var litt off-topic. Jeg holder en knapp på ogg, men jeg er ganske enig i att 320 kbit/s er bortimot min. av akseptabelt nivå, jeg bruke aldri noe lavere enn 256, jeg bruker vanligvis enten 256 eller 320. Når jeg laster ned fra Kazaa kan jeg til nød laste ned 192. Du hører tydelige forvrenginger i lyden på ett annlegg i 60`000 kroners klassen, men hører ikke mye over 192 kbit/s. (har disco ører)

Men FLAC er en super codec, som skulle være bra nok for de mest audiofile.

Lenke til kommentar
Alt under 320kps på mp3 er uakseptabelt , 192 høres ut som om noen

sitter inne i en søpplebøtte og synger/spiller .

:-?

 

Sålenge det er cbr ja, alt preset standard innstillinger på lame gir ca 190 i vbr, det er like bra som 320 cbr. (og hvis man først skal bruke så satans mye plass kan man jo begynne å vurdere lossless istedet for 320 mp3)

 

AtW

Lenke til kommentar

ingen som har noe å kommentere på denne?

denne mp3 kodingsformen er utviklet nettopp av folk som bruker mer penger på anlegget enn på bilen

 

Hva mener du? Chris Myden share er et fildelingsnettverk med strenge krav for lydkvalitet, er vel ikke en mp3-codec det!? Derfra blir man kastet ut om man ikke har fullstendige album, ikke har "High Quality VBR"-filer, og dersom man ikke encoder musikken sin med Chris Mydens profil i EAC med bruk av Lame MP3-encoder...

 

Han har forøvrig en guide på siden sin, som henviser til oppsett av EAC (Exact Audio Copy) og Lame MP3-encoder. Disse to programmene sies å være de beste innen sine kategorier (ripping og encoding), men de er vel ingen ny kodingsform eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...