Lanka Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Jeg har fått det "ærefulle" oppdraget å lage en DVD med alle bildene og videoene vi har tatt i løpet av vår tid i førstegangstjenesten. Soldatene har tatt masse bilder, og en del har også filmet en god del. Og min troppsjef lurte på om noen kunne lage en collagesak med masse bilder og videoer med musikk i bakgrunnen. Og det enkleste hadde vært om det kunne blitt spilt av på en DVD sa han. Også kunne alle få en slik hver, som de kunne vise hjemme osv.. Problemet er at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Har prøvd Adobe Premiere før, men det har vært noen småting bare (Hollywood FX-effekter mellom to videoer osv bare - Transition). Så da lurer jeg på hvordan jeg burde gjøre dette. Burde jeg prøve Premiere Elements? Siden det visstnok skal være litt enklere. Diskplass har jeg nok av mener jeg. Eller vet ikke hvor mye som skal kreves, men videoen som skal inn er tatt med et DV-kamera. Så det må inn på pc'en på en eller annen måte. Moviemaker er uaktuelt, ettersom det er begrensninger der som gjør at jeg ikke kan få det bra. Og til slutt må jeg jo få det over på DVD-form. Cue, Bin og Iso om jeg ikke tar feil. Er ganske fersk i akkurat det området. Så trenger litt hjelp. Edit : Fattern jobber i Softwarebransjen, så jeg kan få noen programmer litt rimeligere. Men Premiere Elements og Pro har jeg. Sånn at det er klart Endret 18. juni 2007 av Lanka Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Premiere er helt fint, det. Du finner en del tutorials på Programvareskolen. Lenge siden jeg har brukt det programmet nå, men hvis jeg ikke husker helt feil, er det mulighet for eksport til DVD der. Ellers finnes det en del gode DVD Authoring-program der ute. Det enkleste er vel kanskje Nero sitt, som jeg ikke husker navnet på.. Ellers er Adobe Encore DVD helt fint, bare man venner seg til det. DV ligger på omtrent 36 Mbit/s, noe som vil tilsvare omtrent 1 GB pr. 4 minutter med råmateriale. (Rett meg om jeg husker feil.) Du får inn dette via IEEE 1394, eller Firewire som det også kalles. Lykke til. Lenke til kommentar
Spöka Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hvis du skal bruke noe annet, så prøv Sony vegas. Har ikke mye erfaring med premiere, men uansett: Lykke til Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Premiere er helt fint, det. Du finner en del tutorials på Programvareskolen.Dei er berre for 6.5, og dermed litt utdatert. På http://www.davk.dk/ er det for nyare versjonar. Dei krev innlogging, men er gratis.Lenge siden jeg har brukt det programmet nå, men hvis jeg ikke husker helt feil, er det mulighet for eksport til DVD der.Stemmer det. I PPro 1.0 og 1.5 kan ein brenne til DVD, og i 2.0 kan ein lage enkle menyar i tillegg.DV ligger på omtrent 36 Mbit/s, noe som vil tilsvare omtrent 1 GB pr. 4 minutter med råmateriale. (Rett meg om jeg husker feil.) Du får inn dette via IEEE 1394, eller Firewire som det også kalles.Er noko slikt ja, ein seier vanlegvis 12-13GB per time. Lanka: Redigeringa av videoen gjer du i Premiere Pro/Elements, og eksporterer denne som DV AVI eller DVD-klar MPEG2. Du kan ogso setje saman bileta til eit slideshow her, men det vil vere enklare å gjere det i Encore, DVD-authoring-programmet til Adobe. Eg er usikker på om du kan eksportere som ei image-fil frå Encore, men du kan iallfall brenne direkte og eksportere som ei DVD-mappe. Denne mappa (eller mappene, ei som heiter VIDEO_TS og ei som heiter AUDIO_TS) kan brennast frå andre program, som t.d. Nero Burning Room. Ein liten tutorial for å lage slideshow i Encore finn du her. For ein liten gjennomgang på det grunnleggjande i Encore, sjå denne. Den er for 1.0, men du vil nok kjenne att mykje i 2.0, som er den nyaste versjonen. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Premiere er helt fint, det. Du finner en del tutorials på Programvareskolen.Dei er berre for 6.5, og dermed litt utdatert. På http://www.davk.dk/ er det for nyare versjonar. Dei krev innlogging, men er gratis. 8889484[/snapback] Men prinsippene er vel de samme? Nuvel.. Jeg er ingen Premiere-ekspert, ettersom jeg for det meste bruker Avid.. Som jeg sa før: Lykke til. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ja, det er mykje likt, men ogso noko ulikt. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Kan jeg flette inn noen videosnutter i Encore? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Kva meiner du? Du kan sjølvsagt leggje inn videoar på DVD-en du lager i Encore ja. Både videoar og slideshow, og meny der ein kan velge mellom desse. Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Oki. Men det høres bra ut. Trenger bare å komme igang litt. Fins det noen veldig gode tutorials til å lage en intro osv? Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Har prøvd Adobe Premiere før, men det har vært noen småting bare (Hollywood FX-effekter mellom to videoer osv bare - Transition). Så da lurer jeg på hvordan jeg burde gjøre dette. Burde jeg prøve Premiere Elements? Siden det visstnok skal være litt enklere. Om du har tilgang til begge deler bør du nok bruke Premiere Pro, men styr for all del unna effekter. Stillbilder osv kan gjerne beveges litt (zoom, tilt og pan), men alt av andre effekter bør du isåfall vente med til du har satt klippen. Oki. Men det høres bra ut. Trenger bare å komme igang litt. Fins det noen veldig gode tutorials til å lage en intro osv? 8894289[/snapback] Har ingen idé til noe slikt, men husk å se etter en tutorial i klipping/historiefortelling, og ikke i hovedsaklig i software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå