Monica81 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Hvordan tilpasse en webside sånn at den passer alle oppløsninger? At den ser lik ut uansett hva slags skjerm/ oppløsning man har? Lager en side der jeg bruker et JPG bilde som layout. Når jeg forhåndsviser denne kommer bildet utenfor vinduet... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 du skal ikke bruke et jpg bilde som layout... Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg har gjort noe slikt som du beskriver (hvis jeg ikke har misforstått) Se på denne Der har jeg et bilde på 17x700px som repeteres bortover. Så har jeg et stort bilde på 800x700px som har grafikken. Tilslutt så har jeg bakgrunnsfargen som er nederst på graderingen på hele hjemmesiden. 17x700: 800x700: Var det noe slikt du mente? Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 hm jeg mente hvordan få hjemmesidene til å se like ut uansett hva slags skjerm/ oppløsning man har på PC'n...? Lenke til kommentar
jallamamba Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ok. Er ekspert på å misforstå jeg, så jeg ble ikke overrasket Er vel ikke så lett å skalere alt på en nettside, men kan vel bruke litt % på høyde/breddeforhold. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ja, men hun vil ha det likt. Og jeg ser ikke problemet her, er det ikke bare a bruke et mindre jpg bilde da? Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Jo jeg hadde først et mindre, men han som skal ha siden har en 20" skjerm og lurte på om det ikke gikk an å få siden til å fylle hele skjermen. Jeg har en 17" og hos meg fyller den hele. Ja, men hun vil ha det likt. Og jeg ser ikke problemet her, er det ikke bare a bruke et mindre jpg bilde da? 8891820[/snapback] Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Ved å ikke sette statisk bredde på elementer, vil siden alltid fylle vinduet i nettleser uansett størrelse, eventuelt sette statisk bredde til rundt 1000 pixler (eksempel) og sentrere hovedcontaineren (<html>). Da ser den lik ut over alt, men vil få større rom mellom venstre og høyre side hos dem som kjører høy oppløsning. Dem som kjører mindre enn 1024 pixler i bredde tar vi ikke hensyn til... Endret 19. juni 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Men da blir jo ikke siden lik.. som hun ville Ja, jeg vet jeg er vanskelig na. Og jeg forstar at det hun egentlig mener er at den skal fylle skjermen i alle opplosninger. Men da blir den jo ikke lik men et flytende design er ikke bra alltid, men du ma ihvertfall ikke bruke et .jpg bilde som bakgrunn. Men du ma kode det med HTML Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Som sagt, skal den bli lik må hun bestemme seg for en statisk bredde som er mindre enn det de fleste bruker. 1000 pixler er bankers. Lenke til kommentar
chriscandy Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Her er bruk av CSS den beste løsningen, men ikke nødvendigvis den enkleste. Mitt tips er å legge ned en innsats for å lære seg CSS. Når du først har lært deg CSS vil det å lage websider både bli morsommere og enklere. Et eksempel på flytende oppsett Floatutorial gir en god innføring i oppsett av flytende oppstilling(liquid layout). A List Apart har laget en meget god samling av guider. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Merk at A List Apart ironisk nok kjører statisk bredde. Personlig har jeg iallefall kommet frem til at det til syvende og sist er best å presentere innholdet statisk. Før eller siden kryper man til korset. Men det kommer selvsagt helt an på hva som skal presenteres. Skal man presentere tekst, noe man som oftest gjør på en nettside, kan man få alt for lange setninger per linje hvis skjerm er i veldig høy oppløsning. Det er ikke ideelt. Endret 19. juni 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Tusen takk for mange svar:) Skal se hva jeg får til;) Siden ser kjempebra ut på min skjerm, men på en annen maskin her i huset ser det ikke bra ut i det hele tatt, da "forsvinner" liksom siden sånn at man må scrolle for å se hele. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå