Gå til innhold

Nokia 6110 Navigator, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville bare ta med noe som CellurarDude skrev på meg i PM som jeg syns bør komme her på erfaringer:

Kartene er beregnet for bil, men man kan også bruke dem som fotgjenger, så fremt man holder seg på veier. Det er altså ikke noe topografisk kart for tur i skog og mark. Men står du midt i Odense, og vil finne ut hvor du er i by'n, går det helt flott.

Jeg synes GPSen i 6110 er meget enkelt å bruke - stort sett da. Litt kronglete å lage ruter, men jeg har stort sett unngått å gjøre det. Jeg finner ut hvor jeg er, og så hvor jeg vil hen, og så navigerer jeg dit. Programmet til GPSen jobber meget raskt.

Du kan lagre steder. Ett heter hjem, og ett heter jobb. Når du er hjemme, finner GPSen ut hvor du er, og så kan du lagre dette under Hjem. Det samme gjelder jobb (eller skole). Lagre det når du er på plassen, eller finn det i kartet, og lagre det under jobb.

Så kan du finne andre steder og lagre dem. Du kan selv finne på navn. Det gjorde jeg da vi var i Danmark. Jeg lagret en rekke steder vi skulle besøke. De fant jeg enten på kartet, eller jeg søkte på adressen. Det var veldig enkelt å finne dem når jeg hadde gjort leksa på forhånd.

Adresser i telefonens adressebok kan også finnes med GPSen. Du finner personen eller firmaet du skal besøke ved å bruke en meny som igjen finner frem i adresseboka. Så kan du lagre dette som et sted, som nevnt ovenfor. Du kan også be om at telefonen navigerer dit.

Det går normalt raskt å finne satelitter, og vips, vises din posisjon på kartet. Du kan zoome ved å bruke * for å forstørre og # for å forminske.

Du kan også lage ruter, og lagre disse. Så kan du navigere, eller simulere. Når telefonen simulerer, kjører den gjennom ruten, mens du sitter i ro og mak og ser på smile.gif Også da får du opplest hvor du skal svinge osv. For at det skal gå fortere kan du øke eller minske hastigheten. Du kan godt leke Porsche og "kjøre" i 300 eller 650 km/t uten å tenke på UP, he, he.

Opplesing, ja. Du kan få henvisninger på Norsk, svensk, dansk, finsk og engelsk. Du kan også velge mann eller dame. I ferien var det ei dansk dame som fant ut av 'rundkøringene' for oss. Du kan finne flere språk på Route 66-DVDen som følger med. Jeg har navigert med tysk, fransk og islandsk guide. Schtiiliig!

Du kan også søke på ting nær der du befinner deg eller det stedet du besøker på kartet. F.eks bensinstasjoner, restauranter, museer, osv. Ikke alltid det funker, da. Jeg lette etter et kjøpesenter da vi nærmet oss Randers på Jylland. En liten tur inn i ei busslomme, fram med 6110'en, og vips, der ramset den opp. Nærmeste senter var bare 700 m unna, og etter 300 m så vi senteret. Konge!

Det jeg mener er at kartene er for bil. Og biler kjører normalt på veien smile.gif Stier og topografi er ikke med på kartene. Du finner utmerket posisjonen din, men det står ikke merket turstier, høydedrag eller stedsangivelser, kun fargekoding for skogområder, vann, elver etc. Prøv å søke på GPS og topografiske kart på nettet, så får du se hvordan det ser ut. Det blir vel mer som orienteringskart, slik de bruker til idretten orientering. På samme måten har vi sjøkart. Men dette er altså beregnet for bil/sykkel. Kort sagt er det tre typer kart for GPS; bil, topografisk og sjøkart. Bilkart finner ikke undervannsskjær når man cruiser gjennom Sørlandets skjærgård.

Du finner fint fram til en venn ved å finne adressen, enten i telefonboka eller søke/taste den inn. Bor han midt i ødemarka, må du få kartreferansen, og legge den inn.

Telefonen er bra på musikk. Dessverre har jeg ikke hørt musikk med skikkelige hodetelefoner som Koss Porta Pro, fordi jeg ikke har adapter til 3,5 mm jack, men det er lett å få tak i. Men jeg skal teste at den virker før jeg kjøper. Musikkavspillingsprogrammet har jeg skrevet mer om tidligere her på forumet, men la meg bare si at den er som avspilleren på Nokias musikktelefoner. Det er også equalizer med ferdiginnstilte innstillinger, men du kan også gjøre det manuelt. Spilleren styrer du med navigasjonstasten. Det er en knapp på venstre side av telefonen som kan settes opp til å starte ulike program. Jeg har valgt musikkspiller for denne. Du kan også sette opp en av softtastene (de på hver side av navigasjonstasten) til å aktivere spilleren, men jeg bruker dem for meldinger og kalender. Men det er valgfritt. Selvsagt kan du også legge inn spillen blant ikonene øverst på skjermen.

Radioen har ikke RDS, for Nokia har visst ikke registrert at det har Sony Ericsson hatt lenge på mange av sine telefoner. Men du kan laste ned kanalinnstillinger med stasjonsnavn via GPRS. Imidlertid må du laste ned på nytt hvis du drar til et annet sted. Med RDS er det bare å søke på stasjoner på nytt, ellers finner radioen selv den kanalen du hører på og oppdaterer frekvens, så fremt den er tilgjengelig. Dersom du hører på P4 i Bodø og flyr til Trondheim, oppdateres P4. Men hører du på en lokalradio i Bodø, finnes jo ikke den stasjonen tilgjengelig i Trondheim.

Under menyen Søk, står det:

Tast (del av) gate, by eller postnummer eller nøkkelord og et alternativt husnummer

[ inntastingsfelt ]

Eksempel: Karl Johansgate 31 Oslo

johan 31 oslo

Detter funker også i praksis. Ikke hver gang, men det kan bero på at gateadressa ikke finnes, at postnummeret er feil, stavefeil osv.

Jeg testet det med kjente adresser i nabolaget, og i Haugesund, og de viste helt rett. Dermed ville jeg kommet rett til døra.

I Haugesund tastet jeg rogaland 99 haugesund, og da fant programmet Rogalandsgata 99 i Haugesund.

Etter å ha fått opp søkeresultat, kan du velge blant det/dem og velge å finne det på kartet eller å navigerer dit.

Litt mer om telefonen:

Batteriet er meget bra, spesielt etter noen dagers bruk.

Skjermen er ikke så veldig stor, men den er lynskarp og har klare farger og meget høy oppløsning. Å navigere i bil er ikke noe problem selv med solbriller. Kartet vises klart og tydelig. Du varsles av en stemme som du kan stille både språk, kjønn og lydstyrke på. Som nevnt spiller telefonen meget høyt, om det skulle trengs! Den overgår f.eks N73.

Ja, ja, det blir mye bilprat fra meg, men det er jo bil dette er beregnet for. Men du kan jo utmerket godt være kartleser smile.gif når dere er ute og kjører.

Den kan også brukes på sykkelturer, eller når man går. Forutsetningen for nyttebruk er at veier etc finnes i kartene. Dere kan investere i en bilholder, og så plassere denne slik at både fatter'n og du ser den. Så kan du betjene den, mens fatter'n holder henda på rattet. Du kan også se hvor fort dere kjører, og man kan legge inn varsel ved overskridelse av en gitt hastighet.

Synes forresten at GPSen tar godt inn satellittene. Også innendørs lykkes det omtrent alltid, men det kommer an på om du er midt inni en svær murbygning. Da kan man få problemer. I nærheten av et vindu skulle det gå bra uansett.

Tilbake til søk: Man kan også søke på restaurant oslo, og da får man opp restauranter i Oslo. Da trenger man ikke vite adressen på forhånd.

I fjor hadde jeg en Garmin Street Pilot S3 eller noe sånt, og i forhold til denne var den kyss-meg -i-rævva. Den var mye treigere på alt, og tok aldri inn satellitter innendørs. Men utviklingen har jo gått videre, også for Garmin. På ett år er det skjedd mye i denne data-/mobilverdenen.

Nokia Maps er også noe du kan bruke på 6110, men det går treigere, og du må betale for å navigere. Til gjengjeld er kartene gratis, og de viser gatenumrene markøren er over.

Nokia Maps leveres med N95, og det er nå lagt ut en oppgradering av telefonens programvare, slik at det skal gå raskere å navigere. Men den telefonen er mye dyrere. Jeg ville ikke betalt så mye for den!

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar
Ja, det kan registreres en topphastighet som gir et utslag når denne nåes. Er det noen som vet hvordan tripp-telleren virker? Er det mulig å måle nøyaktig hvor langt man går en tur i skogen? Hva hvis man går i en sirkel, måler den fortsatt distansen, eller blir den null?

9100316[/snapback]

Har nå testet ut 6110 og medfølgende GPS program(ikke Route66) og ser ut til at den måler distanse ganske nøyaktig, testet den mot sykkelcomputeren som viste 7,26 km mens GPS målte 6,9 km (hadde den i sekken, mulig det påvirket nøyaktigheten). Skal forøvrig prøve Nokia Sporttrack som ser veldig lovende ut.

Angående hastighet og Route66 så kan jeg ikke se fartsgrensene på de forskjellige veiene, men kan legge inn en generell topphastighet som trigger en varsling. Ellers virket navigasjonen ganske presist på den korte turen jeg testet.

9108657[/snapback]

Hei Torsen,

Ikke for å kverrulere, men jeg vil vel anta at det er sykkelcomputeren som målte feil, og ikke GPS'en. En GPS vil ikke måle mer feil etter hvor langt du har sykla. Og en unøyaktighet på 360m tror jeg neppe det er i GPS'en...

9108682[/snapback]

Synes det var litt merkelig jeg også. Mener at jeg var ganske nøyaktig når jeg la inn omkretsen på hjulet, men jeg har ikke kontrollert sykkelcomputeren mot vegvesenets 500 m merker som står langs de fleste FV i Norge.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke ferdige topografiske kart til 6110. Det er imidlertig en del produsenter som har kart som kan installeres og jeg har sett diskusjoner rundt konvertering av kart til det formatet som brukes i 6110 på gps.no. Litt googling bør gi deg noen linker.

Lenke til kommentar

Hallo, Er det noen som kan svare meg på hvorfor alt ble engelsk etter fw oppg. fra 3.49 til den nyeste 3.51 versjonen på 6110

Det lar seg ikke gjøre å endre til norsk meny etter at jeg jorde dette! :dribble:

Er den nye fw ikke på norsk? :hmm:

Lenke til kommentar
Synes det var litt merkelig jeg også. Mener at jeg var ganske nøyaktig når jeg la inn omkretsen på hjulet, men jeg har ikke kontrollert sykkelcomputeren mot vegvesenets 500 m merker som står langs de fleste FV i Norge.

Du trakk selvsagt fra hvor mye sykkelhjulet blir trykket sammen når du sitter på sykkelen? ;-)

Om det er en vei med mye svinger kan det pga. begrenset presisjon for GPG være litt avvik fra reell trillet distanse. Om du vingler litt frem og tilbake på en rett strekning har GPS også problemer med å få det med seg, men jeg er lite i tvil om hvilket instrument jeg ville stolt på.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hei. Kan noen sjekke om "MapView GPS II" funker på 6110? Det er GPS-software med topografiske kart som jeg la inn på min 3230 for noen år siden som funket utmerket med ekstern bluetooth gps. Litt usikker om det er kommet ny versjon eller om det finnes fortsatt...

Lenke til kommentar
Hei. Kan noen sjekke om "MapView GPS II" funker på 6110? Det er GPS-software med topografiske kart som jeg la inn på min 3230 for noen år siden som funket utmerket med ekstern bluetooth gps. Litt usikker om det er kommet ny versjon eller om det finnes fortsatt...

9138239[/snapback]

Testet MapView GPS II v 2.12 eller noe slikt men jeg fikk feilmelding når jeg installerte den på Navgatoren, fungerer sikkert ikke på S60 3rd ed. Ser ut til at dette programmet er erstattet av SmartCom GPS og SmartCom Navigator. Disse støtter S60 3rd ed, men jeg tror de er beregnet for eksterne BT GPS'er ikke interne som N95 og 6110. Programmene ser imidlertid lovende ut med mulighet for å bruke egne topokart laget vha bla OziExplorer. Jeg sendte en mail og fikk svar at de skulle sende meg en trial versjon for N95 som fungerer med den interne GPS'en, så får vi se.

Ellers har jeg googlet etter GPS program for S60 3rd ed som støtter interne GPS'er men det ser ut til at alle så langt bare støtter eksterne. Dersom noen har noen tips tas de i mot med takk.

Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er det sånn susete lyd i bakrunden om man bruker headsett? Syns at det er mer susesete lyd om jeg bruker Koss enn jeg bruker øreproppene som fulgte med. Er det noe feil med mobilen, overgangen eller er det bare som det er? Går det an at de blir fikset i neste firmware versjon?

Lenke til kommentar
Er det bare meg eller er det sånn susete lyd i bakrunden om man bruker headsett? Syns at det er mer susesete lyd om jeg bruker Koss enn jeg bruker øreproppene som fulgte med. Er det noe feil med mobilen, overgangen eller er det bare som det er? Går det an at de blir fikset i neste firmware versjon?

9159403[/snapback]

Svaret er

Det er bare slik det er

Slik sus finnes på en del mobiler, opplevde det på 6110 og 5300. Oppgraderte 5300, men susingen forsvant ikke. Har ikke oppgradert 6110. Vet ikke om det finnes oppgradering til den ennå.

Lenke til kommentar
noen som vet hvordan jeg kan endre på den lille shortcut-menyen øverst underklokka? (telefonbok, klokke, kalender, bluetooth, webleser, Mediaavspiller)

9152780[/snapback]

vet ikke om menyene er lin N73 på 6110, men på s60 som jeg har vært

er det Meny - verktøy - innstillinger - telefon - ventemodus - progr i ventemodus

Lenke til kommentar

Har fått min onkels Nokia Navigator for å forsøke å fikse den, ettersom han ikke var fornøyd med kartet. Når jeg forsøker å zoome inn på kartet for Norge får jeg meldingen "Dette kartet (Norway) er ikke tilgjengelig. Gå til Rooute 66 Butikk". Har forstått det slik at dette kartet skulle vært gratis. Må jeg laste det ned, er det forhåndsinstallert? Hvis det er forhåndsinstallert, hvordan får jeg aktivert det? (Har forsøkt synkroniser lisensnøkler, men får da feilmeldingen: "Generell serverfeil (397)")

Må jeg bruke en lisenskode, isåfall, hvor står den (fikk bare mobilen og Route 66 CD'en).

Takknemlig for alle svar! :)

EDIT: Fant feilen: Minnekortet var ikke ordentlig satt i. Satt det inn og da virket kartet perfekt.

Endret av Zattaxu
Lenke til kommentar

jeg har et spørsmål i forbindelse med det. Det følger jo med hele

Norden på telefonen. MEn jeg ser at det går an å laste ned lokale kart

for byer rundt omkring. Er disse det samme som jeg har, eller mer

detaljert? Og hvis jeg f.eks later ned Oslo-kartet, vil det også være

topografisk og ta med seg marka? Jeg fikk også error 397 da jeg

forsøkte å laste ned Oslo-kartet.

Lenke til kommentar

Har gått til anskaffelse av en 6110. kjempefornøyd! I går prøvde jeg å laste inn en film i mp4 format på telefonen. Tenkte det kunne være kjekt når man sitter lenge på bussen, men filmen hakker med jevne mellomrom, har prøvd flere filmer så det må være spilleren. Noen som kan anbefale en annen mediaspiller eller fortelle meg hvordan man kan unngå hakking. Hvilke andre formater enn mp4 spiller den orginale realplayer spilleren som følger med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...