Gå til innhold

Hvem krever mest strøm av KDE, Gnome, XFCE? [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal snart kjøre en test av noen laptopper og hvordan linux fungerer på de i forhold til Windows(hardware støtte, strømsparing osv.)... Nå tenkte jeg at jeg skulle kjøre 2 fluer i en smekk ved å kjøre Kubuntu på en, Xubuntu på en annen og Ubuntu på den siste siden jeg også har tenkt å skrive en artikkel som sammenligner disse skrivebordsmiljøene...

Den viktige faktoren er noen av disse tre bruker mer strøm enn den andre, for da må jeg isåfall installere en Linux på alle pc'ene for å måle batterilevetiden...

Noen som har hatt erfaring med slikt tidligere?

Takk for hjelpa!

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært veldig interessant å fått en kommentar i testen av hvilke av disse som er raskest(selv om det måtte bli subjektivt). Det er flere her som hevder at xfce faktisk er blitt tung med siste versjon, slik at den ikke lengre er den "letteste" av de tre. Og videre at KDE er best også for bærbare hvis hurtighet er viktig/eldre hardware.

Vet ikke svaret på spørmålet du stiller, men har to linker til deg;

Linux må forbedre seg innen strømsparing, fra digi.

Dette er en test jeg leste på osnews.com av ubuntu på en bærbar. Se særlig på side tre hvor han kommenterer strømforbruket mellom Ubuntu og Vista(overraksende siden Vista bruker et eget program for å redusere forbruket, som bare er laget for windows).

Mener jeg leste at IBM holder på å forbedre (redusere) strømforbruket til Linux i disse dager.

Gleder meg til en ny test her på hw om Linux :) Ubuntu som har mer støtte av mennesker "out of the box" enn noen annen distro :D

Lenke til kommentar

Regner med at du skal kjøre testen på tre helt like PC-er. Men ta testen minst tre ganger og skift batteriet mellom PC-ene. Det kan være små forskjeller på batterikapasiteten. Kan bli en interessant test dette. Har du noen planer for hva PC-ene skal "brukes" til under testperioden?

Lenke til kommentar

Testen skal kjøres på tre helt forskjellige PCer i forskjellige prisklasser.

Jeg skal ikke sammenligne hvilket skrivebordsmiljø som krever mest strøm, jeg skal skrive to seperate artikler der en fokuserer på å sammenligne skrivebordsmiljøer i Linux og den andre tester hvordan Linux fungerer på forskjellige bærbare PCer.

Grunnen til at jeg lurer på om skrivebordsmiljøene er mer strømkrevende enn det andre er fordi jeg lurer på om det har noe å si på batterilevetiden om jeg kjører Ubuntu på en maskin og Kubuntu på den andre...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Jeg tipper at det skrivebordsmiljøet som bruker flest kodebiblioteker bruker mest strøm.

Jo flere kodebibliotek som må lastes inn, jo mer jobber disk og CPU, og dermed større strømforbruk.

Men hvilket av disse som i *buntu oppsett bruker "mest kode", er det vanskelig å si, siden jeg ikke har mye den type erfaring med KDE/Gnome og *buntu.

*buntu gjør mye tilpassing av skrivebordsmiljøene som kan ha innvirkning på strømforbruket i forhold til en "vanilla" installasjon av tilsvarende skrivebordsmiljø.

EDIT:

Jeg ANTAR at Gnome bruker hakket mer enn KDE som igjen bruker hakket mer enn Xfce.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...