haarod Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Ja, jeg er liksom "daateksperen" her i huset. Jeg var borte denne helgen og når jeg kommer hjem så fungerer ikke det trådløse nettverket lenger og jeg blir bedt om å fikse det. Noe som pleier å være grei skuring, men nå skjønner jeg ingenting. Ingen av pcene kan koble til det trådløse nettverket (jeg bruker kabel så intetten og routeren er i orden), men det rare er at WLAN lyset på routeren lyser grønt.. Alle sammen i huset nekter selvfølgelig for å ha gjort noe, men det er sjelden ting bare stopper å fungere uten grunn. Problemet er at ingen av pcene finner det trådløse nettverket vårt, som heter hjemme. Noen som vet hva som kan ha skjedd, og hvordan det kan løses? Endret 18. juni 2007 av HKoN- Lenke til kommentar
teledud Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Det er mulig å slå av og på visningen for dette i routeren. Det heter vel SID eller noe tilsvarende. Logg deg inn på routeren og se om den har "ramlet ut". Evt resett rotueren, så er du tilbake til "standardoppsettet". Kan naturligvis også ha blitt en feil på den, men det er rimelig skjeldent. Sannsynligvis er det softwarefeil, eller rett og slett bare instillingen som er endret/ "ramlet ut".. Er nok ikke så mange årsaker for at den "bare blir borte"... Lenke til kommentar
haarod Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Da var det ordnet, men det fungerer fortsatt ikke helt som det skal. Jeg finner nettverket og får koblet til, men jeg som sitter ca. 2 meter unna routeren får bare "veldig svakt" tilkoblingssignal, mens de andre pcene i huset ikke får noe signal. Alle pcene finner nettverket på nettverkslisten, men det hjelper jo lite når de ikke får koblet til.. Hva kan dette skyldes? Legger ut et bilde av innstillingene: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor kommer straks, problemer med å uploade Endret 19. juni 2007 av HKoN- Lenke til kommentar
Torsph Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Du kan jo ta en Restart på hele routern.. Det fungerer jo stort sett alltid.. Og da finner du fort ut om det er noe galt.. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Du kan jo ta en Restart på hele routern.. Det fungerer jo stort sett alltid.. Og da finner du fort ut om det er noe galt.. 8899945[/snapback] Det var det jeg gjorde, og som sagt så ordnet det første problemet seg - at nettverket ikke kom frem i nettverkslisten, men problemet nå er at bare de pcene som er innenfor en radius på 5m kan koble til og de får "veldig svakt" signal. De pcene lengre unna finner nettverket, men kan ikke koble til. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Høres ut som om routeren har daua spør du meg. Har du prøvd nyeste firmware i tilfelle det faktisk er en sofware feil? Jeg vil dog mest sannsynlig tro det er en hardware feil. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 sjekk sende styrken til ruteren, og hvis den står veldig lavt, skru den opp. eventuelt vist den allerede står meget høyt, prøv å skru den litt ned. Hvis det er andre trådløse nettverk i området, så kan det være greit å sjekke hvilken kanal de kjører på (Netstumbler er genialt til det) og legg deg på en kanal der det er få andre. hvis ruteren støtter automatisk kanalvalg så kan det være et rimelig alternativ til å bytte kanal manuelt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Det kan hende du har fått en nabo som er så "hyggelig" å kjøre på "superG". Dette er noe svineri i tettbebygde strøk, da det opptar flere kanaler. Dette er dumt, siden man i realiteten bare har 3 kanaler å velge mellom. Det vil da føre til forstyrrelser og lav kvalitet på signalet. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Naboer er ikke noe problem da alle nabonene befinner seg utenfor en radius på 50-70m. Slik ser innstillingene ut: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Skal prøve å oppdatere firmware, kommer tilbake emd resultater senere i dag. Lenke til kommentar
teledud Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Forstyrrelse fra andre nettverk trenger ikke bare å være fra nabo. Trådløse telefoner i huset, mobiltelefoner, vifter og andre "elektrotekniske" ting, kan påvirke signalene. Forsøk å bytte over til en annen kanal på routeren. Det hjelper ofte. Hvis det har vært trodenvær i området, så kan den ha fått en trøkk også. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå