papirvann Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 jeg bare lurer på om dere her som er foreldre vil skjule det om barna deres har gjort herværk, stjålet noe eller gjort noe annet kriminelt? slik at politiet ikke skulle ha noe på dem og at dere hadde straffet dem selv? hva tenker dere som ikke er foreldre? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg har alltid sagt til min sønn at han skal være langt reddere for meg enn for ordensmakten! Hadde jeg tatt min sønn i hærverk så hadde han fått en langt hardere straff enn hva eventuelt politiet ville gitt ham. ...så nei. Jeg ville ikke skjult det for politiet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Jeg har forventet at mine barn gjør opp for seg og tar støyten hvis de gjør noe ulovlig. Ikke at de noensinne har vært oppe i problemstillingen, så det blir litt teoretisk. Jeg forutsetter at vi snakker om barn som er gamle nok til å forstå alvoret i det de gjør, jamnfør en annen diskusjon her. Hvordan det i tilfelle ville skjedd avhenger litt av situasjonen: Om de hadde stjålet noe fra en butikk eller fra en person - som en engangs foreteelse - hadde jeg sendt dem tilbake dit for å gjøre opp for seg, og så fikk det være opp til butikken/personen om de ville anmelde. Samme med hærverk på annen manns eiendom. Hadde de bedrevet mobbing hadde jeg tatt dem med til offerets foreldre. Om de drev med alvorlig vold eller gjentatt kriminalitet eller lignende hadde det ikke vært noen bønn. Da hadde jeg glatt tatt dem i ørene og spaset til politikammeret med dem. Å straffe dem selv tror jeg ikke noe på. Man er for subjektiv til sine egne barn og ville nok risikere å la dem slippe for billig unna, eventuelt straffe dem for hardt for bagateller. Geir Endret 18. juni 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Til dere som vurderer å sende barna ned til politiet: Hva er det dere driver med, det er ikke lurt? Det er jo det verste dere kan gjøre, evt sette deres eget barn inn i strafferegisteret. Får man først en prikk på rullebladet så kommer det fort en til. Min far sa alltid til meg: Uansett hva du har gjort kom til meg først, så når jeg gjorde noe dumt gikk jeg til han. Han fortalte meg hva som var dumt med det jeg gjorde og ga meg en fin moralpreken, og ikke noe mer skjedde. På den måten fikk jeg et bra forhold til faren min(bedre enn de fleste). Og jeg har fortsatt plettfri vandel i dag. Får jeg derimot en prikk på rullebladet så kommer jeg til å fortsette med ulovlige ting da yrket jeg vil ha krever nettopp plettfri vandel. Så straffe eller angi barn er sjelden lurt, da straff bare øker sinne og sjansen for repetisjon av ulovligheten. Bare det jeg mener, kom gjerne med tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Bittelitt enig i det du sier, SisteBert. Men det kommer vel mye an på hva poden egentlig har gjort? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 vel, jeg håper jeg ville gjort noe ala tom waits for alice. Altså å få barnet til å unnskylde seg selv og håpe at barnet forstår det var galt og lærer av sine feil. På den andre siden så er det mye rart foreldre gjør for å beskytte sine barn. Skal det ikke litt til for at et barn kommer inn i strafferegisteret? Altså, hva må et barn gjøre for at det skal kunne få konsekvenser i det voksne liv? Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 vel, jeg håper jeg ville gjort noe ala tom waits for alice. Altså å få barnet til å unnskylde seg selv og håpe at barnet forstår det var galt og lærer av sine feil. På den andre siden så er det mye rart foreldre gjør for å beskytte sine barn. Skal det ikke litt til for at et barn kommer inn i strafferegisteret? Altså, hva må et barn gjøre for at det skal kunne få konsekvenser i det voksne liv? 8893591[/snapback] Spørs om man er over eller under 15. Stjeler du en tyggis og er 15 så kan du få prikk på rullebladet ditt tror jeg. Eller er det noe som sier at det må være over så mange kroner for at det skal komme på rullebladet når det er tyveri? Er ikke sikker Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg tror vi snakker om forskjellige ting, SisteBert. Det virker som om du referer til handlinger som ikke er så alvorlige i utgangspunktet. Det er rett og slett for mye fokus på "å stjele tyggis" her. Ingen kjører barna sine til politikammeret for å ha forsynt seg med snop på Narvesen. Politiet hadde uansett ikke foretatt seg noe annet enn en moralpreken i en slik sak, ingen får et rulleblad av slikt. Det er ikke snakk om å sende barna til politiet i et slikt tilfelle, men å sende dem ned til butikken igjen med 20 kroner av ukelønnen deres for å si unnskylde og betale for seg. End of story. Og selv om det dreide seg om et mer alvorlig tyveri hadde det i 9 av 10 tilfeller vært en nyttig lærdom for barnet og fått saken ut av verden uten ytterligere konsekvenser. Hadde det vært mine barn hadde jeg fulgt dem ned, så jeg visste hvordan butikken reagerte og kunne snakke med dem etterpå. Så hadde saken vært ute av verden for min del og de hadde forhåpentlig ikke gjort det igjen. Til dere som vurderer å sende barna ned til politiet:Hva er det dere driver med, det er ikke lurt? Jeg har kjent mennesker som "ble sendt" til politiet alt for sent. De fikk nok av moralprekener - både fine og mindre fine - i årenes løp. Men foreldrene rådde rett og slett ikke med dem. Ungdom (unge voksne) som etterhvert rundstjal sine forståelsesfulle foreldre og andre. Jeg vet om foreldre som betalte 200 000 kroner med lånte penger og etterhvert måtte selge huset for å gjøre opp for avkommets handlinger, "for at de skulle slippe å havne i fengsel". Mennesker som foreldrene unnskyldte men som kunne vært stoppet, for sin egen og andres skyld, og som kanskje kunne kommet på rett kjøl. Noen ganger er det lurt å la politiet gripe inn. Det finnes nok av ungdom som etthvert blir innblandet i alvorlig voldskriminalitet som kanskje kunne vært stoppet om fagfolk kom på banen. Noen ganger er det eneste som hjelper en fast hånd og en låst dør. Det er ikke alltid foreldrene i stand til å stå for. Og selv om de er i stand til det, er det neppe måten å få et godt forhold til sine barn på. Vi snakker om kriminalitet her, ikke epleslang. Og nei, jeg snakker ikke om barn (selv om trådstarter gjør det), men om ungdom som er gamle nok til å forstå forskjellen mellom rett og galt, og som forhåpentlig har lært det også. Har ikke omgivelsene/foreldrene lært dem det når de blir tenåringer, hjelper hverken formaninger eller forståelse. Det er jo det verste dere kan gjøre, evt sette deres eget barn inn i strafferegisteret. Får man først en prikk på rullebladet så kommer det fort en til. Får man først lov til å begå kriminelle handlinger uten at det får andre konsekvenser enn en skjennepreken, kan det fort bli en vane også. Alle fortjener en sjanse, men ikke nødvendigvis så mange flere. Det var derfor jeg snakket om "alvorlig vold eller gjentatt kriminalitet eller lignende". Ikke tyggistyverier. Hva mener du faren din skulle gjort om du hadde knivstukket en fyr og tømt bankkortet hans? Fortalt deg "hva som var dumt med det", og latt det være med det? Min far sa alltid til meg: Uansett hva du har gjort kom til meg først, så når jeg gjorde noe dumt gikk jeg til han. Han fortalte meg hva som var dumt med det jeg gjorde og ga meg en fin moralpreken, og ikke noe mer skjedde. På den måten fikk jeg et bra forhold til faren min(bedre enn de fleste). Og jeg har fortsatt plettfri vandel i dag. Din far er en klok mann. Det samme har jeg sagt til mine. Men din plettfrie vandel er forhåpentligvis et resultat av at han oppdro deg til en lovlydig borger, og ikke at du gjorde en masse galt som du aldri ble tatt for... Jeg har kjent slike folk også. Det er ofte de samme som snyter på skatten og kjører i fylla så lenge de ikke tror de kan bli tatt for det. De har aldri lært koblingen mellom gjerninger og konsekvenser, fordi det aldri fikk noen. For dem dreier det seg bare om ikke å bli tatt. Får jeg derimot en prikk på rullebladet så kommer jeg til å fortsette med ulovlige ting da yrket jeg vil ha krever nettopp plettfri vandel. Nå er ikke formålet med å stille barn/ungdom til ansvar at de skal får et rulleblad. Det er at de skal lære at man er ansvarlig for egne handlinger. Det var derfor jeg sa at jeg ville sende dem til offeret for forbrytelsen, ikke til politiet. Og i de aller fleste tilfeller behøver det slett ikke gå så langt. Tvert imot, jeg har kjent mennesker som har sluppet politianmeldelse fordi foreldrene sendte dem av gårde for å unnskylde seg og ta ansvaret for sine ugjerninger, og offeret satte pris på det. Gjør man opp for seg blir man voksen av det, blir man unnskyldt og slipper unna er man fortsatt et barn. "Men han er jo bare et barn", sier foreldrene, og så plutselig er barnet 25 og har aldri blitt stilt til ansvar for noen ting. Så straffe eller angi barn er sjelden lurt, da straff bare øker sinne og sjansen for repetisjon av ulovligheten. Bare det jeg mener, kom gjerne med tilbakemeldinger. 8893513[/snapback] Straff er ikke lurt i seg selv, men ansvarliggjøring og konsekvens er. Jeg ville aldri straffe mine egne barn, det er jeg som sagt i forrige post for subjektiv til. Det skulle mye til før jeg ikke kunne tilgi dem, langt mer enn en tyggegummi fra Narvesen. Men jeg ville "angitt" dem lenge før de fikk ødelegge egne eller andres liv. Det er rett og slett ikke alltid forståelse er nok. Geir Lenke til kommentar
magicus Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 vel.. hvis barnet er under 16-15? og de gjør noe ulovlig ala hærverk er det ikke foreldrene som må betale? Syns eg har hørt noe sånt. Da hadde eg aldri i livet dradd barnet mitt ned til purken. Gi en bot til meg sjøl..Nei takk! Gjør barnet noe mer alvorlig som å skade andre bevisst så sender jo purken bekymringsmelding til barnevernet og du risikerer å bli fratatt barnet ved gjentakelse. Frister fortsatt ikke å gå til purken da.. Er det snakk om å stjele snop eller noe sånt dritt så er det ingenting å snakke om. Har stjelt snop sjøl når eg var yngre og har ikke fått noen skjennepreken for det og eg er ikke i dag en voldelig narkoman fordet om.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Gjør barnet noe mer alvorlig som å skade andre bevisst så sender jo purken bekymringsmelding til barnevernet og du risikerer å bli fratatt barnet ved gjentakelse. Frister fortsatt ikke å gå til purken da.. 8909780[/snapback] Nei det frister sikkert ikke. Men det er ingen hemmelighet at det finnes en del foreldre i Norge i dag som ikke er i stand til å ta vare på og oppdra barna sine, og dersom man ikke greier å hindre ungdommene sine i å utøve vold mot andre mennesker gjentatte ganger, trenger man hjelp til å hanskes med dem. Er det verre at barnevernet griper inn enn at en ung person havner i et voldsmiljø som sannsynligvis vil medføre et langt rulleblad? SisteBert mener at en sak på rullebladet fører til en til. Jeg tror sjansene for flere ting på rullebladet øker med tiden man oppholder seg i et miljø som oppfordrer til og forherliger vold, eller med tiden man lever i en sky der man tror at man kan gjøre hva man vil (inkludert å skade andre mennesker) uten at det får konsekvenser. Noen ganger er en alvorlig sak med politi eller barnevern kanskje det man trenger for å våkne og begynne å fatte hvordan samfunnet faktisk fungerer. Vold løser kanskje problemer i et lukket miljø, men det er ikke et virkemiddel staten Norge ser på med blide øyne. Det er det nok like greit å lære seg først som sist. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Vel, jeg vil si at det ville kommet veldig an på både hva barnet hadde gjort, og om det var noe som ble gjentatt, så jeg klarer ikke helt å svare på det, egentlig. Lenke til kommentar
lubo.carson Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Jeg hadde ikke overlevert til politiet, men gitt en veldig fæl straff, og trua med å sende ungen til politiet om noe evt. skulle skje en annen gang. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg tror jeg hadde "beskyttet" guttungen min mot politiet med mindre det var noe veldig alvorlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå