Filla Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg vet det er mange som brygger på en ide om å bygge seg en HTPC, og det finnes noen svært gode guider her på HW.NO, blant annet av Mastiff. Dette er ikke tenkt som en guide til HTPC-bygging, men en kort erfaringstråd om hvor enkel og billig en slik HTPC kan være. Utgangspunkt: Jeg har etterhvert fått hele CD-samlinga min over på MP3 @ 192+, og har også en del konserter og filmer på en flyttbar harddisk. Jeg har brukt en laptop til mediaPC, men svak CPU og mangel på HD plass ble etterhvert litt for irriterendes, og jeg begynte å se etter deler til en HTPC. Jeg får inn TV-bilder over satelitt, så TV-kort var ikke aktuelt. Denne PCn skal kunne spille av musikken min og vise filmer/konserter fra HD såvel som fra DVD. Delene jeg bestemte meg for var: ANTEC Fusion HTPC ABIT Fatality F190-HD Intel E4300 CPU 2 GB Crucial DDR2 NEC DVD brenner Samsung Spinpoint 250 GB HD, 16 MB Cache Gainward 8500 GT "Silent" Skjermkort Windows Vista Home Premium OEM Totalt ca. kr. 7000,- Skjermkortet ble handlet inn i etterkant, da jeg fikk et HK med korrupt BIOS, og ikke fikk noe skjermbilde ved oppstart. Det passet uansett greit inn som del av HTPC'n, og gir avlastning til CPU ved filmvisning. Byggeprosess: Kabinettet, som er i MicroATX var meget enkelt å bygge i. CPU og kjøler ble montert på kortet før det ble skudd fast i kabinettet. Kabinettet før delene ble satt inn kan sees her. Harddisken skrus fast i en ramme, som har silikon-"skiver" ved skruefestene (bilde). Om man velger å ikke bruke de 2 festene fra undersiden av kabinettet (slik jeg valgte), vil harddsiken "henge" etter de 2 silikon skivene i HD-rammen. Om dette reduserer vibrasjoner ytterligere vet jeg ikke, men jeg klarer ikke høre hverken tikking eller andre lyder fra HD nå når den er ferdig montert. De andre delene monteres som vanlig og har ingen spesielle finesser. Displayet, trenger strøm (samme kontakt som floppy-strøm) samt tilkobles en USB-kontakt, enten intern eller ekstern. Resultat: Jeg er så langt svært fornøyd med resultatet. Støy var min største bekymring, jeg er ikke nevrotisk når det gjelder PC-støy, men denne skal stå i stua og dermed i det minste være støysvak. De 2 medfølgende 120mm viftene har 3 hastigheter, or er satt til "LOW" som default. De avgir et svakt svakt sus, som jeg ikke klarer å skille ut fra vanlig omgivelsesstøy i stua. Strømforsyningen likeså, den er etter min mening - uhørbar. Harddisk-støy var også en bekymring. Min eksterne disk, en 250 GB i et "Icybox" HD kabinett, støyer etter mine begreper. Tydelig tikking samt summing, noe som medfører at den bare står på når jeg skal overføre filer til/fra. HD'n i HTPCn er ikke slik. Ingen tikking, ingen susing.... Dette var kanskje det som overrasket meg mest. Jeg tar lydsignal fra SPDIF utgangen på HK rett i surround-recieveren, og får DD/DTS automastisk ved f.eksempel DVD-avspilling. Displayet kan vise en rekke forskjellig info, og styres gjennom et eget program som kjører sømløst i vista, selv om det er laget for XP MC. Det kan vise CPU bruk, RAM-bruk, diverse andre oversikter om hardwaren i maskinen, nyhetsbulletiner (fra AP), e-mail og selvfølgelig media-informasjon (sangtittel, gruppe, filmtittel) alt etter hva du til enhver tid spiller av. Bilder av ferdig oppsatt PC kan ses her, her og her. Dette er ikke et super-oppsett, men til mitt bruk opplever jeg det som passende. Media Center-delen av Vista er nydelig og har medført at jeg (inntil videre ihvertfall) har gått bort fra iTunes. Er du ute etter en enkel PC til å ha i stua, for musikkavspilling samt som en DVD spiller, er dette et greit alternativ. Og, du trenger ikke et eget skjermkort slik jeg så meg nødt til å kjøpe, da havner denne HTPC'n på bare 6000 kroner inklusiv operativsystem. Takk for oppmerksomheten. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Bra post! Funker det å overklokke på det hovedkortet tror du? https://prisguiden.no/product.php?productId=64481 Lenke til kommentar
Filla Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 De testene jeg har lest av kortet anslår overklokkingsevnen som liten/dårlig. For meg, var overklokking ikke aktuelt da jeg ønsker en så stille (les: kjølig) prosessor/PC som mulig. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Fin tråd Takk for erfaringene. Hvordan er det å spille av HD-materiell der forresten? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 HD-materiale ruller uten hakking. Dette med 8500 GT, har ikke prøvd med hovedkortets innebygde grafikkbrikke (som er en X700). Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 HD-materiale ruller uten hakking. Dette med 8500 GT, har ikke prøvd med hovedkortets innebygde grafikkbrikke (som er en X700). 9013613[/snapback] Det hadde vært interessant å få bekreftet om avspilling av HD-materiale også gikk helt fint med den innebygde grafikkbrikken. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 Kan jo kikke litt på denne testen. Playing DVDs and watching movies from my hard drive on my 32" Relisys HDTV (with HDMI), was smooth and constitant with no skipping or jumping. Picture quality was excellent. Also, listening to my large collection of MP3s was a joy too ... with good, high definition, digital quality sound. Fra "CPU3D.COM" Lenke til kommentar
Filla Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Har nå fått testet HDMI-utgangen på HK, og den fungerer (selvfølgelig) greit. Merker at jeg får større CPU-belastning ved avspilling av HD-klipp enn når jeg har tilkoblet 8500 GT. Jeg klarer ikke å se forskjell i bildekvalitet, men jeg har heller ikke et superdyrt tv (Wievpia 32'). Vurderer å sette 8500 GT i en PC jeg skal bygge til en kamerat, da jeg ytterst sjelden ser HD-film. Lenke til kommentar
reidar76 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Har nå fått testet HDMI-utgangen på HK, og den fungerer (selvfølgelig) greit. Merker at jeg får større CPU-belastning ved avspilling av HD-klipp enn når jeg har tilkoblet 8500 GT. Jeg klarer ikke å se forskjell i bildekvalitet, men jeg har heller ikke et superdyrt tv (Wievpia 32'). Vurderer å sette 8500 GT i en PC jeg skal bygge til en kamerat, da jeg ytterst sjelden ser HD-film. 9187415[/snapback] Interessant! Kjekt å få bekreftet fra flere at det ikke er nødvendig med dedikert skjermkort for avspilling av HD-video. Integrert skjermkort er mao. tilstrekkelig når man har en oppegående prosessor. Jeg ville fjernet skjermkortet hvis jeg var deg. Et skjermkort tar bare opp plass kabinettet og sluker sikkert like mye strøm som alle andre komponenter til sammen. Lavere strømforbruk gir mindre varmeutvikling. Fikk du også lyd i HDMI kabelen fra ditt hovedkort? Lenke til kommentar
Filla Skrevet 2. august 2007 Forfatter Del Skrevet 2. august 2007 Fikk du også lyd i HDMI kabelen fra ditt hovedkort? hmm, det testa jeg ikke. Jeg gikk med HDMI>DVI, men tar lyden med optisk kabel rett i surround-forsterken. Når jeg (en vakker dag) kjøper meg en reciever med HDMI-switch skal jeg også ta videosignalene innom forsterkern. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 14. september 2007 Del Skrevet 14. september 2007 Takk for en veldig nyttig tråd - jeg har laget meg en identisk HTPC og er fornøyd. Hvis andre også vurderer lignende løsninger så har jeg noen kommentarer til småting som jeg har snublet på i prosjektet: 1. Strømkabel til DVD-stasjon. Jeg kjøpte en SATA DVD brenner. Kabinettet er lagt opp med konvensjonell strømforsyning (ATA) til optisk drev så du må kjøpe overgang ATA-SATA power hvis du velger SATA optisk drev. 2. Driver for display og IR mottager. Har hatt et vanvittig strev med å få tak i driver til display. Det skulle angivelig følge med en CD med driver til kabinettet, men noe slikt var det i alle fall ikke i det jeg kjøpte. Fant ingenting på Antec sine supportsider (først) før jeg gikk til deres US-site for download og fant en driver til en litt annen variant av kabinettet (Antec US supportside). Men da det vel var gjort fikk jeg Microsoft MCE fjernkontrollen til å fungere som en drøm - uten behov for egen mottaker. 3. Jeg kjøpte et vanlig trådløst tastatur (Logitech Cordless Desktop EX 110 ). Rekkevidden var aldeles håpløs. Har nå bestilt et nytt (annet merke) som jeg håper vil fungere bedre. Vet ikke om lyden går ut over HDMI-utgangen, men hovedkortet SKAL kunne stilles inn for å gjøre det. Venter på en ny receiver med HDMI-inn, håper å få testet dette da. Alt i alt: Jeg synes dette har gitt meg en funksjonell HTPC for forholdsvis lite penger. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Hyggelig å høre, gratulerer med HTPC ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå