monirha Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Er så mye å velge mellom og store forskjeller i pris. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha noe av tre. Det skal ikke være mørkt og god kvalitet på. Kjøper heller et dyrere nå enn å begynne med masse vedlikehold. Trenger et sterk gulv som både katt og hund kan gå over uten at det blir striper med en gang. Helt "mykt" å gå på.. Har hørt de billiglaminat gulva er svært harde og kalde. Noen som har forslag? Gjerne med en link om du har det.. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Hei. Jeg er ingen fagmann, men her snakker jeg kun av egen erfaring. Som du sier, så er laminat hardt og gjerne litt kaldt. Er det i første etasje, ville jeg aldri lagt laminat. Blir fort gulvkaldt da, men dette kommer selvsagt an på om du har varmekabler osv. Laminatgulv er ofte og svært glatte, og det kan kaskje by på problemer når katta spurter over stuegulvet... Selv kjøpte jeg parkett, og det er jeg fornøyd med. Synes parketten er penere enn laminaten og. Den er som regel ikke så hardt, og det blir heller ikke så fort gulvkaldt. I gangen har jeg derimot fliser. Dette av den enkle grunn at parketten "reiser seg" i skjøtene dersom den blir fuktig. Da blir gulvet fort stygt når jeg går inn på sko som er bløte. Dersom du velger å gå for parkett, bør du i ditt tilfelle velge en som er ganske tykk og som kan slipes ned. Etter endel år med katta som jager bikkja vil det nok være behov for sliping uansett hvor hardt gulv du har. Min parkett er 14mm tykk, men du får dem så tykke som opp til 20mm. 20mm er muligens litt overkill, men +/- 15mm burde være greit. Hvis du kikker i denne brosjyren fra Monter, så står det endel om hvilke typer som er harde og mange andre greie tips. Selv har jeg eikeparkett som er ca midt på treet når det gjelder hardhet. Meget fornøyd med det, men har liten slitasje da jeg hverken har dyr eller unger. Sikkert greit å stikke opp på nærmeste byggevaresjappe og få litt råd der også. Lykke til! Endret 18. juni 2007 av GEman Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Er heller ikke fagmann, men har både laminat og parkett i huset. Hund pluss parkett er ikke bra. Har aldri hatt hund, men hadde to hunder som løp et par runder på parketten en gang, og det var det gulvet. Har bjørkeparkett, og den er hard. Derfor hadde jeg valgt klikklaminat. Det stemmer at den ikke er like "myk" i følelsen, og at det er litt mer trinnstøy, men du slipper å ergre deg over masse merker og sår. Lakkjobben slipper du også unna. Naboen hadde Labrador og laminat, og gulvet var like fint etter mange års tassing. Katt og parkettslitasje kan du glemme. Mine to puser har bodd sammen med meg i 15 år, og de har ikke laget merker. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 ....Har bjørkeparkett, og den er hard. 8890324[/snapback] Bjørk er i følge Monter (linken i posten min over) nesten den "mykeste" tresorten. Lenke til kommentar
monirha Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Takk for svar. Om du spør en med egen erfaring kan det være like bra som å spør en fagmann, mener jeg da.. Vi har 3 etg. Kjeller som blir utleie, 1.etg og loft. I kjelleren blir det utleie og varmekabler, der tenkte jeg på laminat. Billig og jeg har hørt det er sterkt. De andre 2 etg blir nok parkett. Men det er endel typer å velge mellom. Vi har 2 katter, men der vi har bodd har gulvet vært så stygt at jeg kan ikke se om de har laga striper eller om det var der fra før. Hunden kommer vel først etter huset er ferdig. (Om den går sammen med kattene da) Men jeg synst det er greit å tenke på forhånd at det kommer til å komme en hund i hus en gang. Nå skal jeg se i den monter katalogen og se om jeg finner no fint gulv. Sånn ca ivertfall.. det en av dere sa om parkett i gangen har jeg og tenkt over. Nå har vi ingen barn ennå, men endel nieser og nevøer som er flinke å gå inn med sko. Og vi selv kommer jo og å gå inn med våte sko. Sjelden folk tar av seg ute. Så i gangene skal vi ha stein gulv. Samme med vaskerom. Kjøkken blir nok fliser. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Hm. Da har jeg blitt lurt i alle år, da. Kjøpte Langmoen hel stav bjørkeparkett, fordi den var så hard og slitesterk. Nåja, lyst og fint, og litt uvanlig er da gulvet.. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Har laminat i noen rom og hvis der blir liggende vann eller derstår våte sko på den bender den seg opp i kantene. Laminat er jo også hard og lett å få slått stykker ut av hvis man mister noen skarpt tung ned på den. Har et flott hull mitt på gulvet i et rom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå