tatus Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Saken er som følger: På jobb har vi et nettverk med server og trådløs tillgang. Problemet er bare at vi ikke har noen dataansvarlig her. Problemet mitt/vårt : Vi har kjøpt 4 stk nye Dell Inspiron 9400, hvor jeg har fått/tatt ansvaret for og sette de opp. Det er vel bare og få satt de opp i mot serveren var min tanke. Så løser resten seg selv. Men neida. Etter mye knoting med mac-adresser på det trådløse tilgangspunktet så fikk jeg tillgang til serveren og alt dens innhold. Akkurat som jeg har på den stasjonære. Juhuu.. Jeg er et datageni.. Men glede falt raskt til skuffelse da jeg fant ut at jeg ikke har noen tillgang til internett. Verken trådløst eller kablet. Tok med meg pc'n hjem, og vips så var jeg på nett både med kabel og trådløst. Håper dette var en grei forklaring på problemet, og at noen vil ta seg tid til og hjelpe. Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Sorry.. Endret 18. juni 2007 av tatus Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Sorry for den siste. Ikke helt vant med dette kan man si.. Enkelt forklart så er problemet : Har tillgang til serveren kablet og trådløst, men ikke internett. Bruker den samme kabelen som sitter til den stasjonære, og på den har jeg full tillgang til server/internett både trådløst og kablet. Vet ikke hva dere evt må ha mer av informasjon, men hvis dere hjelper meg litt på veien, skal jeg se hva jeg kan finne ut. Lenke til kommentar
gutorms Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ehh, Mulig du har sjekket dette for lengst, men... Proxy? Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Nope.. Aner egentlig ikke hva proxy er, men skal google litt og se hva jeg finner ut. Kommer nok tilbake om jeg ikke finner ut av det. Men er uansett meget takknemmelig for alle svar. Lenke til kommentar
gutorms Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Fort gjort å sjekke: - Åpne Internet Explorer på en av PC'ene internett fungerer på. - Velg Tools >> Internet Options - Velg arkfane Connections - Klikk på LAN Settings - Les av innstillingene her (hvis det er noen) - Bruk samme innstillingene på 9400'ene Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Slik jeg ser det, er det ingen proxy server her. Finner faktisk ingen forskjell på innstillingene på den stasjonære og den bærbare. Mulig jeg ikke ser/leter godt nok. Eller at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal se etter.. Flere tips..? Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Fort gjort å sjekke:- Åpne Internet Explorer på en av PC'ene internett fungerer på. - Velg Tools >> Internet Options - Velg arkfane Connections - Klikk på LAN Settings - Les av innstillingene her (hvis det er noen) - Bruk samme innstillingene på 9400'ene 8887349[/snapback] Dette er gjort, og det er ikke huket av for noenting her.. Endret 18. juni 2007 av tatus Lenke til kommentar
gutorms Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Oops, ser ut som vi skrev forbi hverandre. Uansett. Ser ut som du har ett sært problem. Hørtes veldig ut som proxy, men tydeligvis ikke. Da er neste trinn å sjekke tilgang på gateway ut. Er det noen form for MAC filtrering her? Videre. Åssen er det med DNS. Får dere disse via DHCP, eller er det noe som settes manuelt (eller via script). Hvordan ser (dos-kommando) IPCONFIG /ALL ut på de PC'ene som fungerer og tilsvarende på de som ikke fungerer? Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Føler meg litt ute på dypt vann her, men er ikke redd for og prøve.. Mac filtering på gateway ut..? Hvordan sjekker man dette..? DNS får vi via DHCP. Men jeg har prøvd den innebygde nettverksdiagnosen, og får opp en hel masse feilmeldiger der. Jeg ser hva som står der, men aner jo ikke hva dette betyr, og hvordan man gjør noe med det.. Lenke til kommentar
haingodegamle Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Fyr den ut her da tatus Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Har også prøvd ipconfig/all på begge maskinene (på mitt kontor) og den eneste forskjellen her er den fysiske adressen samt ip adressen. Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Fyr den ut her da tatus 8887973[/snapback] Kan jeg godt gjøre, men tror jeg skal klippe og lime litt, og så vente til jeg kommer hjem. Orker ikke sitte og skrive inn alt manuelt. For hjemme smetter maskinen inn på nettet lett som tusan.. Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Tror jeg prøver alikevel. Ikke så lett som jeg trodde med klipp og lim der.. DefaultIPGateway = 192.168.1.11(samme delnettverket) (mislykket) DNSServerSearchOrder (mislykket) - 192.168.11.10 (bestått) - 193.75.75.75 (mislykket) Men DHCP server testen får bestått, det samme med IP adresse testen. Lenke til kommentar
gutorms Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Tror jeg prøver alikevel. Ikke så lett som jeg trodde med klipp og lim der.. DefaultIPGateway = 192.168.1.11(samme delnettverket) (mislykket) DNSServerSearchOrder (mislykket) - 192.168.11.10 (bestått) - 193.75.75.75 (mislykket) Men DHCP server testen får bestått, det samme med IP adresse testen. 8888062[/snapback] Heisan, Er det en liten skriveleif over her? Eller er gateway'en på ett lokalt subnet og og DNS server på ett annet? (192.168.1.* og 192.168.11.*) Ser jo også at den lokale DNS serveren ikke er den samme IP'en som GW. Jeg ville prøvd med en fast IP på en av 9400'ene og gitt den en litt "åpen" subnetmask (255.255.0.0) pluss kun DNS'er på utsiden av det lokale nettverket: Sjekk en av PC'ene som virker med IPCONFIG /ALL skru av denne PC'en og bruk samme innstillinger manuelt på en 9400. Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Det var nok en liten skriveleif ja.. Gateway skal være 11.1 til slutt. Men nå begynner jeg virkelig og "svette" bra her. I dobbelt forstand.. Puhh så varmt.. Men jeg fatter vel egentlig ingenting av det du skriver, så jeg får printe dette ut og sette meg ned i ro og mak for og se om jeg kan finne ut noe.. Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Tror jeg prøver alikevel. Ikke så lett som jeg trodde med klipp og lim der.. DefaultIPGateway = 192.168.1.11(samme delnettverket) (mislykket) DNSServerSearchOrder (mislykket) - 192.168.11.10 (bestått) - 193.75.75.75 (mislykket) Men DHCP server testen får bestått, det samme med IP adresse testen. 8888062[/snapback] Heisan, Er det en liten skriveleif over her? Eller er gateway'en på ett lokalt subnet og og DNS server på ett annet? (192.168.1.* og 192.168.11.*) Ser jo også at den lokale DNS serveren ikke er den samme IP'en som GW. Jeg ville prøvd med en fast IP på en av 9400'ene og gitt den en litt "åpen" subnetmask (255.255.0.0) pluss kun DNS'er på utsiden av det lokale nettverket: Sjekk en av PC'ene som virker med IPCONFIG /ALL skru av denne PC'en og bruk samme innstillinger manuelt på en 9400. 8888187[/snapback] Litt usikker på denne.. (i rødt) Som jeg skrev tidligere så funker dette fint på begge mine maskiner. Kun fysisk og ip adresse som er forskjellig. ( Dette er vel riktig..?) Jeg har tillgang til serveren via nettverket på begge, men 9400 kommer jeg ikke ut i den store vide verden med. Det er mye mulig jeg forklarer meg meget ukorrekt, men kan og vet desverre ikke bedre.. Lenke til kommentar
tatus Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Microsoft Windows XP [Versjon 5.1.2600] © Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation C:\Documents and Settings\Kristian.HN>ipconfig/all Windows IP-konfigurasjon Vertsnavn . . . . . . . . . . . : Kristian Primær DNS-suffiks . . . . . . . : hn.local Nodetype . . . . . . . . . . . . : Ukjent IP-ruting aktivert . . . . . . . : Nei WINS Proxy aktivert. . . . . . . : Nei Søkeliste for DNS-suffiks. . . . : hn.local hn.local Ethernet-kort Lokal tilkobling: Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : hn.local Beskrivelse . . . . . . . . . . : Realtek RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Et hernet NIC Fysisk adresse . . . . . . . . . : 00-16-E6-5D-D0-9F DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.11.205 Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.11.1 DHCP-server. . . . . . . . . . . : 192.168.11.10 DNS-servere. . . . . . . . . . . : 192.168.11.10 193.75.75.75 Leasingavtale mottatt. . . . . . : 18. juni 2007 06:34:32 Leasingavtale utgår. . . . . . . : 26. juni 2007 06:34:32 Slik ser min IPCONFIG/ALL ut på den stasjonære. På den bærbare er den egentlig helt identisk, med kun beskrivelse, fysisk adresse og IP-adresse som forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå