oysteinw Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Case: Har opprettet et arkiv på en server (Windows Server 2003) som inneholder ca. 36 000 søkbare PDF-filer. For at brukerne i lokalnettet skal kunne søke i dette arkivet, er man nesten nødt til å ha en form for indeksering...ellers vil søkene ta vanvittig lang tid og det blir håpløst å jobbe med. Serveren kjører Indexing Service, så jeg har lagt til en Index Catalog som peker mot mappestrukturen hvor alle disse PDF-filene er lagret. Lokale søk på serveren går nå lynraskt, men jeg sliter litt med å finne en optimal løsning på klient-siden (altså ute hos brukerne). Det holder jo ikke at brukeren har mappet opp dette området lokalt, han/hun vil likevel ikke dra nytte av indeks-katalogen på server. Ser at det finnes programmer som kan installeres på klientsiden hvor man har muligheter for å peke mot disse katalogene, men de jeg har sett så langt koster penger og virker på meg som litt usmidige løsninger, spesiellt siden vi bruker terminalservere i vårt miljø (ergo: ikke ønskelig med lokalt installerte applikasjoner på de enkelte PC'ene i nettet). Det går kanskje an å programmere en web-søkemotor e.l. som man gjør tilgjengelig fra "PDF-serveren" og som dermed kan bruke serverens egne ressurser til søking og indeksering, men jeg er ingen rev i hverken html, xml, php eller hva det nå måtte være snakk om...så det er heller ikke høyaktuellt, med mindre jeg finner en ferdig løsning som lett kan implementeres. Noen ideer/tips? Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Kan du java evt et annet språk? Java + (My)SQL og du vil få det søkbart rimelig greit. Burde ikke ta lang tid og du vil få akkurat som du vil på klientsiden. Skriv et java-program som indekserer alle filene til sql-basen. Klient-grensesnittet kan jo være i php eller noe annet språk det er lett å jobbe med. SQL-søk er jo veldig enkelt når dataen først er der. edit: Leste hele innlegget ditt og så jo nå at du ikke var noen programmerer. Da vet jeg ikke helt. Endret 18. juni 2007 av arnizzz Lenke til kommentar
Horge Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Det går kanskje an å programmere en web-søkemotor e.l. som man gjør tilgjengelig fra "PDF-serveren" og som dermed kan bruke serverens egne ressurser til søking og indeksering, men jeg er ingen rev i hverken html, xml, php eller hva det nå måtte være snakk om...så det er heller ikke høyaktuellt, med mindre jeg finner en ferdig løsning som lett kan implementeres. Fiks ferdig løsning finner du nok ikke - i hvert fall ikke dersom den skal være helt skreddersydd, men halvfabrikata er det masse av. Hvis du ikke er redd for å tukle litt, så skal dette være en overkommelig oppgave. Når det er sagt, så må du nok være forberedt på å leke i et par kvelder før du får opp noe som likner på et brukbart resultat, og du kommer ikke utenom å lese deg opp litt i asp og bruk av Indexing Services - alternativt andre teknologier/språk hvis du foretrekker dette. Her er en side som omhandler det som trolig er den mest hensiktsmessige løsningen for deg: http://www.codeproject.com/asp/indexserver.asp. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Du kan legge alle filene på en sharepoint side, den har veldig god søkemotor. Sharepoint services følger med 2003 server og legges tpå på add remote windows components. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Desktop Search fra MS er ikke så gærn, gratis + at den fungerer i terminal services også. Pluss støtte for deployment i AD. http://www.microsoft.com/windows/desktopsearch/default.mspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå