Gå til innhold

Hvordan får eg festet prosessoren?

bigx

Anbefalte innlegg

Eg kjøpte jyst en ny prosessor

Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

men så finner eg ikke ut hvordan eg skal feste denne på hovedkortet.. er det bare å trykke den hardt ned på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trekker opp den metallpinna som ligger langs med socketen slik at du kan løfte opp metallholderen over socketen. Deretter slipper du prosessoren ned i socketen, og legger tilbake holderen. Deretter presser du metallpinna tilbake slik at prosessoren sitter fast under holderen.

For vifta skrur du alle de svarte plastfestene mot pilas retning, og setter dem ned på kortet igjennom de ferdiglagde hullene. Deretter presser du dem ned diagonalt slik at du får et klikk i hver av dem, og de sitter fast.

Beklager noe dårlige beskrivende ord, men jeg fant ikke noe bedre.

Slik skal hovedkortsocketen se ut:

post-19072-1182155827_thumb.png

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

okei. men da eg fester dei 4 lange i hullene, så er vifta ennå litt løs. har prøvd masse men ingenting nytter. men er piler på toppen av hver av dei. skal eg skru på di eller skal eg bare presse ned??

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å presse min ned i hovedkortet mens det satt i kabinettet, men det ble så hardt å trykke ned at det knaket i hovedkortet, og jeg fikk den ikke festet. Jeg tok hovedkortet ut igjen og satte på original kjøler med den ene hånden under hovedkortets socket. Da gikk det greit, men enda måtte jeg trykke så hardt at hele armen min skalv.

Socket-775 er det verste jeg noen gang har vært innom. Det er uforståelig at Intel kan lage noe så elendig. Jeg har alltid lurt på hvem som kom opp med den ideen. Satte de en gjeng med aper på hvert sitt tegnebrett? Plukket den beste løsningen? Eller blir dette å fornærme apene?

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med festene på 775. Jeg bruker dem til å feste selv en svær kobberblokk fylt med vann, så de holder. Problemet er bare at de tåler ikke så mange ganger før de knekker om man er uforsiktig med dem.

Det som er viktig før man fester dem er at de to klossen som skal sitte sammen er satt sammen korrekt. Hvis de ikke er satt sammen korrekt blir det tungt å presse dem på plass. Det kan også være nødvendig å feste to og to diagonalt fremfor en og en. De går rett på uten noe særlig press om man på forhånd har satt dem korrekt sammen slik at den hvite delen faktisk står med festene på undersiden av kortet.

Det som skjer i festet er at den svarte pinna i midten presser de hvite krokene utover. Dersom krokene ikke er helt igjennom hullet og står ut på andre siden vil man presse disse utover mot "veggene" i hullet på printkortet. Dette blir naturligvis tungt, men pga. formen på disse vil de faktisk presse seg nedover helt til de smeller ut på undersiden.

For å si det sånn. Jeg foretrekker i vertfall 775s feste fremfor andre fester hvor man må ta ut hovedkortet og skru på div. mutre og skruer for å få festet kjøler. Socket As klipsfeste var ikke særlig bra det heller, fordi det tillot veldig mye bevegelse i kjøleren, og en tung kjøler kunne lett miste grepet på oversiden fordi festet ble bøyd i en eller annen retning

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

AMD sine 939 og AM2 er bare deilige. Festes med en enkelt bøyle på 5 sekunder og sitter som faen. :)

Socket-775 er passe molbo da du nærmest må ødelegge hovedkortet for å få den festet. En fra et annet forum måtte lage seg et spesialunderlag som hovedkortet lå på, med huller til pinnene, så kunne han presse så hardt han ville og fikk den originale kjøleren så vidt på. Jeg hørte fra en annen plass at et hovedkort sprakk.

Det å kalle dette systemet for lurt, er mindre lurt. :nei:

Lenke til kommentar

.. sier jo bare litt om de som prøver å montere. Det følger faktisk med en manual når man kjøper en Intel-prosessor. Virker som at ganske få gidder å lese denne før de begynner å bryte på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...