gogga Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Har en noen år gammel stasjonær PC hvor det står 1 stk 256 pc2100 minnebrikke i. Dette er veldig snautog jeg vil oppgradere til mest lumig minne. Det er plass til 4 brikker og jeg brukte SIW for å få ut data om teknisk data som følger: ------------------------------------------------ Hardware -> Motherboard: ------------------------------------------------ Property Value Manufacturer MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD Model MS-6738 Chipset Vendor VIA Technologies Inc Chipset Model VT8375 ProSavageDDR PM266/KM266 CPU to PCI Bridge South Bridge VT8235 PCI to ISA Bridge SMBus VIA Technologies Inc VT8235 PCI to ISA Bridge @5000h CPU AMD Duron Cpu Socket Socket A Processor Upgrade ZIF Socket Max CPU Speed 2000 MHz System Slots 3 PCI, 1 AGP Memory Summary Location System board or motherboard Maximum Capacity 1024 MBytes Memory Slots 4 Error Correction None Use System memory Maximum Memory Module Size 256 MBytes Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed ------------------------------------------------ Og under Memory fikk jeg følgende: ------------------------------------------------ Property Value Memory Summary Location System board or motherboard Maximum Capacity 1024 MBytes Memory Slots 4 Error Correction None Use System memory Maximum Memory Module Size 256 MBytes Device Locator Slot 1 Serial Number 00000000 Capacity 256 MBytes Memory Type SDRAM DDR Speed PC2100 (133 MHz) Data Width 64 bits Voltage SSTL 2.5V Error Correction None Refresh Reduced (.5x)...7.8 µs Manufacturing Date N/A EPP SPD Support No Warning! Accuracy of DMI data cannot be guaranteed ------------------------------------------------ På siden til MSI står det følgende: Main Memory • Supports four memory banks using two 184-pin DDR DIMMs or two 168-pin SDRAM DIMMs. • Supports a maximum memory size of 2GB. • Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM. ------------------------------------------------ Altså hvis jeg har forstått det rett så er det 4 porter for RAM men jeg kan bare bruke totalt 1024 fordelt på maks 256 mb brikker ifølge SIW. Og ifølge MSI sidene så er det maksimalt 2048 fordelt på 2 av de 4 portene? Kan noen av dere som er inne på dette forklare meg hva jeg faktisk kan bruke? På forhånd takk for hjelpa. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jeg forsto det på samme måte som deg i SIW, men ifølge MSI så ville jeg sagt at det var maks 2Gb fordelt på alle fier portene. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ved nærmere ettersyn så later det til at dette kortet tar både sdram og ddr ram. Isåfall er kortet rimelig gammelt. Erstatter du kortet med ett hvilket som helt vanlig atx ddr1 hovedkort i dag, vil du nok kunne ha minst 4gb totalt. For dette kortet du har her, tar 1gb pr slot, men du kan nok ikke kjøre med både ddr ram og sdram, skjønt jeg er ikke helt sikkert. Isåfall ville du mistet betraktelig ytelse på ddr ram brikkene med sdram brikker i effekt. Ett mATX ddr1 hovedkort i dag, om du får tak i, har gjerne plass til 4x1gb ddr ram. Skjønt å få tak i ett med socket A kan bli noe vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå