Gå til innhold

Kompilere Gentoo på annen PC


Anbefalte innlegg

Sånn rent teoretisk.

 

Hvis jeg legger inn Gentoo på min desktop, som står på soverommet. Så kommer det plutselig en ny versjon av xorg/kde/gnome/<sett-inn-stor-pakke-her> som tar 300år å kompilere. Jeg vil jo ikke ha pc'n på om natta. Kan jeg da kompilere på serveren min som står i kjelleren? Ved hjelp av no toolchain-tull eller andre hendige egenskaper :)

 

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er iallefall 2 ulike måter å løse det problemet på

 

Du kan bruke distcc til å fordele all kompilering over flere maskiner. Det er ingen begrensninger på hvor mange maskiner du kan bruke. Dette genererer ikke så mye nett-trafikk og kan bruke SSH, så i teorien er det mulig at f.eks en gjeng med kompiser rundt forbi hjelper deg. Om maskinen du kompilerer for blir en flaskehals tror jeg du kan bruke MAKEOPTS="-j0 på den slik at den ikke kjører make i det hele tatt. Har ikke prøvd dette selv, men det er oppskrifter på wikien

 

Jeg bruker en annen metode. Jeg har en rask arbeidsstasjon og en Dell X1 som det knapt er mulig å kompilere noe som helst på. Jeg gjør all kompilering i en chroot på arbeidsstasjonen som har akkurat de innstillinger og programmer jeg vil ha på laptopen. Filene overfører jeg så til laptopen med rsync. Det programmet er ideelt til akkurat denne oppgaven siden det bare overfører filer som er forandret siden sist. På laptopen har jeg ikke engang installert portage-treet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...