Theo343 Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Hm, det ble skrevet i en artikkel at Phenom navnet ville ta over for Athlon navnet. Selvf. husker jeg ikke når jeg leste artikkelen. Dvs. at Athlon blir faset ut var mitt inntrykk. Athlon successor to be called Phenom AMD brands new quad-core, codenamed Barcelona - and unveils facin8-ting eight-core platform Emil Larsen, Personal Computer World 14 May 2007 ADVERTISEMENT AMD's soon-to-be-released quad-core processor, codenamed Barcelona and K10, is to called the Phenom. It goes on sale later this summer. Phenom replaces the successful Athlon branding AMD introduced in 1999 for its consumer processors. AMD to replace Athlon with Phenom chipNew quad-core chip will help it "compete better" with Intel By: Ben Ames IDG News Service (Boston Bureau) (14 May 2007) COMMENT ON THIS ARTICLE BOSTON - Advanced Micro Devices Inc. will make a quad-core chip for desktop PCs, replacing its venerable Athlon processor with the new "Phenom" design in an attempt to compete better with Intel Corp. Why is AMD changing the name of its high-end desktop processor line from Athlon to Phenom? It’s a metaphor for the company's expectations for the chips, due out later this year. AMD is aiming for its Phenom to be just that; a marvel of performance and unit sales, representing a turn-around for the company. Thus it shouldn’t come as a huge surprise that AMD is launching a new brand name for its forthcoming high-end desktop chip. First, the Phenom, as it will now be known, represents a major change in processor design in that it’s based on the same circuitry as AMD’s forthcoming quad-core Barcelona Opteron chip. It will come in both dual and quad-core configurations. Endret 18. juni 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Phenom blir å overta high-end serien, men Athlon-navnet vil fremdeles være i bruk. Forskjellen mellom Phenom X2 og Athlon X2 blir såvidt jeg vet at Phenom har høyere klokkefrekvens og L3 cache. (veikart) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Så da blir Sempron og Athlon billigutgaver? Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg kan ikke tolke det til noe annet. Rana og Spica blir mainstream/budsjett, og både Athlon og Sempron-navnene ivaretas. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Så da blir Sempron og Athlon billigutgaver?8897302[/snapback] Sempron fortsetter som billigutgave, men Athlon X2-serien er jo godt etablert i mellomsjiktet i dag (600-2000 kr). Jeg tror X2 vil fortsette å ligge i mellomsjiktet, men trolig synke ennå mer i pris. Mulig de faser ut de billigste utgavene for å ikke skyve Sempron helt av lasset. F.eks fase ut X2 3600+ og 3800+. Athlon64 enkeltkjerneutgavene regner jeg med også blir faset helt ut. Phenom X2 spår jeg vil plassere seg i sjiktet mellom 1800 og 3000 kr, mens Phenom X4 spår jeg vil plassere seg rundt 3000 - 5000 kr, med Phenom X4 FX-serien ennå høyere. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Ok, så hvis jeg skal kjøpe meg ny gaming-pc utover høsten, kan jeg da bare bygge en med et hovedkort som støtter Phenom X4? For maskinen må være fremtidsrettet. Hadde egentlig tenkt å vente til firekjernes CPUene kommer for fult, men det ser ut til at det tar en god stund. Ihvertfall til en normal pris. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) om jeg har forstått ting rett så skal det være fullt mulig å bruke en phenom i eksisterende am2 sokkel. så om du har am2 basert hovedkort i dag så skal det i teorien fungere i morgen også. så fremt amd cpuen har rett minnekontroller edit: utenom kanskje fx-90 og fx-91, om 1207+ er sokkeltype. for om jeg forsto det rett så er am2+ bare en lett oppgradert am2... Endret 20. juni 2007 av hobgoblin Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Ok, så hvis jeg skal kjøpe meg ny gaming-pc utover høsten, kan jeg da bare bygge en med et hovedkort som støtter Phenom X4? For maskinen må være fremtidsrettet. Hadde egentlig tenkt å vente til firekjernes CPUene kommer for fult, men det ser ut til at det tar en god stund. Ihvertfall til en normal pris.8902474[/snapback] AMD har i lang tid lovet at nye prosessorer basert på K10 skal kunne brukes i alle gamle hovedkort med sokkel AM2 så fremt de får en biosoppdatering. Du kan altså bruke et AM2 hovedkort fra i fjor om du har lyst. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 vel jeg håper det funker, for jeg har nå bestilt meg ett am2 basert hovedkort, sammen med en søt liten athlon x2 og litt ram om nå bare komplett får ut fingern å får ekspedert pakka da... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hva om jeg ønsker flere skjermkort i CrossFire da? Eller SLI? Vet ikke hvilket skjermkort jeg eventuelt skal ha etterhvert. Kommer CrossFire og SLI-støtte som standard på de fleste gode hovedkort med denne sokkelen eller? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hva om jeg ønsker flere skjermkort i CrossFire da? Eller SLI? Vet ikke hvilket skjermkort jeg eventuelt skal ha etterhvert. Kommer CrossFire og SLI-støtte som standard på de fleste gode hovedkort med denne sokkelen eller? 8902911[/snapback] Om jeg ikke tar helt feil skal AMD/ATI komme med en ny utgave av r600 på 65nm på høsten, jeg vet ikke hvilke endringer det innebærer. Hovedkort som støtter SLI er som oftest merket med "SLI" i navnet. Om det hovedkort støtter Crossfire så skal det stå på hjemmesiden til produsenten. Jeg har ikke sett et AM2-hovedkort som støtter både Crossfire og SLI ennå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hva om jeg ønsker flere skjermkort i CrossFire da? Eller SLI? Vet ikke hvilket skjermkort jeg eventuelt skal ha etterhvert. Kommer CrossFire og SLI-støtte som standard på de fleste gode hovedkort med denne sokkelen eller?8902911[/snapback] Her er en liste over hovedkort som støtter Crossfire: http://ati.amd.com/technology/crossfire/buildyourown1.html Her er en liste over hovedkort som støtter SLI: http://www.slizone.com/object/slizone_build_mobo.html Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Hva om jeg ønsker flere skjermkort i CrossFire da? Eller SLI? Vet ikke hvilket skjermkort jeg eventuelt skal ha etterhvert. Kommer CrossFire og SLI-støtte som standard på de fleste gode hovedkort med denne sokkelen eller? 8902911[/snapback] Om du ønsker flere skjermkort i crossfire, må du nok vente på AMD/ATI sitt nye RD790 brikkesett som kommer på de nye AM2+ hovedkortene. Edit: Også kan man vel kjøre Crossfire på de fleste SLI hovedkort med litt modifiserte drivere(eller var det motsatt?). Endret 20. juni 2007 av -LIKMARK- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå