Gå til innhold

Komplett og mpx går sammen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det er noe å ikke like i denne sammenhengen, så er det jo at Komplett ikke er helt norskt. Mener det var et britiskt selskap som eier komplett.

http://www.komplett.com/

8887771[/snapback]

Nei det er komplett som eier komplett.co.uk

Så komplett er såpass norsk som en kan få det.

Elkjøp derimot er eid av DSG (Dixons) som er britisk og det konsernet omsatte for svimlende 7 milliarder pund i 2006. De har 42000 ansatte mot komplett sine nå 600 ansatte.

Elkjøp omsatte for over 12 milliarder kroner (1,26 milliarder pund) alene i 2004/2005. Og det er over 4 ganger så mye som komplett og MPX.

Edit: litt tallfeil der ja :p

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Hvis det er noe å ikke like i denne sammenhengen, så er det jo at Komplett ikke er helt norskt. Mener det var et britiskt selskap som eier komplett.

8887771[/snapback]

Jaha?

All omsetning informasjon angående økonomi blir oppgitt i NOK.

Så Komplett er nok for det meste Norsk, men er et børsnotert selskap så de har nok noen forskjellige eiere (store og små).

Elkjøp derimot er ikke eid av nordmenn.

Lenke til kommentar

håper det blir billigere, det vil være dumt hvis det ikke blir. men for oss forbrukere er det nok en fordel siden hvis man skal bestille noen ting fra komplett og mpx så må man jo betale frakt hos begge. ikke nå lenger.

Og kanskje komplett får OCZ ram og slikt som bare mpx har?

Lenke til kommentar
Simen1, de små selskapene har jo mulighet til å bli autoriserte servicepartnere.

8886987[/snapback]

Det vil i så fall redusere de små selskapene fra selvstendige konkurrenter til konkurrenter som driver på Kompletts premisser. En reduksjon i konkurranseevne. Hvilket insinuerer at Komplett får større konkurranseevne enn før. Nettopp det Komplett er ute etter i dette oppkjøpet/"fusjonen".

8887512[/snapback]

Ville bare nevne at dette er en fusjon, ikke et oppkjøp. Det har blitt og vil bli; presisert flere ganger.

Da forstår jeg ikke hvorfor kundeservice hos Itegra vet om dette?

De sier at det er komplett umulig å hente varer hos lageret.

Jeg hadde sommerjobb i et mindre firma i fjor og fikk da den beskjeden.

8887764[/snapback]

Da forstår jeg ikke hvem du har snakket med, forstår heller ikke hvorfor det står et stort skilt med "Torp Distribusjon - Vareutlevering" eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Da forstår jeg ikke hvem du har snakket med, forstår heller ikke hvorfor det står et stort skilt med "Torp Distribusjon - Vareutlevering" eller noe slikt.

8887905[/snapback]

Det er mulig å hente varer, det er bare at det koster en god del penger. For slik det er nå så er det ikke spesielt praktisk at alle i nærområdet kommer og henter varer på lageret.

Vi som faktisk er ansatte akkurat nå vet dette. Du har vel ikke blitt det helt enda DemoniZer? :tease::)

Endret av IIIvolt
Lenke til kommentar

8887771[/snapback]

Nei det er komplett som eier komplett.co.uk

Så komplett er såpass norsk som en kan få det.

Elkjøp derimot er eid av DSG (Dixons) som er britisk og det konsernet omsatte for svimlende 7 millioner pund i 2006. De har 42000 ansatte mot komplett sine nå 600 ansatte.

Elkjøp omsatte for over 12 milliarder kroner (1,26 millioner pund) alene i 2004/2005. Og det er over 4 ganger så mye som komplett og MPX.

8887867[/snapback]

Tror du må se over tallene dine :p

Lenke til kommentar
Simen1, de små selskapene har jo mulighet til å bli autoriserte servicepartnere.

8886987[/snapback]

Det vil i så fall redusere de små selskapene fra selvstendige konkurrenter til konkurrenter som driver på Kompletts premisser. En reduksjon i konkurranseevne. Hvilket insinuerer at Komplett får større konkurranseevne enn før. Nettopp det Komplett er ute etter i dette oppkjøpet/"fusjonen".

8887512[/snapback]

Ville bare nevne at dette er en fusjon, ikke et oppkjøp. Det har blitt og vil bli; presisert flere ganger.

8887905[/snapback]

Ja, jeg skjønner at det er sånn komplett ønsker å fremstille det. Mulig det også er faglig rett term å bruke, men jeg ser fortsatt på det som et oppkjøp når Komplett får 79% av eierandelene i MPX. Skal vi gjøre et kompromiss og kalle det en gråsone mellom oppkjøp og fusjon? ;)

Lenke til kommentar

Til dere som håper at dette vil bli bra og vil føre til lavere priser:

Komplett:

Kjøleskap - Bosch KGV36V00 - 6495 kroner

Frakt - 850 kroner

Samlet - 7345 kroner

MPX:

Kjøleskap - Bosch KGV36V00 - 3990 kroner

Frakt - 290 kroner

Samlet - 4280

Det er litt forskjell.... og gjett hvem som skal diktere priser nå når de "fusjonerer".

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor det er så mange som tror det blir lavere priser etter en slik fusjon. Da har dere ikke fulgt med i økonomitimen på skolen... Monopol er alltid dårlig for forbrukerne og bra for monopolbedriftene. Bare se på Microsoft. Har deres monopolposisjon i markedet gitt oss billigere OS og programmvare? Var internett/telefon billigere da Telenor var eneste aktør?

Svaret er så klart nei. Uten konkurranse kan bedriftene ta det de vil for varene sine. Store selskaper gjør det også svært vanskelig for de små å etablere seg. Historien har vist gang på gang at de store skviser ut de små enten ved å dumpe prisene til de små går konkurs, eller så blir de bare kjøpt opp. Husk at det ikke er i Kompletts interresse å gi oss forbrukere lavest mulig pris, men å tjene mest mulig til investorene sine.

Lenke til kommentar

8887905[/snapback]

Det er mulig å hente varer, det er bare at det koster en god del penger. For slik det er nå så er det ikke spesielt praktisk at alle i nærområdet kommer og henter varer på lageret.

Vi som faktisk er ansatte akkurat nå vet dette. Du har vel ikke blitt det helt enda DemoniZer? :tease::)

8887942[/snapback]

Frekken.

-fjernet-

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar
Frekken.

Jeg jobber ikke på lageret, kan ha noe med det å gjøre :-)

8888283[/snapback]

Ikke jeg heller, men de fleste som jobber her vet det. Det inkluderer de som ikke jobber på lageret også. Selv har jeg jobbet i konsernet et par år nå, men jeg tenker vi snakker videre off topic et annet sted jeg ;)

On topic; det er ingen tvil om at dette er en spennende fusjon, spesielt for ansatte i bedriften i første omgang. Men det er lov å tro at det kan komme positive ting utav dette for kundene også, for det er tross alt salg firmaet lever av.

Uansett blir det meste her bare spekulasjoner akkurat nå, da de helt store forandringene ikke vil skje før om en god stund (les fra 2008).

Lenke til kommentar

Vel jeg er ikke mot sammenslåing, bare det ikke betyr at mindre firmaer blir slått ut.

Så får vi håpe at et slikt firma klarer å holde samme servicenivå som de små, for vi jeg har jo i andre bransjer sett at jo mer firmaene vokser jo vanskeligere er det å nå frem med relamasjoner, uten at jeg sier dette vil skje her.

Lenke til kommentar
Norges største nettbutikk Komplett hadde en omsetning på 2,25 milliarder i fjor

Norges nest største nettbutikk MPX hadde en omsetning på 0,42 milliarder i fjor

Til sammen blir det 2,67 milliarder og det øker stadig. (Jeg vil anslå at de runder 3,0 milliarder i år)

Hvor stor er neste konkurrent på lista? Jeg er ikke helt sikker på hvem det er, men hvis det er Netshop så har de en årlig omsetning (etter oppkjøpet av Zepto og Microplex) på 0,15 milliarder. Det er omtrent 5% av det nye Komplett sin omsetning. Hvis ikke man kan kalle det en svært dominerende og nesten monopolistisk markedsposisjon så vet ikke jeg. Komplett blir etter sammenslåingen anslagsvis 20 ganger større enn Netshop (som jeg antar er nest størst etter sammenslåingen).

8887744[/snapback]

Nå er vel MPX ca dobbel så store som PSdata som har ca 0,30mrd.. netshop er halvparten av det igjen.. :p, og Hattelco aner jeg ikke. Det som er spennende er at vi faktisk nå får 1 mindre nettbutikk med lager.. som de fleste sikkert vet er veldig mange nettbutikker i Norge små enkeltmannsforetak uten lager som shipper direkte fra disti.

Lenke til kommentar

Det er Eric Santrø som er største eier av Komplett asa.

Må forøvrig si meg meget overrasket over Hw.no sin evne til å se fremover i tiden.

Hvem i huleste har sagt at det SKAL bli fusjon?

Det blir ikke endelig bestemt før generalforsamlingen i oktober.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...